"ההחלטה שהתקבלה נתנה לנו הרבה אוויר לנשימה". בקהילה הגאה קיבלו אתמול (ראשון) בהתרגשות רבה את פסיקת בג"ץ, שלפיה הומואים וגברים יחידנים יוכלו להרחיב את התא המשפחתי באמצעות פונדקאות בארץ בדומה למשפחות הטרוסקסואליות - ומחכים בציפייה להסדרת המערך בישראל כפי שהבטיח שר הבריאות.
בין אלה שההחלטה צפויה להשפיע על חייהם נמצאים חיים פרשטיין ובן זוגו אלירן מתל אביב. הם נשואים כבר שלוש שנים ומספרים כי עוד קודם לכן, בטרם הכירו, כל אחד חלם על הרגע שבו יוכל להקים משפחה.
"ההחלטה נתנה לנו הרבה אוויר לנשימה, העלויות בחו"ל הן מפלצתיות", שיתף חיים. "שנינו אנשים עובדים. אנחנו יכולים לחסוך את הכסף הזה, אבל נצטרך להקריב הרבה דברים". בדומה לשניים, זוגות רבים בקהילה ויתרו על התהליך הממושך מעבר לים בשל העלויות הכלכליות הגבוהות.
5 צפייה בגלריה
אלירן זינו וחיים פרשטיין
אלירן זינו וחיים פרשטיין
"עוד לפני שאנחנו גייז - אנחנו אזרחי ישראל". חיים פרשטיין ובן זוגו אלירן זינו
(צילום: דרייה מורבין)
"לא ציפינו שדבר כזה יקרה במדינה שמנוהלת המון שנים על ידי הדת", המשיך חיים, "עוד לפני שאנחנו הומואים - אנחנו אזרחים בישראל. אנחנו משלמים מיסים ומשרתים בצבא, אבל אנחנו מרגישים שבשל הנטייה המינית שלנו אנחנו אזרחים סוג ז', כי אנחנו לא יכולים להתפתח פה. אני אוהב את ישראל אבל אני חייב לנסוע לחצי השני של העולם בשביל זכות בסיסית כמו להיות הורה.
"ההרגשה היא שלא משנה כמה תיתן למדינה, אף פעם לא תהיה חלק ממנה", הוא אמר עוד, "אם הדבר הזה יעבור, זה כאילו שיסירו חרם מקהילה שלמה של אנשים מדהימים. זה דבר היסטורי עבורנו, גם עבור הילדים שלנו. זה אומר לצעירי קהילת הלהט"ב שהם לא יצטרכו לעבור את מה שאנחנו עברנו, שהם לא ירגישו פה שהם פחות טובים או לא רצויים".
5 צפייה בגלריה
מחאת הקהילה הגאה באר שבע
מחאת הקהילה הגאה באר שבע
"ההרגשה היא שלא משנה כמה תיתן למדינה - אף פעם לא תהיה חלק"
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
איציק שמולי ומשפחתו
איציק שמולי ומשפחתו
השר לשעבר שמולי עם בנו שנולד בחודש שעבר
בן הזוג אלירן הוסיף כי "ההחלטה שלנו להביא ילדים לעולם התקבלה בשלבים הראשונים של הקשר, עוד לפני שהכרנו כל אחד החליט בעצמו שהוא רוצה להיות הורה. אם זה יקרה בארץ נוכל להקים משפחה – להוליד אפילו כמה ילדים, ולא רק להסתפק בילד אחד כי זה מה שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו כלכלית. אנחנו מבינים שכך או כך מדובר בתהליך ארוך שייקח זמן עד שייטמע בארץ, אבל אנחנו שמחים על המגמה".

