משרד החינוך פרסם הבוקר (שלישי) הנחיות למתן תחושת מוגנות ומענה מיטיב לילדים ובני נוער להט"בים ולמשפחות הקשת במערכת החינוך. זו הפעם הראשונה שמשרד החינוך קובע הנחיות למתן מענים לתלמידים מקהילת הלהט"ב במערכת החינוך. ההנחיות פורסמו רגע לפני השבעת הממשלה החדשה.
ההנחיות גובשו על ידי השירות הפסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך, בשיתוף עם הנהגת ההורים הארצית, ארגוני הקהילה הלהט"בית, גורמים מהאקדמיה ואנשי מקצוע מומחים. משרד החינוך הקצה תקציב בשנים האחרונות לכניסה של ארגוני להט"ב לבתי ספר שהיו מעוניינים בכך וכעת הוסדרו הנהלים.
2 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב
30%-50% מהמתבגרים הטרנסג'נדרים מדווחים על התנהגויות אובדניות
(צילום: טל שחר)
המסמך מציג קווים מנחים במטרה לסייע לצוות החינוכי להעניק לתלמידי ולתלמידות הקהילה הלהט"בית מענה מותאם, רגיש ומכבד במסגרת הבית ספרית ולהשתית במוסדות החינוך אקלים סובלני ומוגן. המסמך מעלה את המודעות לסוגיה ומספק כלים להתערבות עבור צוותי החינוך והטיפול בהתנהלותם סביב סוגיות הקשורות בליווי נערות ונערים מקהילת הלהט"ב והוריהם ברמה המערכתית והאישית, בתוך המסגרת החינוכית ומחוצה לה.
בסוגיית לשון הפנייה, בתי הספר מונחים לקיים עם התלמידים דיאלוג לגבי רצונותיהם וצרכיהם, ובכלל זאת לברר מהי לשון הפנייה המועדפת עליהם, התואמת את האופן שבו הם תופסים את זהותם המגדרית. "ההנחיות גובשו להבטחת רווחתם הנפשית וחוסנם הרגשי של תלמידים המתמודדים עם תהליכים אישיים, משפחתיים וחברתיים", נמסר ממשרד החינוך.
בהנחיות נכתב בין היתר כי "יש לנסח תקנון בית ספרי השומר ומגן על כל פרט במוסד החינוכי, שמבהיר כי אין מקום להדרה ולאפליה". עוד נכתב כי "יש להקפיד שהצוות החינוכי יוכשר בנושא, ויקבל כלים לפעול באופן מותאם ורגיש שלוקח בחשבון את השלב ההתפתחותי של הילדים, הילדות, בנות ובני הנוער וכמובן את השונות התרבותית והמגזרית".
על ההתנהלות עם משפחות מקהילת הלהט"ב, נכתב כי "יש חשיבות לשיח חינוכי, מאפשר ולא שיפוטי המאזכר מגוון של הרכבים משפחתיים. חשוב להקפיד על לשון פנייה רגישה במסמכים בית ספריים ובשיח עם ילדים ובני נוער והורים". ההנחיות מתייחסות גם לעקרונות לשיח ייעוצי עם תלמידים הפונים לאיש חינוך סביב סוגית הנטייה המינית ו/או המגדרית, וקובעות כי יש ליצור "מרחב שיח מאפשר, מתן תמיכה רגשית, ליווי בהתאם לקצב האישי, שמירה על סודיות ופרטיות, איתור גורמי סיכון/חוסן, יצירת תחושת מוגנות, וכל זאת מתוך רגישות תרבותית".
2 צפייה בגלריה
   תלמידים מחכים ליד בית הספר
   תלמידים מחכים ליד בית הספר
"יש חשיבות לשיח חינוכי, מאפשר ולא שיפוטי"
(צילום: איתן גליקמן)
עוד נכתב בהנחיות: "התייחסות לתלמידים טרנסג'נדרים - על בסיס העקרונות של קיום דיאלוג עם התלמיד בנוגע לרצונותיו, צרכיו והשלב שבו הוא נמצא; בחינת האפשרות לשיתוף וגיוס הורי התלמיד; במקרים שבהם ניתן לשתף את ההורים, קיום דיאלוג עם ההורים בנוגע לסוגיות השונות העולות; קיום היוועצות עם יועצת בית הספר, פסיכולוג בית הספר, מדריכי שפ"י ואנשי מקצוע נוספים; בחינת אפשרויות המוסד החינוכי ליישם את הצרכים העולים. המסמך מפרט כי על בסיס עקרונות אלה יש לפעול בסוגיות הבאות: לשון הפנייה, לינה משותפת, שיעורי חינוך גופני, פעילות חינוכית בה קיימת הפרדה מגדרית, נגישות לחדר השירותים וקוד לבוש".
כותבי המסמך ציינו כי מחקרים העלו שילדים ובני נוער להט"בים נמצאים בסיכון אובדני הגבוה פי שניים עד שלושה ממתבגרים באוכלוסייה הכללית וכי מחקרים עדכניים מלמדים ש-30%-50% מהמתבגרים הטרנסג'נדרים מדווחים על התנהגויות אובדניות. יחד עם זאת נמצא כי בקרב בני נוער שזכו לתמיכה משפחתית ובית ספרית, עלתה רמת החוסן הנפשי שלהם והסיכון לאובדנות פחת לפחות מ-5%. מחקרים שנערכו על ידי איגי – ארגון נוער גאה – בקרב תלמידים חשפו תופעות קשות של אלימות כלפי בני נוער להט"בים בבתי הספר, כולל אלימות מילולית ופיזית מצד תלמידים, אך גם מצד אנשי צוות.
מור נהרי, מנכ"לית ארגון חוש"ן – ארגון החינוך וההסברה של הקהילה הגאה, אמרה כי "לאחר תהליך ארוך שנים של חוש"ן וארגוני הקהילה הגאה יחד עם השירות הפסיכולוגי הייעוצי ומשרד החינוך, אנחנו מברכים ומתרגשים על פרסום מסמך פורץ דרך שמגן ושומר על תלמידים ותלמידות בכל רחבי הארץ. לכל תלמיד ותלמידה מגיע להרגיש אהובים, בטוחים ושווים בין כתלי מערכת החינוך. בעולם שבו ילדים להט"בים חשופים לאלימות בין כתלי בית הספר ומחוץ לו, הפעילות לחינוך לסובלנות בתוך מערכת החינוך חשובה מתמיד".
הילה פאר, יו"ר האגודה למען הלהט"ב, אמרה כי מדובר ב"מסמך מציל חיי אדם. במציאות שבה הקללה הנפוצה ביותר בבתי הספר היא הומו ובה בתי ספר בישראל הם הזירה עם מידת האלימות הגבוהה ביותר כלפי נוער גאה, ההנחיות שפורסמו הן חומת הגנה עבור התלמידים. עד היום, לא הייתה קיימת שום הנחיה בנוגע לסיוע ומענה לתלמידים להט"בים כשחלק מהמורים והמורות לא ידעו כיצד להתייחס אליהם. אנחנו תקווה שהמסמך יוטמע ביסודיות ויאפשר מציאות בטוחה יותר לנוער הגאה בישראל".