לאחר שנשיא המדינה יצחק הרצוג האריך ב-10 ימים את המנדט להרכבת הממשלה לרה"מ המיועד בנימין נתניהו, חבר הכנסת דוד ביטן מהליכוד אמר הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet שמדובר במהלך לגיטימי. עם זאת, הוא קרא לשותפות הקואליציוניות של מפלגתו להקים את הממשלה בהקדם - ורק אז להשלים את פעולות החקיקה שהן דורשות, בהן חקיקה שתאפשר העברת סמכויות חסרות תקדים על מדיניות המשטרה ליו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, שצפוי להתמנות לתפקיד השר לביטחון לאומי.
"נתניהו לא הצליח להקים את הממשלה, אז מה, שלא יבקש הארכה? זה דבר לגיטימי לבקש אם אין הצלחה", אמר ביטן. "בכל מקרה, ההסכמים נחתמו ועכשיו אנחנו צריכים ללכת קדימה. אני צופה בעיות שיהיו לנו במהלך הדרך מכיוון שההתחלה לא מלמדת טוב על העתיד, אבל אני מקווה שכולם יתעשתו ויבינו שהם צריכים לעבוד ביחד".
"אני נעלב בשם הליכוד על זה שבן גביר ועוד מפלגות רוצות קודם כל שיחוקקו חוקים ואז שנקים ממשלה", המשיך ביטן. "מה, הם לא מאמינים לנו? אם אנחנו הולכים יחד אז צריכים ללכת יחד ולהאמין אחד בשני. למעט תיקון החוק שקשור לדרעי, שהוא חלק מהקמת הממשלה, כל שאר החוקים יכולים לחכות עד אחרי הקמת הממשלה. לכן אני לא מבין את ההתנהגות שלהם וזה גם מאוד מעליב את הליכוד. אנחנו צריכים להבהיר את זה בצורה חד משמעית".
5 צפייה בגלריה
דוד ביטן, איתמר בן גביר
דוד ביטן, איתמר בן גביר
"שבן גביר יבין את המסר ונתקדם הלאה". ביטן ויו"ר עוצמה יהודית
(צילום: מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
"ליבנו את העניינים בינינו". ביטן על נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)
- סמוטריץ' כבר אמר בעבר שנתניהו הוא איש לא אמין, אז אולי אין מה להתפלא? "הליכוד תמיד קיים את ההסכמים הקואליציוניים שלו, זה דבר לא נכון. אם הם לא מאמינים לנו, אז איך אפשר לעבוד ביחד? איך אפשר לעשות ביחד? זה הדבר הכי חשוב. אם הם רוצים את החוקים לפני הקמת הממשלה הזו זה אומר שהם לא מאמינים, ואם הם לא מאמינים יכול להיות שאי אפשר לעבוד ביחד. צריך להעמיד את הדברים על דיוקם ועל מקומם. אנחנו צריכים להקים את הממשלה תוך ימים כדי לתקן את החוק של דרעי שזה מחויב במציאות, כל השאר - אפשר אחרי הקמת הממשלה. אני מדבר עכשיו בשם הליכוד ומבהיר את העניין, ואני מקווה שנתניהו יעשה את זה. מה יעשה בן גביר, לא יצטרף לממשלה? דווקא סמוטריץ' לא מבקש את הדברים לפני, למרות מה שהוא אמר על נתניהו".
- אולי זה בגלל שנתניהו סחיט, ובן גביר מבין את זה? "כל הצדדים יודעים שאין אלטרנטיבה. או שהממשלה הזו תקום עם השותפות הקואליציוניות האלה, מה שנקרא רק ימין-דתיים, או שהיא לא תקום בכלל. אבל זה עובד על שני הצדדים, לא רק על הצד שלנו. זה לא שנתניהו סחיט, פשוט אין לו ברירה מכיוון שאין אלטרנטיבות אחרות. אני מקווה שיעבירו את זה לבן גביר, עם כל הכבוד לו, שאפשר לחכות עם החקיקה. לא יכול להיות שעכשיו ב-10 ימים כולם ישתגעו על מנת להעביר חקיקות.
"הרי גם החרדים יכולים לבוא ולהגיד 'אנחנו רוצים לפני', ואז מה יהיה? מה נעשה בדיוק? שנה שלמה נחוקק חוקים על מנת שנקים את הממשלה בעוד שנה? אנחנו צריכים להקים את הממשלה, זה אינטרס לאומי ואינטרס של הימין ושל הליכוד ושל בן גביר ושל הדתיים, זה המצב. צריך לעשות את זה ולגמור את הסיפור הזה, במיוחד אחרי שהליכוד ויתר המון במו"מ כדי להקים ממשלה. הגיע הזמן שהשותפות יתעשתו ויילכו קדימה".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"אז הוא מדבר עם הידיים, אז מה? הוא יהיה ממלכתי". דודי אמסלם
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"זו דעתי האישית, לא דעת הליכוד", הבהיר ביטן. "הליכוד כרגע ויתר, ואני אומר שלא צריך לוותר. צריך להגיד לבן גביר 'בוא נקים את הממשלה ונתקדם הלאה', זה הכול. אני מעביר את המסר האישי שלי בשם הליכוד. אני מקווה שנתניהו יילך איתי בקו הזה, מכיוון שאיזה אלטרנטיבה יש לבן גביר? מספיק כבר עם הקשקושים האלה, שיבין את המסר הזה ונגמור את הסיפור פעם אחת ולתמיד".
