גורם אמריקני אמר הערב (שני) כי ארצות הברית שקלה להטיל סנקציות נגד חמש יחידות בצה"ל, בגין הפרת זכויות אדם בגדה המערבית. לדבריו, נגד ארבע מהן הוחלט שלא להטיל סנקציות ולגבי החמישית - גדוד נצח יהודה - טרם התקבלה הכרעה.
בתדרוך עיתונאים אמר ודנט פאטל, סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית: "יש לנו תהליך זהיר ומאוד ברור לגבי מימוש חוק לייהי. אחרי תהליך זהיר מצאנו חמש יחידות ישראליות שאחראיות להפרות בוטות של זכויות אדם. כל אלה היו תקריות שהתרחשו הרבה לפני 7 באוקטובר ואף אחת מהן לא התרחשה בעזה".
1 צפייה בגלריה
(צילום: דובר צה"ל, AP/Stephanie Scarbrough)
"ארבע יחידות נקטו צעדים מיידיים נגד המעורבים, וזה מה שאנחנו מצפים. לגבי היחידה הנותרת אנחנו ממשיכים להיות במשא ומתן עם ממשלת ישראל. היא הגישה מידע נוסף לגבי זה ואנחנו ממשיכים בדיאלוג ונקבל את ההחלטה בתום התהליך", הוסיף הגורם האמריקני. הוא הבהיר שמידע חדש שהתקבל מישראל לגבי נצח יהודה למעשה מוכיח שננקטו צעדים נגד המעורבים במקרים של הפרות בוטות של זכויות אדם בגדה המערבית, אך הנושא ממשיך להיבחן.
אם אכן יוטלו סנקציות על נצח יהודה הן צפויות לכלול איסור על העברת סיוע צבאי אמריקני לגדוד, וימנעו מחייליו וקציניו לקחת חלק באימונים עם צבא ארצות הברית. אם אכן הדבר יקרה זאת תהיה הפעם הראשונה שארצות הברית מטילה סנקציות על יחידה צבאית מישראל.
בהתייחסות לדיווחים על הוצאת צווי מעצר נגד בכירים ישראלים אמר סגן דובר מחלקת המדינה: "אנחנו ממשיכים להאמין שאין לבית המשפט הבינלאומי בהאג זכות שיפוטית על המצב הפלסטיני".
פורסם לראשונה: 20:36, 29.04.24