יותר מחודש אחרי השלמת עסקת החטופים הראשונה, שש משפחות של בני ערובה שנותרו ברצועת עזה נחתו היום (שישי) בקטאר בניסיון לקדם משא ומתן לעסקה נוספת.
זוהי הפעם הראשונה מאז טבח 7 באוקטובר שמשפחות ישראליות מגיעות לקטאר כדי לקדם את שחרור החטופים. המשפחות ייפגשו עם שגריר ארצות הברית במדינה ועם ראש ממשלת קטאר, מוחמד אל ת'אני, וינסו להגביר את המודעות ולקדם את שחרור יקיריהם.
2 צפייה בגלריה
עצרת להחזרת החטופים, כיכר החטופים בתל אביב
עצרת להחזרת החטופים, כיכר החטופים בתל אביב
עצרת תמיכה בהחזרת החטופים, ארכיון
(צילום: טל שחר)
נכון להיום, כ-136 חטופים מוחזקים ברצועת עזה (חלקם אינם בין החיים). בעסקה הקודמת שוחררו כ-105 חטופים, רובם המכריע נשים, קטינים ואזרחים זרים. בתמורה לשחרור החטופים, ישראל הסכימה להפוגה של מספר ימים במלחמה ולשחרור של אסירות ואסירים קטינים. בשבי חמאס עדיין נותרו שני ילדים, האחים אריאל (4) וכפיר (1) ביבס, הוריהם שירי וירדן, ולצדם אזרחים רבים ביניהם נשים וקשישים, וחיילים וחיילות.
אחרי חיסולו בביירות של סאלח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס והבכיר ביותר בארגון הטרור שחוסל עד כה במלחמה, הודיעו בחמאס כי הם מקפיאים את המגעים לעסקה להשבת חטופים. עם זאת, בישראל דווקא מביעים אופטימיות שחיסולו של אל-עארורי יקדם עסקה אפשרית, גם אם לא בטווח המיידי. הסיבה: אל-עארורי התנגד נחרצות לעסקה כזו - ויציאתו מהתמונה עשויה לשנות את עמדת חמאס בטווח הארוך.
2 צפייה בגלריה
שר החוץ של קטאר
שר החוץ של קטאר
מוחמד אל ת'אני. ייפגש עם משפחות החטופים
(צילום: AP)
בישראל גם הביעו סיפוק מכך שקטאר, המשמשת כמתווכת בכל נושא החטופים, לא הודיעה בעצמה על הפסקת המגעים. גורם מדיני אמר השבוע: "לא ראיתי הודעה של קטאר בעקבות האירוע שהיה בביירות. ראיתי שחמאס אמר מה שאמר, אבל הגוף המרכזי שאיתו התנהל שיח בעסקה הראשונה – והיה מאוד יעיל בשעתו – הוא קטאר. אם הם לא מודיעים, אז יש מקום לאופטימיות".