בית המשפט המחוזי בחיפה הרשיע פה אחד היום (ב') את מקסים טל (30), תושב קריית ביאליק, ברצח בנסיבות מחמירות של אשתו מריה טל ז"ל (29), בביתם, בחודש אוקטובר 2019. טל הורשע גם בנסיון להשמדת ראיה וחבלה חמורה בנסיבות מחמירות.
השופטים אברהם אליקים, תמר נאות פרי ורונית בש כתבו בהכרעת הדין כי "הגענו למסקנה שגרסת הנאשם הייתה רצופה שקרים ולא מהימנה, כאשר הנאשם עצמו הודה שלא אמר אמת לגבי כמה נושאים, ההסבר שלו לכך אינו יכול להתקבל כסביר או מצדיק את השקרים במהלך עדותו בבית המשפט. הנאשם הציג גרסה הכוללת רכיבים מפתיעים חדשים, אותם לא הזכיר בכל חקירותיו במשטרה, שינה את גרסאותיו מספר פעמים".
4 צפייה בגלריה
הכרעת דין: מקסים טל מואשם ברצח אשתו בביתם
הכרעת דין: מקסים טל מואשם ברצח אשתו בביתם
מקסים טל בבית המשפט
(צילום: נחום סגל)
4 צפייה בגלריה
מקסים טל רצח את אשתו מריה טל
מקסים טל רצח את אשתו מריה טל
מריה ומקסים טל
על פי כתב האישום, בסוף אוגוסט 2019, החל טל לחשוד שאשתו מנהלת קשר עם גבר אחר. הוא התעמת איתה בעניין והיא הכחישה. על רקע זה, ב-6 בספטמבר באותה השנה, הוא היכה את מריה בפניה וגרם לה שבר באפה. הוא נעצר ושוחרר בתנאים מגבילים, ובין השאר נאסרה עליו הכניסה לקריית ביאליק למשך 30 יום. למרות זאת, בני הזוג שמרו על קשר טלפוני, טל חזר לדירה בכמה הזדמנויות, ולבסוף חזר להתגורר שם ב-8 באוקטובר.
4 צפייה בגלריה
הכרעת דין: מקסים טל מואשם ברצח אשתו בביתם
הכרעת דין: מקסים טל מואשם ברצח אשתו בביתם
(צילום: נחום סגל)
שלושה ימים לאחר מכן, מעט אחרי חצות, כך טענה התביעה, גילה מקסים מתחת לכרית טלפון סלולרי שמריה השתמשה בו ללא ידיעתו, ובו התכתבות ווטסאפ בינה לבין גבר אחר המלמדת לכאורה על קשר ביניהם. הפרקליטות טענה כי בשלב זה הוא צילם את ההודעות באמצעות הטלפון הסלולרי שלו והחליט להרוג אותה.
סמוך לשעה 6:30 יצא טל מהבית, כביכול כדי להגיע לעבודה. אולם הוא חזר בסביבות 6:50, אחרי שאביה של מריה, שישן בדירה, יצא לעבודתו. מקסים הודיע למעסיק שלו שלא יגיע לעבודה משום שהוא לא חש בטוב. בשעה 7:20 הוא העיר את שתי הבנות שלהם ולקח אותן לגן, הנמצא לא הרחק מהבית. לאחר מכן, נטען, הוא חזר לדירה, נטל סכין בעלת להב באורך של כ-16 ס"מ מהמטבח, נכנס לחדר השינה של מריה ודקר אותה בצווארה.
4 צפייה בגלריה
 מקסים טל
 מקסים טל
טל בבית המשפט, ב-2019
(צילום: גיל נחושתן)
מיד לאחר שנעצר, טען טל כי אשתו שמה קץ לחייה. הוא סיפר לחוקרים כי מצבה הנפשי היה קשה, וכי לאחר שחזר הביתה מצא אותה דקורה בצווארה. במשטרה ובפרקליטות לא נתנו אמון בגרסתו והוחלט להעמידו לדין.
אחיה של מריה, אלכסי גרשניק, אמר לאחר הגשת כתב האישום כי "ידענו כל הזמן שהוא אשם. היא לא עשתה לעצמה שום דבר. זה לא יחזיר אותה, אבל כתב האישום זו נחמה שהצדק כן ייעשה. היה חשוב לי ולמשפחה להיות פה היום ולהסתכל לו בעיניים. גם חברים של מריה הגיעו לכאן".
עו"ד אביעד חייט שייצג את משפחת הנרצחת אמר: "מה שזעקנו לפני שנתיים קיבל משנה תוקף. לא היה לנו ספק, הוא הורשע ברצח, תקיפה וחבלה, העלמת ראיה. בית המשפט הגיע למסקנה פה אחד שמקסים טל רצחה את אשתו מריה. הנאשם רשאי לערער. מאמינים שגם בעליון התוצאה תהיה זהה".
עו'"ד רועי קרן, סנגורו של הרוצח, אמר כי "מקסים ממשיך לטעון לחפות. זו הייתה התאבדות. הוא מאוכזב מאוד מהחלטת בית המשפט. נגיש ערעור לבית המשפט העליון ואנחנו בטוחים ששם הקערה תתהפך והוא יזוכה".
אמו של טל, ילנה, אמרה לאחר הרשעת בנה כי "חשבנו שהיום הוא יהיה בחוץ. נמשיך לעליון ובסוף הוא יהיה בחוץ. יש דברים שאתם לא יודעים ועוד יתבררו".
בין המשפחות התנהל מאבק על המשמורת על שתי הבנות של בני הזוג. בסופו של דבר נקבע כי הבנות תהיינה במשמורת הדוד, אחיה של מריה, בעוד שלאמו של מקסים, ישנם הסדרי ראייה.