אחרי 34 ימי עדויות, סיים היום (ב') אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר, את עדותו במסגרת תיק 4000 - וכבר בפתח עדותו של העד השני, הוא חיזק את התזה שהציג ישועה. אבירם אלעד, לשעבר עורך ראשי בוואלה וראש מערכת החדשות, עלה להעיד אחרי ישועה. הוא אמר כי מנכ"ל וואלה דאז הבהיר בפני בכירי המערכת באותה תקופה כי שאול אלוביץ' צריך את עזרת ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בהחלטות רגולטוריות, ולכן עליהם לסייע לנתניהו.
4 צפייה בגלריה
אבירם אלעד
אבירם אלעד
"במצב עניינים תקין המנכ"ל לא צריך להתערב בכלל". אבירם אלעד
(צילום: עמית שאבי)
בתיק 4000 נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ואנשי העסקים שאול ואיריס אלוביץ' נאשמים בשוחד. ישועה עבר חקירה חוזרת של הפרקליטות וסיים את עדותו היום בצהריים, חצי שנה אחרי תחילת עדותו.
עו"ד יהודית תירוש, ראש צוות תיק 4000 בפרקליטות מיסוי וכלכלה, הייתה זו שחקרה את אלעד, העד השני בתיק שמשמש כיום כמנכ"ל חדשות 13. "הגעתי לוואלה בפעם הראשונה ב-2011, אחרי שהעורך הראשי אז גדי להב הציע לי את התפקיד", סיפר. "פגשתי את ישועה שהסביר לי שוואלה במצבה מאוד מצומצמת ביכולת שלה לעשות עיתונות לבד ומסתמכת על כלי תקשורת אחרים, ואמר שכוונתו לגייס עוד אנשים ולהקים מערכת חדשות אמיתית ועצמאית".
הוא נשאל עד כמה ישועה הסביר את הבקשות שלו להתערב, וענה: "בהתחלה לא, אבל אחר כך הוא צייר לנו תמונה ברורה ששאול אלוביץ' צריך את עזרת ראש הממשלה בהחלטות רגולטוריות, ולכן עלינו מוטלת המשימה לעשות דברים שיועילו לראש הממשלה.
4 צפייה בגלריה
אילן ישועה בבית המשפט המחוזי ירושלים
אילן ישועה בבית המשפט המחוזי ירושלים
סיים את עדותו. ישועה בבית המשפט המחוזי ירושלים
(צילום: עמית שאבי)
"בכל המקרים שאילן ביקש לשנות דברים הבענו התנגדות", אמר. "לא הבנו בתחילה מאיפה זה מגיע, למה הוא מתערב בעבודה עיתונאית. זה הרי לא תפקידו. אחר כך הבנו שזה באמת קשור למה שאמרתי קודם. הוא הביע בחלק מהזמן אי שביעות רצון שצריך לעשות את זה, הוא אמר שגם מבחינתו זה לא טוב אבל זה חשוב לקבוצה וזה חשוב לוואלה, ולכן חשוב לשתף פעולה עם זה". לדברי אלעד, "במצב עניינים תקין המנכ"ל לא צריך להתערב בכלל".
אלעד הוסיף כי בכמה הזדמנויות "נאמר לנו שאי ביצוע ההנחיות (של ישועה - ג"מ) יוביל להרס החברה. כל בקשה נתקלה בחומה של התנגדות מצידינו, עשינו הכול. אבל בסופו של דבר ההנחייה הפכה לפקודה. ניסינו לעיתים למסמס, לשנות את רוע הגזירה. נתקלנו בתגובה קשה שאנחנו מסריבם פקודה. ככל שהתקרבנו לבחירות 2013 זה הלך וגבר, אז נדמה לי הייתה רגיעה יחסית וזה חזר".
אלעד נשאל על התקופה שבה טלי בן עובדיה הייתה העורכת הראשית של וואלה, תקופה שנמשכה שלושה שבועות בלבד. "אני זוכר שהיא הגיעה ובאחד הערבים אילן התקשר אליי מהבית, מבקש ממני להוריד כתבה יחסית במיקום גבוה על נפתלי בנט למקום אחר או למחוק אותה. בניגוד מוחלט לשיקול העיתונאי והמקצועי. התנגדתי. לא הבנתי למה הוא מבקש את זה. אמרתי לו שיפנה לטלי, לעורכת הראשית, כי לא אעקוף אותה. הוא בתגובה אמר לי שאם ידבר עם טלי היא תתפטר, היא לא תחזיק מעמד, היא כבר ככה על הקצה".
