יותר מעשור שעשרות אלפי תושבים המתגוררים בסמוך לגבול לבנון וסוריה מחכים למימוש הבטחות הממשלה למיגון הצפון. ואולם, כשסוף סוף התחילו להגיע התקציבים להקמת חדרי ביטחון בבתי האזרחים שגרים במרחק מטרים ספורים מעמדות התצפית והירי של חיזבאללה, התברר כי הכספים שהעבירה הממשלה למיגון הצפון בתקציב המדינה בסוף שנת 2021 עברו ברובם, בהחלטת משרד הביטחון, דווקא למיגון הדרום. כך נודע ל-ynet.
2 צפייה בגלריה
חדר ביטחון ישן בשלומי
חדר ביטחון ישן בשלומי
חדר ביטחון ישן בשלומי
במשרד האוצר בחנו את ניהול התקציבים, וגילו כי מתוך סכום שעמד על כ-250 מיליון שקלים לקידום מיגון בתי התושבים בגבול לבנון, הושקעו בפועל רק 67.4 מיליון שקלים. יתרת התקציב הושקעה אמנם בצרכים לא פחות חשובים כמו מיגון חלונות בחדרי הביטחון בשדרות ופתרונות מיגון באשקלון, אך לא למטרה שלשמה הועברו. בתקציב המדינה לשנתיים הבאות תשקיע המדינה במיגון יישובי קו העימות בצפון בלבד, סכום נמוך יותר, של 100 מיליון שקל בשנה, ו-550 מיליון שקל בארבע שנים.
ראשי הרשויות זועמים על סדר העדיפויות הממשלתי. "אחרי שראינו באחרונה מה קרה בעוטף עזה, מצופה היה שהממשלה תבין את הדחיפות במיגון האזרחים בצפון", אמר יו"ר יישובי קו העימות, משה דוידוביץ'. "במקום לעמוד בהתחייבויות הממשלה הקודמת על הקצאת חצי מיליארד שקל לשנת 2023, מקצה לנו שר האוצר סמוטריץ' רק 100 מיליון. זה לעג לרש. דמם של הנפגעים מההחלטה יהיה על ידיהם של מקבלי ההחלטות". דוידוביץ', המכהן כראש המועצה האזורית מטה אשר, התייחס להסטת התקציבים ממיגון חיי אזרחי הצפון למיגון חיי אזרחי הדרום ואמר כי "זו החלטה שתביא לפגיעה אנושה. בסופו של יום, כשתפרוץ מלחמה, אזרחים חפים מפשע שהיו יכולים להיות מוגנים בבתיהם יאבדו את חייהם. תפקידה של המדינה לפתור את הבעיות ולא לעשות השוואות בין תושבי הדרום לצפון".
לפני כחודש התייצב שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לפגישה עם ראשי הרשויות מפורום קו העימות. סמוטריץ', שמכהן כשר במשרד הביטחון, ביקר בחריפות את התנהלות המשרד ואמר כי יש לבחון העברה של תקציבי המיגון לאחריות החטיבה להתיישבות. "החלטות הממשלה מ-2018 לא בוצעו עד כה, ולא הועמד להם תקציב ייעודי מוגדר, ולכן הטענה כי קיצצנו בו אינה נכונה", הוא הוסיף בשיחה עם "ידיעות אחרונות". סמוטריץ' הבטיח כי "במהלך השנה, בהתאם ליכולות הביצוע וההתקדמות, נמצא תקציבים נוספים להעביר למטרה הזאת. אני לא כופר בצורך למיגון הצפון כמו שלא כופר בצורך בתקצוב מערכת הביטחון, הבריאות, החינוך ועוד".
2 צפייה בגלריה
תכנית מגן הצפון
תכנית מגן הצפון
בניית ממ"ד באזור גבול הצפון
(צילום: אגף הנדסה ובינוי, משרד הביטחון)
השר ביקש מראשי הרשויות להציג בפניו ובפני ראש הממשלה בנימין נתניהו תוכנית להחלטת ממשלה לחיזוק החוסן האזרחי והמיגון ביישובי קו העימות. ביישובי קו העימות עמלו על תוכנית שכזו והגישו אותה לפני כשבועיים, אך היא לא באה לידי ביטוי בהצעת התקציב שצפויה לעלות להצבעה בשבוע הבא. לדברי השר סמוטריץ', "הצעת המחליטים נמצאת תחת עבודת מטה ובכוונתנו לרתום פנימה את כל המשרדים ואני מקווה שנביא בקרוב החלטה שתחזק את היישובים האלו ותיתן להם כלים להתפתח ולצעוד קדימה".
ממשרד הביטחון נמסר: "ב-2022 אישרה הממשלה תקציב של 250 מיליון שקלים שיועד מתחילתו לפרויקטים לחיזוק העורף בגזרות הצפון והדרום, בדגש על מיגון ומימוש החלטות ממשלה, בהתאם לתעדוף המבצעי והבשלות הפרויקטאלית. למעלה מ-90% מהתקציב שהוקצה מומש בהזמנות, רובו בגזרת הצפון (הקמת מאות ממ"דים בשבעה יישובים ביישובי קו הגבול הצפוני ועוד) ומיעוטו בגזרת הדרום. על מנת לאפשר יציבות תכנונית בהסתכלות ארוכת טווח, הושגו הסכמות עם משרד האוצר לתקצוב התוכנית בהיקף רב־שנתי של כ-760 מיליון שקלים ותוספת הרשאה להתחייבות של 550 מיליון שקל בשנים 2023 עד 2026".