העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח אחר הצהריים (יום ד') על התקדמות במגעים בין סעודיה לארה"ב סביב הסכם שיכלול בתוכו נורמליזציה עם ישראל: לפי הדיווח שתי המדינות סיכמו על "קווי מתאר כלליים" להסכם בין המדינות, שלצד נורמליזציה בין ירושלים לריאד יכלול גם הקלות כלשהן לפלסטינים מצד ישראל. ארה"ב תעניק מצדה, כך לפי הדיווח, ערבויות ביטחוניות לסעודיה - וזו תקבל גם סיוע בתחום הגרעין האזרחי, דבר שממנו הביעו לאחרונה חשש במערכת הביטחון בישראל.
3 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
(צילום: רויטרס,Kevin Lamarque, AP)
הדיווח בעיתון נסמך על כמה גורמים אמריקניים, ואלו הביעו "אופטימיות זהירה" שבתוך תשעה עד 12 חודשים ניתן יהיה לסכם את הפרטים המדויקים יותר של מה שצפוי להיות ההסכם הדרמטי ביותר בתהליך של "הסכמי אברהם", שבמסגרתו נחתו הסכמים עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. בדיווח מדגישים כי בפני הסכם שכזה עוד עומדים קשיים רבים, ואחד מהם הוא ממשלת הימין הניצית בישראל: יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, כך דווח, אמר ליועציו שהוא לא מוכן לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל בדומה לאיחוד האמירויות.
גורמים סעודיים שדיברו עם "וול סטריט ג'ורנל" ציינו כי בן סלמאן, השליט בפועל בממלכה, "לא ממהר" להגיע להסכם, בפרט בשל אותה קואליציה ימנית שמתנגדת כמובן למדינה פלסטינית עצמאית. ובניגוד לטענותיו לאחרונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בדיווח צוין כי הסעודים יבקשו במסגרת הסכם עתידי פשרות "משמעותיות" בכל הנוגע לפלסטינים, כאלו שיקדמו את האפשרות להקמת מדינה פלסטינית.
בבית הלבן התייחסו לדיווח, ואמרו כי "לא הושגה עדיין מסגרת להסכם בין סעודיה לישראל". דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי אמר בתדרוך לעיתונאים: "יש עדיין הרבה דיונים שצפויים להתרחש כאן. אין מערכות מוסכמות למשא ומתן ולנורמליזציה".
נתניהו, נזכיר, טען רק לאחרונה כי הדיווחים על כך שהסעודים ידרשו פשרות משמעותיות בכל הנוגע לפלסטינים אינן נכונים. "הפלסטינים? זה כמו צ'ק בוקס. צריך לסמן את זה כדי לומר שאתה עושה את זה", הוא טען בריאיון שהעניק בשבוע שעבר לרשת "בלומברג". "האם זה מה שנאמר במסדרונות הסגורים? האם זה מה שנאמר במשא ומתן החשאי? התשובה היא הרבה פחות ממה שאתם חושבים".
3 צפייה בגלריה
סעודיה דורשת ויתור ישראלי בנושא הפלסטיני כדי להדוף ביקורת מאיראן וטורקיה. ארדואן ואבו מאזן
סעודיה דורשת ויתור ישראלי בנושא הפלסטיני כדי להדוף ביקורת מאיראן וטורקיה. ארדואן ואבו מאזן
סעודיה דורשת ויתור ישראלי בנושא הפלסטיני כדי להדוף ביקורת מאיראן וטורקיה. ארדואן ואבו מאזן
(צילום: Adem ALTAN / AFP)
ראש הממשלה הוסיף באותו ריאיון כי הוא משוכנע שניתן להגיע להסכם לכינון יחסים דיפלומטיים עם סעודיה. גם בלעדיו, אמר, שתי המדיניות יכולות לבנות "מסדרון כלכלי" - מחצי האי ערב לאירופה - שיכלול את תחומי האנרגיה, התחבורה והתקשורת. "יהיו לכך השפעות אדירות על המשקיעים", אמר ראש הממשלה.
למרות שלבכירים הסעודים ישנה סבלנות הולכת ופוחתת למנהיגות הפלסטינית המפולגת, מדינתם היא עדיין בית לשני האתרים הקדושים ביותר באיסלאם. סעודיה מחפשת להשיג ויתור משמעותי מישראל בנושא הפלסטיני - בעיקר כדי להדוף ביקורת מיריבותיה איראן וטורקיה, שמאשימות אותה בניפוץ חלומות הפלסטינים על מדינה עצמאית.
בכירים ישראלים הביעו דאגה בנוגע לתוכניות של סעודיה לפתח את תוכנית האנרגיה הגרעינית שלה, דבר שהם רואים כהאצה מסוכנת של מרוץ החימוש הגרעיני האזורי. למרות שישראל לא מודה בכך בפומבי, היא המדינה היחידה באזור עם נשק גרעיני, והיא לא רוצה לראות אחרות מצטרפות אליה.
אותם גורמים חוששים כי תמיכת ארה"ב בתוכנית גרעין אזרחית בסעודיה עלולה לסלול את הדרך עבור ריאד לפיתוח נשק גרעיני, דבר שיורש העצר בן סלמאן הבטיח לעשות, במידה וטהרן תעשה זאת גם היא.
3 צפייה בגלריה
פול האוס. בית הנבחרים, בפתיחת נאום ביידן
פול האוס. בית הנבחרים, בפתיחת נאום ביידן
בית הנבחרים האמריקני. צפוי להקשות על ממשל ביידן לפני חתימה על העסקה
(צילום: Getty)
פרטי העסקה צפויים לעבור גם בדיקה בקונגרס, שם מחוקקים רבים מסרבים לעשות ויתורים לבן סלמאן, שלדברי גורמי המודיעין האמריקני נתן אור ירוק ב-2018 לשלוח צוות מחסלים סעודי לאיסטנבול כדי להרוג את העיתונאי ג'מאל ח'שוקג'י.
המחוקקים במדינה כבר מעלים חששות לגבי הסיכוי שוושינגטון תציע לסעודיה הבטחות הקשורות באמנה - שאם ריאד תותקף, האמריקנים יבואו לעזרת הממלכה. ערבות זו תחייב את אישור הסנאט, כשגם ערבויות ביטחוניות פחותות, שאינן דורשות תמיכה מפורשת מהקונגרס, צפויות להתמודד עם התנגדות בוושינגטון.
המחוקקים בארה"ב כבר מעלים חששות לגבי הסיכוי שאמריקה תציע לסעודיה הבטחות הקשורות באמנה שארה"ב תבוא להגנת הממלכה אם היא תותקף - ערבות שתדרוש אישור הסנאט. אפילו ערבויות ביטחוניות פחותות שאינן דורשות תמיכה מפורשת מהקונגרס צפויות להתמודד עם התנגדות בוושינגטון.
אם ארה"ב תוכל לנהל משא ומתן על עסקה שמקובלת על מנהיגי סעודיה, ישראל, הפלסטינים וראשי הקונגרס - ממשל ביידן יקווה שהלחץ העולמי לתמיכה בהסכם יגרום גם למפלגות האופוזיציה בישראל לאחד כוחות עם נתניהו ולתמוך בו בנושא, דבר שעד כה הם סירבו לשקול.