1 צפייה בגלריה
משפחת נתניהו ואהוד אולמרט
משפחת נתניהו ואהוד אולמרט
אולמרט ובני הזוג נתניהו בבית המשפט, בחודש שעבר
(צילום: רויטרס)
משפט ראשי הממשלה: בית משפט השלום בתל אביב דחה היום (ד') את בקשתו של אהוד אולמרט, להורות לבנימין נתניהו, לרעייתו שרה ולבנם יאיר להעביר לידיו רשומות רפואיות בתחום בריאות הנפש, לחתום על כתב ויתור על סודיות רפואית ולהיבדק בידי פסיכיאטר מטעמו לשם עריכת חוות דעת במסגרת תביעת הדיבה שהגישו בני משפחת נתניהו נגד אולמרט.
השופט עמית יריב הורה לבני משפחת נתניהו להשיב לחלק מן השאלות שנכללו בשאלון ששלח אולמרט, אולם הדרישה לחייב את התובעים להשיב לשאלות הנוגעות למצבם הנפשי - נדחתה. בנוסף בית המשפט חייב את אולמרט בהוצאות הבקשה, בסך 7,500 שקלים.

בני משפחת נתניהו הגישו נגד אולמרט תביעה לפי חוק איסור לשון הרע, לאחר שבריאיון לאתר "דמוקרט טי-וי" ייחס להם מחלת נפש שאינה בת-שיקום. בכתב ההגנה שהגיש אולמרט, הוא טען כי הדברים שאמר בריאיון היו אמת, ודרש כי התובעים יחשפו רשומות רפואיות המתעדות את מצבם הנפשי, וישיבו לשאלונים הנוגעים לטיפולים בתחום בריאות הנפש שעברו, לטענתו. התובעים התנגדו לדרישה וטענו כי היא נועדה להלך עליהם אימים, ולמנוע מהם להמשיך בניהולה של התביעה.
השופט יריב קבע בהחלטתו, כי "מקום שבו הפרסום כלל אמירה כללית, לא ממוקדת, שאינה מתייחסת לאירוע נקודתי, יש למנוע מצב שבו דרישה לגילוי מסמכים תהפוך למסע דיג שתכליתו לנסות ולאתר ראיה שתאפשר להוכיח בדיעבד את אמיתותו של הפרסום, ולצד זאת - להביך את התובע, ולהרתיע אותו מלהמשיך ולנהל את התובענה".
"כדי למנוע מסע דיג כזה", נכתב בהחלטה, "יש לקבוע כי תנאי לגילוי המסמכים המבוקש הוא הצגתן של ראיות שיש בהן כדי להרים את הנטל - ולו הראשוני - לקיומו של בסיס עובדתי כלשהו לאמירות. רק לאחר מכן, וככל שיתברר שאין מדובר באמירות שהופרחו לחלל האוויר מבלי שיש מאחוריהן דבר, ניתן יהיה לשקול חובת גילוי מסמכים חסויים שעניינם מצבם הרפואי או הנפשי של התובעים".
בית המשפט הבהיר שדחיית הבקשה בעיקרה אינה פוגעת ביכולתו של אולמרט להוכיח את טענת "אמת דיברתי" שהעלה, "שכן ברשות אולמרט אמורות להיות ראיות חלופיות, שעל קיומן הצהיר הן בגוף הפרסום הראשון, הן בעדותו בבית המשפט".