טייס הקרב ומפקד בית הספר לטיסה לשעבר, תת-אלוף במיל' ישראל רליק שפיר, התייחס הבוקר (שני) למעצר 15 הצוערים רגע לפני סיום קורס הטיס, ואמר לאולפן ynet כי מדובר באירוע ש"לא מטלטל את חיל האוויר, אבל בהחלט יוצא דופן".
כפי שנחשף אתמול, החניכים בקורס 191 התארחו בסוף השבוע שעבר למנוחה במלון אזרחי, אחרי שבוע עצים של סדנת שבי שכלל הכשרות מסווגות משמעותיות. כמה מהם עברו אז עבירות ביטחון מידע של גילוי תכנים רגישים, לצד עבירות משמעת כמו צריכת אלכוהול וביקורים אסורים של בני משפחה - שבפניהם חשפו מה עברו בסדנת השבי.
ריאיון אולפן ישראל שפיר
(צילום: ירון ברנר)
לדברי שפיר, "לשים את החניכים אחרי התרגיל שהם עברו במלון יחסית מפואר, זו טעות מצערת שגרמה להם להתבלבל. זה אירוע של סוף קורס, כולל מסיבה שגם יש בה אלכוהול תחת בקרה של מפקדים, וזה בלבל אותם. שלחו אותם למלון במקום לבסיס וזו הייתה טעות - ועל זה הם משלמים".
החופשה נועדה בין היתר גם לעיכול מה שחוו באותו שבוע. "חלק גדול מהציבור יודע שיחידות מסוימות בצבא עוברות סדנת הכנה לשבי, שכולל חוויית שבי שלא ניכנס לפרטים שלה. ברור שכשיוצאים מאירוע כזה אז כל אחד ממי שעובר אותו גם מטולטל רגשית. גם יש פה תחושה טובה ש'הצלחת לעמוד בתרגיל', ולוקח זמן עד שמעבדים את זה - מה עשיתי, מה עבר עליי.
"מדברים עם חברים לקורס, ומה שהיה עד היום זה שחוזרים לבסיס ועוברים עיבוד", אמר, וציין כי במקרה הזה הנהלים שונו: "כנראה רצו לחבר את זה לעוד אירוע, וזה בלבל גם את המפקד בשטח וגם את החניכים". לדבריו, "המפקדים לא היו עירניים מספיק לצורך לעבור את העיבוד הזה בתנאים סגורים ולא במלון מפנק. בדרך כלל כן לוקחים אותם לאירוע הזה על חוף הים באילת למשל או במקום דומה, ל'שבירת דיסטנס' מול המפקדים".
על העבירות עצמן - שתיית האלכוהול והזמנת בני המשפחה, אמר כי "מסוכן זה לא. זו עבירה על נהלים, ובחיל האוויר יש הקפדה לאורך שלוש שנות הקורס, יותר מבמקומות אחרים בצבא, על משמעת, סדר וארגון. זה חלק מהחיים של הטייס. גם בטייסות עושים אירועים שיש בהם ביקורת עצמית, וכשזה מבוקר ונעשה בתוך גבולות מסודרים - זה דבר חיובי. כשזה לא מבוקר ומבלבל, החניכים עשו טעות, ועל טעויות משלמים".
בתחקיר האירוע בצה"ל התברר כי אחד המפקדים בקורס, טייס מנוסה שלחם לאורך המלחמה בכל הזירות, התיר לצוערים לשתות. בעקבות התחקיר נשפטו הצוערים בידי מפקד בית הספר לטיסה, ונשלחו למעצר של שלושה עד שישה ימים. למפקד, בדרגת רב-סרן, יהיה שימוע בוועדת הדחה בראשות ראש להק כוח אדם.
בנוגע לענישה אמר שפיר כי "במקצוע הטיס אחד הדברים שדורשים זה שלא משנה מי עשה טעות בדרך, אתה צריך לבצע את המשימה ולהחזיר את המטוס בביטחה לקרקע, לא להאשים אחרים. החניכים מורגלים שהאחריות היא עליהם.
"הם יעברו ועדת בדיקה, שנעשית בכל קורס שבועיים לפני סופו, ואם יימצא שלאחד מהם יש 'קופת שרצים' והוא היה גבולי, הוא יכול להיות מודח או מושהה", הוסיף. "אני מצפה שאחרי שיצאו ממעצר יראו מי מהם יש לו עבר בענייני משמעת, ויקבלו החלטה. אני לא חושב שיש מה להקפיד יותר מדי - הטעות שלהם היא משותפת גם עם המפקדים". הוא המליץ: "עונש מעצר כמה ימים, חוזרים ומסיימים את הקורס. ייקח להם לפחות שנה עד שיהפכו לטייסים מבצעיים".