היריון בשלט רחוק

דור נחום ואלעד גיבור מהוד השרון התחילו לפני שלוש שנים תהליך פונדקאות בחו"ל, ונאלצו להתמודד עם מכשולים רבים שאותם ניהלו ב"בשלט רחוק" מהארץ. "ידענו שזה תהליך מאוד יקר אז התחלנו להתכונן אליו לפני ארבע שנים וחצי", סיפר דור, "בחרנו מרפאה בלוס אנג'לס שבארצות הברית, ובגלל שהתהליכים שם מאוד יקרים בחרנו בסוכנות בקנדה. זו הייתה משימה כמעט בלתי אפשרית - זמן ההמתנה היה מטורף, והקורונה רק האריכה אותו".
הפונדקאית שבסופו של דבר נמצאה לבני הזוג אחרי זמן המתנה ארוך נעלמה - והם מצאו עצמם מנהלים מאבק חוצה-יבשות עם הסוכנות. הם ביקשו שכספם יוחזר להם ובמקביל חיפשו סוכנות אחרת, גם כן מעבר לים.
"בסופו של דבר פנינו לסוכנות נוספת שמצאה לנו פונדקאית מהר יחסית, אבל בגלל הקורונה לא היו טיסות והיינו תלויים בפתיחת השמיים", שיתף דור, "בחודש מאי ביצענו החזרת עוברים בפעם הראשונה, שלא צלחה, ועכשיו אנחנו ממתינים להחזרה השנייה".
5 צפייה בגלריה
דור נחום ואלעד גיבור
דור נחום ואלעד גיבור
"משימה בלתי אפשרית כמעט". דור נחום ואלעד גיבור
(צילום: כפיר נחום)
השניים ציינו כי הם שמחים מאוד על השינוי שפסיקת בג"ץ תגרום, אולם בשלב זה הם כבר עמוק בתהליך בחוץ לארץ. "אם זה היה מאושר לפני כמה שנים, המון כספים ועוגמת נפש היו נחסכים לנו", אמרו, "עשינו את כל המאמצים הכלכליים כדי לחסוך כסף לתהליך הזה, ויתרנו על המון דברים. הדבר הכי קשה הוא העובדה שכל הקשר, התקשורת, נעשים במרחק של יבשות והפרשי שעות. הבירוקרטיה מסובכת, עלויות שלא מצליחים לעקוב אחריהן. זה מאוד קשה ומאתגר".

"חוששים שהפסיקה לא תעוגן בחקיקה"

לפני שנה וחודשיים יוסי צברי ובן זוגו הביאו לעולם ילד בתהליך פונדקאות בארה"ב. כעת צברי מברך על הפסיקה, אך חושש שעד שהיא לא תהיה מעוגנת בחקיקה - המדינה תמשיך להערים קשיים על הזוגות החד-מיניים. "אני חושב שזאת בשורה מאוד טובה לכל הזוגות בקהילה שיוכלו לעבור את התהליך קרוב למשפחות ולבית שלהם. במקרה שלנו, נתקענו בחו"ל קרוב לארבעה חודשים בגלל המגפה", הוא סיפר.
5 צפייה בגלריה
יוסי וניר צברי-ייני עם בנם נורי
יוסי וניר צברי-ייני עם בנם נורי
יוסי (משמאל) וניר צברי-ייני עם בנם נורי
"העובדה שמתקיים דיון כזה, ושהוא תופס כותרות ראשיות ולא נדחק לשוליים, זו בשורה נפלאה ואני מברך עליה. עם זאת, אני לא בטוח שזה יוזיל את התהליך או יקל עליו. עד שזה לא יהיה מעוגן בחקיקה - אני בטוח שיהיו ניסיונות טרפוד. אני חושש מכך שימצאו דרכים לחייב את הזוגות הלהט"בים בעלויות משמעותיות, שמשרד הפנים והמוסד הרבני יערימו קשיים".
צברי פנה לחברי האופוזיציה שהתרעמו על הפסיקה והוסיף: "לאריה דרעי ולרעיו החשוכים שמקשקשים על סופה של היהדות - שימשיכו לזעוק את זעקות השבר שלהם ואנחנו נמשיך להפיץ אהבה, להיות נחושים ובעיקר לעשות עוד ילדים".

אחיו של פרישר גוטמן באזכרה: "פסיקת הפונדקאות - בדיוק מה שצעקת"

בתוך כך, אחיו של המוזיקאי אמיר פרישר גוטמן, שהלך לעולמו לפני ארבע שנים, הזכיר את הפסיקה בטקס האזכרה שנערך אתמול. "אי אפשר בלי להגיד שאין מקריות", אמר. "לא סתם ביום השנה הרביעי ללכתו של אמיר, בג"ץ מאשר פונדקאות לזוגות חד-מיניים וקובע בדיוק את מה שצעקת. שלא ניתן להשלים עם המשך הפגיעה הקשה בזכויות אדם. אני גאה בהסדר הקיים".
האח הוסיף כי "זה עולמנו, כאב בלתי נגמר לצד רגעי אושר והצלחה. וזה סיפור שאתה תיארת אותו הכי טוב. מהעיניים שלך זו פנטזיה מטורפת. בעיניים שלי זה ניצחון על מה שאי אפשר, גם אחרי שתלך. לנצח משהו ממך נשאר. לנצח נשאר".