4 צפייה בגלריה
אבירם אלעד
אבירם אלעד
"ניסינו להתנגד בכל דרך אפשרית". אלעד בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי)
לדברי אלעד, "ישועה נימיק את זה שזה מלמעלה, לא ממנו, ולכן צריך להוריד כתבה. התרשמתי מכל המגע איתו שלא הייתה שם אידיאולוגיה ולכן זה היה ברור שזה לא ממנו". אחרי המקרה הזה בן עובדיה התפטרה וינון מגל מונה לעורך הראשי.
בהמשך נשאל אלעד עד כמה התערבויות היו משמעותיות. "ככל שהתקרבנו לבחירות, יש כמה אירועים שאני זוכר. אחד שבו הקמפיין של בנט קיבל החלטה להוריד שלטים מוועדת הבחירות המרכזית. קיבלנו הנחייה מאילן לעשות כתבה כולל להוציא צלם לצלם את השלטים, ינון הלך גם לראיין את נתניהו בלשכתו. שאלתי אותו מה הכותרת, הוא אמר 'גדעון סער יהיה שר חינוך אחרי הבחירות', כותרת טובה בעניינו. התחלנו לערוך, תוך כדי אילן אמר לינון וינון לי, להוריד את השאלה הזו. השתוממתי מדוע. זה משהו בלב העניין, שאלה פוליטית שנשאלה, לא הייתה שום סיבה להוריד את זה. הריאיון שודר בלי השאלה והתשובה הללו, ביום הבחירות.
"לא היה לי ולינון שום חופש, ניסינו להתנגד בכל דרך אפשרית", אמר אלעד. "אבל כל נימוק עיתונאי לא נענה בתשובה עניינית. ביום הבחירות קיבלנו הנחייה להעלות לכותרת הראשית ביקור של נתניהו בכותל. עשינו כתבה, לא חשבנו שזו צריכה להיות כותרת ראשית. ההנחייה הייתה חד משמעית, להעלות לראשית ביום בחירות זו השפעה ישירה על אנשים, ככה ראינו את זה. אחרי מריבות קשות זה עלה ככותרת ראשית".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. "היו הנחיות שכל דבר שקשור למשפחת נתניהו צריך לעבור אישור מקדים"
(צילום: AP)
אלעד נשאל אילו בקשות עוד זכורות לו הקשורות לבנט, והשיב: "הייתה בקשה מצד אילן לעשות על בנט כתבה שלילית. התנגדנו, לא היה חומר קונקרטי. סתם לעשות כתבה שלילית ללא גיבוי של משהו עיתונאי, זו לא הייתה תפיסת העיתונות שלנו. מיסמסנו את זה". על הסיבות להתערבות באתר אמר אלעד כי "ינון אמר לי שמדובר בכוחות עליונים מאילן, שזה נעשה על ידי הבעלים מתוך אינטרס".
אלעד העיד כי אחרי הבחירות ב-2013 "הייתה ירידה בהתערבות אך היא לא נפסקה. היו כמה כתבות שנגעו לשרה נתניהו, כל מיני אירועים שנכחה בהם. היו פקודות מטעם אילן שחייבים לעשות כתבה על אירוע כזה או אחר שהייתה בו. את רוב הכתבות לא היינו מעלים משיקול דעת עיתונאי, העלנו אותן רק בגלל דרישה. בהשבעה של הכנסת היה עניין סביב השמלה של שרה נתניהו, שהייתה שקופה, משהו כזה. הכתבה שונתה או הורדה. הייתה פנייה ספציפית מאילן לעשות בה שינויים. זה לא היה בחדשות". לדבריו, "היו הנחיות שכל דבר שקשור למשפחת נתניהו צריך לעבור אישור מקדים, לדבר עם אילן ישועה".
בתחילת הדיון סנגורו של נתניהו, בעז בן צור, ביקש לפטור את נתניהו מהתייצבות בעדותם של שני העדים הבאים - אלעד ומיכל קליין, ששימשה גם היא ראש מערכת החדשות בוואלה. הפרקליטות לא התנגדה לכך. התייצבותו האחרונה של נתניהו הייתה בהקראת כתב האישום, לפני כחצי שנה.