מטה מאבק האקדמיה נגד המהפכה המשפטית הודיע היום (חמישי) כי בכירי האקדמיה הישראלית יתייצבו וינאמו בכל מוקדי ההפגנות המרכזיות במוצאי השבת הקרובה. בהודעת המטה נמסר כי "התנהלות הקואליציה מצביעה על היעדר תום לב בהידברות והחשש מפני הפיכה שלטונית נותר מוחשי". במטה המאבק פרסמו רשימה של האקדמאים השונים שינאמו במוצאי השבת.
2 צפייה בגלריה
הפרופסורים שינאמו נגד המהפכה המשפטית בשבת
הפרופסורים שינאמו נגד המהפכה המשפטית בשבת
"פוליטיזציה של מערכת המשפט תערער את הדמוקרטיה". האקדמאים שינאמו בשבת
"פוליטיזציה של מערכת המשפט תערער את הדמוקרטיה שערכיה הכרחיים לתרומת האקדמיה לחברה", נמסר ממטה המאבק, שציין כי "בכירי האקדמיה הישראלית, שבהם זוכי פרס נובל, פרס ישראל ואמת, נשיאים ורקטורים של אוניברסיטאות ומכללות בעבר ובהווה, ואנשי אקדמיה ממגוון תחומי דעת יישאו דברים נגד ההפיכה המשטרית ובעד ישראל דמוקרטית וליברלית".
חתן פרס ישראל לפיזיקה פרופ' מוטי שגב אמר ל-ynet כי "חונכתי על ערכים של ציונות, דמוקרטיה, צדק ושוויון וחשוב לי להשתתף בהפגנה. למרות היותי חתן פרס ישראל אני לא פריווילג עם שעון רולקס". שגב הוסיף כי היה פרופסור בפרינסטון אך היה לו חשוב לשוב ללמד בישראל "ולחנך דורות של דוקטורנטים, שמהם 24 היום פרופסורים ורבים נוספים אנשי מפתח בתעשיית ההייטק והביטחון".
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
"התנהלות הקואליציה מצביעה על היעדר תום לב בהידברות". הפגנה בקפלן
(צילום: טל שחר)
"בעבר גייסתי חברי סגל רבים לטכניון, למרות שהיו להם הצעות מפתות מחו"ל", אמר פרופ' שגב. לדבריו, "המצב היום שונה, מי שמקבל הצעה בארץ חושב פעמיים אם לשוב בשל המצב הפוליטי הנוכחי. חברי הסגל הצעירים עומדים על הגדר וזה מוביל לבריחת מוחות".
שגב הסביר כי בתעשיית ההייטק שואפים לעשות מיזמים שיישארו בארץ ויספקו תעסוקה ומדע, אך "עכשיו קשה להשאיר אותם פה". לדבריו, "החברות הבינלאומיות רוצות למשוך את המיזמים לחו"ל כי הן לא סומכות על מה שקורה פה, וגם היזמים מפחדים מהעתיד".
"זה תקף גם בנוגע לתעשייה הביטחונית", הסביר שגב. "כל הזמן יש הצעות מפתות בחוץ ואנשים אומרים שלא יישארו בתעשייה הביטחונית". פרופ' שגב הסביר כי הוא מחזיק בדעה ימנית, וכי קשה לו להפגין לצד אנשים שמניפים דגלי "די לכיבוש" - אך הוא "קורא לציבור הימין הליברלי להצטרף להפגנות למען הערכים המשותפים".
שגב קרא גם לחברי הכנסת מטעם מפלגת הליכוד לא להישאר אדישים ואמר כי הוא "מזכיר להם את המנון בית"ר שנכתב במילים הרועמות של ז'בוטינסקי 'שקט הוא רפש'". לדבריו, "יש לפחות עשרה חברי כנסת של הליכוד שמתנגדים למהלכים האנטי-דמוקרטיים. אני קורא להם לא לשתוק למרות שאולי זה יעלה להם בכיסא".
על ההידברות בבית הנשיא אמר פרופ' שגב: "אני פסימי בנוגע למשא ומתן שמתנהל. לדעתי יריב לוין והליכוד מנסים למשוך זמן. אחרי שנעבור את הימים האלה הם יחטפו את הקופה ולא יקבלו את הפשרה".
פרופ' עדי קמחי, כלת פרס ישראל בחקר מדעי החיים ממכון וייצמן שתנאם ברחובות, אמרה כי "אני מאוד גאה במדע ובטכנולוגיה, שעליהם צריך להודות לחופש האקדמי שמאפשר לחקור את האמת המדעית בשקיפות, בשוויון וללא התערבות פוליטית". לדברי קמחי "אם הקבוצות הקיצוניות בממשלה יעבירו את ההפיכה המשפטית כפי שהן רוצות, תתחיל זליגה מהירה לדמוקרטיה לא-ליברלית. כשיש פגיעה בתהליכים דמוקרטיים, יש חשש מפגיעה באקדמיה עקב קיצוץ חד של מחקר ופיתוח, קיצוץ בהשקעות הבינלאומיות ובריחת מוחות. מדענים צעירים שמסיימים את תקופת ההכשרה שלהם בחו"ל, יחשבו פעמיים אם לחזור לארץ".
קמחי הוסיפה כי "זה זמן טוב להעלות את כל החששות האלה, שיידעו למה עוד הפיכה משפטית כזו עלולה לגרום. התחושה היא שמנסים למשוך את הזמן, אבל בסופו של דבר ההפיכה תעבור בסגנון המקורי עם שיפוצים קלים".