"פסיקה צודקת מאין כמותה"

לדבריה של עו"ד ויקטוריה גלפנד, שמשרדה ליווה מאות הליכי פונדקאות לאבות גאים בחו"ל, "מדובר בפסיקה צודקת מאין כמותה, ונותר רק להצטער על כך שלקח עשרות שנים להגיע אליה. וזאת תוך כדי כך שמאות משפחות גאות או יחידניות נאלצו להוציא את כל כספם כדי להוליד את ילדיהם בניכר, בזמן שהאפליה של החוק כלפיהם הייתה כה גלויה וברורה.
"איך עוד אפשר לפרש הוראת חוק שמאפשרת שימוש בפונדקאות לזוגות סטרייטים שאינם יכולים להוליד ילדים בכוחות עצמם בגלל בעיות ברחמה של האישה (או היעדרו), ומונעת את אותו פתרון להבאת ילדים לעולם מזוגות גברים, שגם הם נזקקים לפונדקאית בגלל היעדר רחם?", הוסיפה עו"ד גלפנד, ""כעת משבית המשפט העליון עשה צעד אמיץ, אנחנו מקווים לראות יישום מהיר, יעיל והוגן של הנחיות הבג"ץ בידי משרד הבריאות. גם באופן שוויוני כלפי כלל הישראלים הנזקקים לפונדקאיות, וגם בדרך שתצליח גם לשמור על ביטחונן וטובתן של הנשים שייקחו חלק בהליכי נשיאת ההיריון".
עו"ד ויקטוריה גלפנדעו"ד ויקטוריה גלפנדצילום: סמדר כפרי
עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת "משפחה חדשה", הוסיפה: "בג"ץ מחליף את המדינה בשמירה על שוויוניות, גם בפונדקאות. חבל שאנחנו עדיין חיים במציאות שבה זוגות של גברים זקוקים לקבלת סעד מבג"ץ, שיחייב את המדינה לפעול בשוויון. אבל, אין ספק שזכינו לפסיקה שמתקנת עוול היסטורי, שכמי שהובילה את קידום הליכי הפונדקאות בחו"ל כבר בשנת 2003, חוויתי אותו על בשרי.
"אני מאמינה כי נוכח תמיכתו של שר הבריאות ניצן הורוביץ בפסיקה, ממשלת ישראל תבחר הפעם במסלול המהיר והנכון של היערכות מהירה לקידום הליכי הפונדקאות, ללא עיכובים מיותרים, גם בקרב זוגות של גברים".
מהאגודה למען הלהט"ב נמסר: "הכרעת בג"ץ היא נקודת ציון היסטורית במאבק שלנו לשוויון. שופטי בג"ץ השכילו לקבל את ההחלטה האנושית והצודקת, שבכנסת התקשו להעביר במשך עשור בגלל וטו פוליטי של מפלגות קיצוניות. ההישג האדיר הזה נותן לנו כוח להמשיך להיאבק עד להשגת שוויון זכויות מלא לכל חברות וחברי הקהילה הגאה, בכל תחומי החיים".
נזכיר כי במסגרת החלטת בג"ץ, תוך חצי שנה צפויות להתבטל ההגדרות הקבועות בחוק שמדירות גברים יחידים ובני זוג מאותו מין מגישה להסדר הפונדקאות. ועדיין, חשוב לציין כי בקהילת הלהט"ב עדיין נאבקים בתהליכים רבים הקשורים לזכות להפוך להורים ולמשפחה, בהם בנושאי אימוץ ורישום הורות. בנוסף, בנות זוג ניצבות בפני תנאים אחרים בהליך תרומת ביציות, וכמובן שזוגות גאים עדיין לא מורשים להינשא בישראל- ואינם מקבלים את כלל הזכויות הניתנות לנשואים.
פורסם לראשונה: 17:55, 11.07.21