בשל סכסוך דיפלומטי חריף עם צרפת שני אזרחים ישראלים שנעצרו במרוקו נתקעו במדינה הערבית בתנאי כליאה קשים. נגד השניים, אישה ישראלית ואזרח ישראלי-אמריקני, הוצאו צווי מעצר בינלאומיים של האינטרפול, הם נעצרו במרוקו אך הצרפתים לא הגיעו לקחת אותם.
במשך תשעה חודשים הייתה האישה הישראלית עצורה במרוקו, זאת בשל מעורבותה לכאורה בפרשת עוקץ של 300 אלף אירו במכירת ביטוחים ברשת. היא הורשעה שלא בפניה בצרפת ונידונה לשנתיים מאסר. היא הגיעה למרוקו כדי לחגוג חתונה של קרובים - אך עם נחיתתה נעצרה והוחזקה במעצר. לכל אורך הדרך הבהירה הישראלית כי היא מסכימה להגיע לצרפת כדי להישפט, אך במדינה לא ששו להעביר אותה לחזקתם.
1 צפייה בגלריה
דגלי ישראל ומרוקו בקריה בתל אביב
דגלי ישראל ומרוקו בקריה בתל אביב
נחתו במרוקו, ונעצרו בשל עבירות שביצעו לכאורה בצרפת. סכסוך דיפלומטי גרם למעצר קשה וממושך
(צילום: AFP)
עו"ד מרדכי ציבין גייס את עזרתם של אישי ציבור ורבנים, אך המרוקנים סירבו לשחררה. בסופו של דבר נמצא פתרון משפטי מקורי בצרפת, עורך דינה הודיע לבית המשפט בצרפת שאם המדינה תבטל את צו המעצר הבינלאומי נגדה, הישראלית תגיע מיוזמתה ותישפט בבית משפט. לאחר תשעה חודשי מעצר קשים במרוקו, כך אכן קרה והיא הגיעה לצרפת.
האישה הישראלית היא לא היחידה. במרוקו נעצר לפני חודש וחצי אזרח ישראלי-אמריקני בגלל צו מעצר בינלאומי שהוציאה נגדו צרפת בגין הברחת גת. הוא מוחזק במעצר, ובישראל חוששים שייתקע במעצר ממושך גם כן.
מרדכי ציביןעו"ד מרדכי ציבין
עו"ד ציבין, שמטפל בהתנדבות בשני התיקים ומתמחה בסיוע לעצורים ישראלים בחו"ל אמר: "אני שמח שבא הקץ לסבלה של הישראלית שעזבה את מרוקו, מקווה שגם מרשי השני ישוחרר בהקדם. אני מודה ומעריך את שיתוף הפעולה, ההתחשבות האנושית וזכויות האדם שגילו רשויות האכיפה המרוקניים". הוא ציין כי מרוקו כמדינה מכבדת אמנות בינלאומיות ונשמעת לצווי מעצר בינלאומיים, בניגוד למה שסבורים רבים מהישראלים.