ביטן התייחס גם לקרבות בליכוד על תפקיד יו"ר הכנסת, שצפויים להסתיים ביום שני הקרוב עם הכרעתו של נתניהו בנושא, ואמר: "תפקיד יו"ר הכנסת זה תפקיד רציני, אז אנשים רוצים אותו. אני תומך בדודי אמסלם, הוא עוד יפתיע הרבה אנשים בתפקיד. הוא יהיה ממלכתי. אז הוא מדבר עם ידיים באוויר, אז מה? הוא עשה את העבודה שלו בשם הליכוד ונגד הממשלה הקיימת. הוא לא ניבל את הפה, הוא ענה למי שניבל את הפה. הוא יעשה את העבודה שלו בצורה מצוינת וזה שהוא מנופף בידיים לא אומר שום דבר. אני מקווה שהוא יהיה, זה תלוי בנתניהו וכולם מחכים להחלטה שלו. בשיחה שלי איתו השבוע הוא אמר שגם אמסלם וגם ישראל כץ יהיו מרוצים".
5 צפייה בגלריה
גלית דיסטל אטבריאן, אביב כוכבי, רונן בר, ודוד ברנע
גלית דיסטל אטבריאן, אביב כוכבי, רונן בר, ודוד ברנע
"לא בטוח שהיא תהיה שרה". גלית דיסטל אטבריאן
(צילום: הדר יואביאן, אלעד גרשגורן, יאיר שגיא, מוטי קמחי)
על היחסים האישיים שלו עם נתניהו אמר: "שנינו בליכוד. הוא יו"ר הליכוד, הוא ראש הממשלה לעתיד, ואני ח"כ מהליכוד. ודאי שהיחסים חייבים להיות יחסים תקינים. אנחנו בשיחה האחרונה ליבנו את הבעיות בינינו. אני חושב שאנחנו צריכים לתת לזמן לעשות את שלו ואני מקווה שיהיה בסדר. צריכים להתקדם הלאה, אי אפשר לבנות את העתיד על חשבון העבר. צריך לבנות את זה על חשבון ההווה. אז אני מקווה שיהיה בסדר".
"אני לא רציתי להיות שר, אני יודע מה מצבי ואני לא יכול להיות שר בגלל הפסיקה. החוק דווקא מאפשר לי להיות למרות כתב האישום שהוגש נגדי, אבל הפסיקה לא מאפשרת, ולכן קיבלתי את זה איך שזה. אני לא הולך להיות שר והכול בסדר. כרגע צריכים להקים את הממשלה ושהליכוד יעלה לשלטון. זו המשימה, אני מקבל ורוצה אותה. עבדתי בשביל זה כל חיי, ולכן מבחינת היחסים שלי עם נתניהו, העבר לא ישפיע על ההווה, אין מה לדאוג".
- אז מה יהיה התפקיד שלך? תקבל את ועדת כלכלה? "זה מה שנשאר. לאור המו"מ לא נשארו כמעט ועדות, אז בסדר, נתניהו הציע לי את זה וכנראה שזה מה שאקבל. נסתדר עם זה. אני לא אהיה חותמת גומי שם".
5 צפייה בגלריה
ח"כ מיקי זוהר
ח"כ מיקי זוהר
"אני מצפה לקבל ביקורת מאנשים יותר אינטליגנטים". ביטן על מיקי זוהר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- מה עם גלית דיסטל, גילה גמליאל וישראל כץ? יישארו בחוץ? "לא, מה פתאום. ישראל כץ לא בחוץ וגם גילה גמליאל לא תהיה בחוץ. היא תהיה שרה, לא יודע איזה שרה, אבל היא תהיה. נתניהו אמר לי שישראל כץ יהיה מרוצה. בואו נמתין ונראה ביומיים הקרובים מה יהיה. לגבי גלית דיסטל, אני חושב שמגיע לה להיות שרה, אני לא חושב שיש בעיה עם זה. כרגע לפי מה שאני שומע היא באוויר אבל לדעתי צריך לתת לה. אבל נחכה לנתניהו ונראה מה יהיה בסוף".
על הקריאות של פוליטיקאים מהאופוזיציה העתידית לצאת לרחובות ולהפגין אמר: "אין שום הפגנה. זה שמדברים על מיליון איש, זה לא שמוציאים אותם מחר בבוקר לרחוב. אני לא ראיתי הפגנה בינתיים של מיליון איש במדינת ישראל, ראיתי 300 אלף, וגם אז ואנשים יצאו לרחוב בלי קשר למה שהאופוזיציה אומרת. הם כבר הודיעו שכל אלה שנגד נתניהו ייצאו לרחוב, בסדר, אנחנו לא צריכים לתת להם כלים לצאת לרחוב. אנחנו צריכים לעשות מה שצריך לטובת המדינה, ואני מאמין שזה מה שאנחנו נעשה".
ביטן סיפר גם על עימות שהיה לו לאחרונה עם חבר הכנסת מייק זוהר ממפלגתו. "לצערי לפעמים אנחנו אחד נגד השני במפלגה. היה איזה משהו שאמרתי והוא אמר שאני דיברתי שטויות. אני חושב שכל בן אדם ברחוב ידע שאני צדקתי, אז אמרתי לו שאני מצפה לקבל ביקורת מאנשים יותר אינטליגנטים, ואני עומד מאחורי זה".