בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר היום (שני) 12.5 שנות מאסר על נתנאל בנימין, 27, מבת ים, הנאשם המרכזי בפרשת הלינץ' באזרח ערבי בעיר בת ים, במהלך מבצע שומר החומות. בנוסף נגזר שהוא יפצה את קורבנו ב-100 אלף שקל.
2 צפייה בגלריה
ניסיון לינץ' באדם ערבי בטיילת בת ים
ניסיון לינץ' באדם ערבי בטיילת בת ים
12.5 שנות מאסר לנאשם המרכזי בפרשת הלינץ'
(צילום: יריב כץ, עידו ארז)
בספטמבר האחרון בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע אותו במעשה טרור של ניסיון רצח ועבירות נוספות, בגין מעורבותו בפרעות שבוצעו בעיר בתקופת מבצע שומר החומות. במהלכן, עשרות פורעים ניפצו חלונות של בתי עסק בבעלות ערבים, בזזו והשחיתו מסעדות וכן ביצעו ניסיון לינץ' בצעיר ערבי, סעיד מוסא, סמוך לטיילת בבת ים.
כתוצאה ממעשיהם של התוקפים והנאשם, נגרמו למוסא חבלות חמורות בגופו: שברי ריסוק באף, שברים בארובות העין, שברים בשיניים, חתכים עמוקים בפנים ובראש, שטפי דם בפנים ובראש.

הפרקליטות ביקשה לגזור עליו מעל 20 שנות מאסר. השופטת גיליה רביד כתבה:" לא יכול להיות ספק שהמקרה שלפנינו, על נסיבותיו הכוללות, מצוי ברף חומרה גבוה. העובדות פורטו בהרחבה בהכרעת הדין ועולה מהן תמונה קשה ומטלטלת. אירוע שבו מותקף אזרח ערבי-ישראלי תמים על ידי המון מתפרע של יהודים כדי לעשות בו שפטים רק משום היותו ערבי – ראוי לכל גינוי ולהוקעה, תוך התייחסות עונשית רצינית ומרתיעה". מנגד, השופטים התחשבו בכך שלא השתמש באמצעי פוגעני כלשהו, ולקחו בחשבון שהיה מדובר בניסיון רצח לא מתוכנן.
עורכי הדין עדי קידר ואלינור הרצקה, המייצגים את הנאשם, מסרו: "בית המשפט דחה באופן מוחלט את מתחמי הענישה שהתבקשו על ידי המדינה. עם זאת, העיקר עוד לפנינו ואנו נערכים להגשת ערעור, שבו נעתור לביטול הכרעת הדין וזיכויו המלא של הנאשם".
מכתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז תל אביב בשנת 2021 עולה כי במהלך מבצע שומר החומות פרסם בנימין קריאות בקבוצת וואטסאפ לפגוע בבתי עסק בבעלות ערבים, ויחד עם עשרות פורעים נוספים הגיע ב-12 במאי באותה שנה לרחוב בן גוריון בעיר, שם ניפצו חלונות של בתי עסק, השחיתו מסעדה ובזזו אותה.
2 צפייה בגלריה
סעיד מוסא
סעיד מוסא
סעיד מוסא, קורבן הלינץ' בבת ים
(צילום: יריב כץ)
לאחר שבנימין, לצד פורעים אחרים, השחיתו את המסעדה, תקף בנימין את סעיד מוסא, שעבר במקום עם מכוניתו, יחד עם עשרות פורעים אחרים. בנימין הכה את המתלונן בכ-10 מכות אגרוף בפניו, בעוד הוא שוכב על הקרקע, וכן בעט בצווארו בעצמה. לאחר שעוברי אורח הגנו על מוסא, בנימין התרחק מהמקום, ולאחר מכן חזר שוב, בעט בראשו של מוסא וזרק על פניו בקבוק בכוונה לגרום למותו. במקביל לתקיפתו ולאחריה, יחד עם פורעים נוספים שתקפו ובזזו את רכבו של מוסא, בנימין הטיח ברכב חפץ וחבט בו.
השופטים רביד, עודד מאור ושמואל מלמד הרשיעו את בנימין בכלל העבירות שיחסה לו הפרקליטות בכתב האישום.
בהכרעת הדין כתבה השופטת רביד: "האירוע שעליו נסוב כתב האישום הוא אירוע קשה, מדיר שנה, אירוע שנאה אלים שבמהלכו אזרח ערבי ישראלי אשר נקלע בנסיבות תמימות לאזור הטיילת בבת ים, מצא עצמו נאלץ להילחם על חייו למול המון זועם של אנשים שתקפו אותו באכזריות, אך ורק משום היותו ערבי.
הסרטונים שתיעדו את המקרה בזמן אמת הם קשים לצפייה. העדויות ששמענו מפי עיתונאים ועוברי אורח שנכחו במקום היו מצמררות. אצל חלק מהמתעדים ניכר היטב שהם חוו אירוע טראומתי מעצם היותם עדים לאשר התרחש. חלקם לא הצליחו לעצור בעד דמעותיהם עת תיארו לפנינו את המקרה, זאת למרות חלוף הזמן שעבר. הביטוי שעבר כחוט השני בדברי עדי התביעה היה 'לינץ'".