5 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
"המטרה היא ליצור סביבת עבודה מכבדת, מוגנת ובטוחה". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ראש מדור מניעת הטרדה מינית במשטרה, סנ"צ ורד ויניקוב, הציגה בישיבה של סגל הפיקוד הבכיר במשטרה נתונים המצביעים על עלייה משמעותית במספר הדיווחים על הטרדות מיניות בתוך הארגון בשנים האחרונות.
בישיבה נכחו מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי ומפקדי מחוזות וחטיבות. הנתונים שהוצגו למפכ"ל ולקצונה הבכירה הגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", ומהם עולה כי שנת 2017 הייתה שנת השפל במספר הדיווחים על הטרדות מיניות שהגיעו לחטיבת הקהילות במשטרה. גורמים בכירים במשטרה מייחסים זאת לכך שמפכ"ל המשטרה בזמנו רוני אלשיך הודיע שנה לפני כן כי לא יטפל בתלונות אנונימיות מאחר ש"המכתבים האנונימיים יצרו תרבות של חיסול חשבונות".
5 צפייה בגלריה
דיווחי המשטרה על הטרדות מיניות
דיווחי המשטרה על הטרדות מיניות
דיווחי המשטרה על הטרדות מיניות
את הדברים הנ"ל אמר אלשיך דווקא ביום האישה, והדבר הזה בהחלט נתן אותותיו בשטח, כשרק 107 דיווחים על הטרדה מינית הגיעו ב-2017. בשנת 2018 מספר הדיווחים כבר זינק ל- 139, ומגמת העלייה נמשכה גם בשנים לאחר מכן - 146 דיווחים ב-2019, 147 דיווחים ב-2020 ו-149 דיווחים ב-2021. בחציון הראשון של 2022 נרשמו כבר 96 דיווחים, שליש מהם של חיילות חובה שמשרתות במשטרה.
עוד עולה מהנתונים כי 77% ממקרי ההטרדה המדווחים התרחשו ברכב משטרתי או במתקן משטרתי. כמו כן, ב-90% מהמקרים המדווחים, הייתה היכרות מוקדמת בין הפוגע לנפגע. יתרה מכך, בכירים במשטרה אמרו כי מרבית הדיווחים עוסקים בהטרדות בין עמיתים לעבודה. בשנת 2020, רק בשלושה מהדיווחים הוזכרו יחסי מרות בין מפקד לפקוד. בניגוד לדעה הרווחת אולי שחלק גדול מהמטרידים הם קצינים, הנתונים מראים כי מעל 70% מהמטרידים הם דווקא בעלי דרגת נגד. בנוסף, 89% מהנפגעים הם נגדים גם כן.
במשטרה מברכים על העלייה בדיווחים על הטרדות מיניות בתוך הארגון. "הפיקוד שם באומץ את הנושא על סדר היום ומתווה מדיניות ברורה. עלייה בהיקף הדיווחים מצביעה על עלייה במודעות ובמחויבות לנושא ועל התחושה שיש למי לפנות", אמרה ויניקוב. היא הוסיפה כי "אנחנו מעניקים לנפגע מעטפת צמודה ודואגים שהוא לא יעבור לבד את התהליך, ללא תלות בעוצמת הדיווח או הראיות. על החוויה הרגשית של הנפגע אין עוררין".
ויניקוב ציינה כי "המשטרה החילה על עצמה חובות נרחבות בהרבה מאלו המחויבות בדין, בהן חובת הדיווח המוטלת על כל שוטר. התכלית המרכזית היא ליצור סביבת עבודה מכבדת, מוגנת ובטוחה לכל המשרתים. אנחנו משקיעים הרבה מאוד בהסברה ובהשפעה על התודעה ועל תרבות השיח".
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
המפכ"ל יעקב שבתאי. הכריז על מדיניות של אפס סובלנות להטרדות מיניות
(צילום: אוהד צויגנברג)
במשטרה אומרים כי המפכ"ל יעקב שבתאי הכריז עם כניסתו לתפקיד על מדיניות של אפס סובלנות להטרדות מיניות במשטרה, וביקש לוודא כי סביבת העבודה בתחנות המשטרה השונות מאפשרת נגישות ודיווח לממונים על הנושא. במשטרה מתכוונים לטפל בתופעה ולצאת בשבועות הקרובים בקמפיין הסברה פנימי במטרה לעודד שוטרות ושוטרים לדווח על הטרדות מיניות שחוו או שאחרים חוו והובאו לידיעתם. כמו כן, במשטרה יש כבר כ-250 ממונות על מניעת הטרדה מינית בכל רחבי הארץ, בנוסף לתפקידן השוטף במשטרה.
עו"ד פיני פישלרעו"ד פיני פישלר
עורך הדין פיני פישלר, שהמצגת עם הנתונים המטרידים הארצי המשטרתי הובאה לידיעתו, פחות מקבל את הסברי המשטרה, ואומר כי "נדמה כי כלום ומאום לא הופנם מאז פרשות שבעת הניצבים. מספיק לראות כיצד מעניש בית הדין למשמעת במשטרה את המטרידים בעונשים מגוחכים שאינם מרתיעים. פרשת הניצבים המביכה אולי טילטלה במעט את המשטרה לתקופה קצרה אולם מהר מאד הדברים נשנים וחוזרים לסורם. אם נתייחס לנתונים עצמם, מדוע המשטרה הסתירה אותם ולא פירסמה אותם באופן יזום? מדוע היינו צריכים לדרוש את הנתונים בעצמנו? על המשטרה לפעול בשקיפות ולפרסם מדי שנה את הנתונים הרגישים, בצורה נגישה לציבור".