העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח אתמול (ראשון) לקוראיו על תופעה מדאיגה שצוברת תאוצה: הכחשת הטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר. בעיתון נכתב כי למרות שלל ההוכחות שחמאס ביצע את הטבח – כולל חומרים שצילמו מחבלים שחדרו לישראל – הכחשת הטבח מתפשטת.
לפי ה"וושינגטון בפוסט" בשלב זה מספרם של "מכחישי הטבח" בארה"ב אמנם קטן, אך הוא הולך וגדל. חלק טוענים שצה"ל ביצע את הטבח כדי "להצדיק פלישה לעזה", ואחרים מאמינים שיש חטופים שנחטפו על-ידי ישראל. יש גם מי שבטוחים שארה"ב היא זו שעומדת מאחורי המתקפה.
3 צפייה בגלריה
ניו יורק ארה"ב הפגנה נגד ישראל פרו פלסטינית באזור וול סטריט
ניו יורק ארה"ב הפגנה נגד ישראל פרו פלסטינית באזור וול סטריט
הפגנה פרו-פלסטינית בניו יורק
(צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
3 צפייה בגלריה
ניו יורק ארה"ב הפגנה נגד ישראל פרו פלסטינית באזור וול סטריט
ניו יורק ארה"ב הפגנה נגד ישראל פרו פלסטינית באזור וול סטריט
(צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
הכותרת
נקרעים בין שדה הקרב למשפחה: מצוקת המילואימניקים
25:20
הנרטיבים השקריים האלה הופצו ברשת, וגולשים ברשתות טיק-טוק ו-Reddit כבר מאשימים את ישראל במתקפת "דגל כוזב" – מתקפה מבוימת שנועדה להצדיק פעולת תגמול קשה. התופעה מדאיגה מנהיגים וחוקרים יהודים, שרואים קשר בינה להכחשת שואה. הם גם רואים קווי דמיון בין הכחשת הטבח לתיאוריות קונספירציה עם יסודות אנטישמיים, כולל תומכי QAnon.
בכתבה של "וושינגטון פוסט" סיפרו בין השאר על מירלה מונטה, אשת נדל"ן ומטפלת הוליסטית מדרום קרוליינה, שהזדעזעה כששמעה לראשונה על טבח ה-7 באוקטובר. היא המשיכה להתעדכן ב-Uncensored Truths, קבוצת טלגרם עם 2,958 חברים שעוסקת בחדשות חוץ וב"סכנות" הטמונות בחיסונים. לפי הפרסומים בקבוצה, ישראל היא זו שביצעה את המתקפה.
כעת מונטה משוכנעת שהטבח הוא מתקפת "דגל כוזב" של ישראל - בסיוע אמריקני - כדי להצדיק "רצח עם" בעזה. "זה רוע טהור", אמרה מונטה על ישראל. הנרטיב השקרי לפיו "ישראל רצחה את אזרחיה ב-7 באוקטובר" כבר לא מופיע רק ברשת, אלא גם בהפגנות אנטי-ישראליות ובתקריות שבהן נתלשו מודעות של חטופים ישראלים בלונדון, שיקגו וערים נוספות.
אחרי הטבח טען באסם נעים, בכיר בחמאס, שארגון הטרור לא רצח אזרחים ושמדובר ב"תעמולה ישראלית". גולשים ב-Reddit משוכנעים שהוא דובר אמת. "המתקפה של החמאס הייתה 'דגל כוזב' של ישראל, במטרה לכבוש את עזה ולרצוח פלסטינים. התנהגות צפויה של 'נאצים וואנביז'", כתב אחד הגולשים ב-LateStageCapitalism, פורום של אנשי שמאל ב-Reddit.
את הטענה הזו ניתן למצוא גם באתרי חדשות קיצוניים כמו Electronic Intifada ו-GrayZone, שם נכתב שרוב הקורבנות הישראלים נהרגו מאש צה"ל, ולא החמאס. לפי "וושינגטון פוסט" לא רק אנשי שמאל קיצוני מאשימים את ישראל ברצח אזרחיה, אלא גם אנשי ימין קיצוני ומכחישי שואה.
תופעת הכחשת השואה, נכתב בעיתון האמריקני, צוברת תאוצה בקרב צעירי ארה"ב: לפי סקר של "האקונומיסט" ומכון YouGov שנערך בתחילת דצמבר, אחד מכל חמישה אמריקנים מתחת לגיל 30 מסכים עם הקביעה ש"השואה היא מיתוס". יותר מחמישית מהנשאלים שהשתתפו באותו סקר מאמינים שהנתונים שפורסמו על השואה מופרזים.