מאות סטודנטים בדואים ערכו הבוקר (שני) באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע עצרת לציון יום הנכבה שחל בשבוע שעבר. עשרות מהם הניפו דגלי פלסטין ומולם התקיימה הפגנה של סטודנטים יהודים עם דגלי ישראל.
הנפת דגלי פלסטין בלב הקמפוס עוררה תרעומת מצד אישי ציבור וסטודנטים יהודים. בתגובה הבהירו הסטודנטים הערבים כי מדובר בזכותם לחופש ביטוי: "המציאות הקיצונית היא זו שיצרה את הזהות הפלסטינית. כיום הצעירים מרגישים שהזהות שלהם היא פלסטינית".
אחד ממארגני העצרת, גיווארה באדר, המשמש יו"ר תא חד"ש בבן גוריון, אמר כי "אנחנו מאמינים בכוח של הסטודנטים להשפיע על המציאות ועל המרחב שלהם. אנחנו לא חיים בחברה נפרדת. השיח הפוליטי צריך ויכול להתנהל בתוך הקמפוס. אני מאמין שמתוך הקמפוס והסטודנטים יגיע השינוי ויגיע השלום. ככה זה בכל העולם. הנפת דגל פלסטין היא חוקית. חד"ש היא מפלגה יהודית-ערבית ובצד שלנו היו ערבים ויהודים. אנחנו האמנו ומאמינים בשתי מדינות לשני עמים. דגל פלסטין לא אמור להוות איום על אף יהודי. אנחנו בעד דו-קיום ושותפות".
4 צפייה בגלריה
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
(צילום: הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
(צילום: הרצל יוסף)
ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' פנה לנשיא האוניברסיטה, פרופ' דניאל חיימוביץ', וכתב שהוא מתבייש בהפגנה: "דגלי פלסטין מונפים בגאווה. אוניברסיטת בן גוריון היא חלק מבאר שבע וממדינת ישראל, אל לה לשדר רפיסות ואסור לה להסכים לכך. חייבת להיות לך אמירה ברורה בנושא. למדינת ישראל יש אך ורק דגל אחד ואין בלתו. היכן הימים שבהם האוניברסיטה אסרה פעילות פוליטית, בטח הפגנה בוטה ומתריסה כנגד מדינת ישראל? עוד קו אדום נחצה היום. המנהיגות הברורה שלנו חייבת לבוא לידי ביטוי, בלי גמגומים. אני חייב לומר לך - אני מתבייש".
דנילוביץ' טען בפנייתו לפרופ' חיימוביץ' שהמפגינים גם שרו "שירי הלל לאויבי ישראל, שכל רצונם הוא להשמידה", אולם משיחות עם נוכחים לא ברור על מה התבסס.
4 צפייה בגלריה
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
(צילום: הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
(צילום: הרצל יוסף)
מהאוניברסיטה נמסר בתגובה: "למה הרשנו להניף את דגל פלסטין בקמפוס? פעם ראשונה שסטודנטים בקמפוס ביקשו לקיים הפגנה ולהניף את דגל פלסטין. בדקנו וחוות הדעת המשפטית של היועץ המשפטי של הממשלה שקיבלנו היא שמותר למפגינים להניף את הדגלים. היועמ"ש נשען על כך שמדובר בדגל של הרשות הפלסטינית, איתה יש לממשלת ישראל הסכמים. מובן לנו שהמחזה לא היה פשוט וכאב לרוב חברי קהילת האוניברסיטה".
"אנחנו גאים בסטודנטים שלנו, משני קצוות המתרס, שהשכילו להביע את דעתם ולמחות באופן דמוקרטי, כזה שלא התדרדר לגילויי אלימות בהם חזינו במקומות אחרים. זו החוזקה שלנו. אנחנו מסכמים יום שבו דגל ישראל התנפנף בגאון בקמפוס, יום שבו שרו בשירה אדירה את ההמנון שלנו, לצד דגלים ושירים אחרים. אירועי היום מראים שיש מקום לגיוון הדעות באוניברסיטה שהיא ציבורית במדינת ישראל, מדינה יהודית ודמוקרטית. אנחנו גאים לצעוד בדרכו של דוד בן-גוריון, וגאים להוות מוסד מוביל להשכלה גבוה, שלצד הידע והעשייה האקדמית, גם בעל תפקיד חינוכי".
ראש אגף פעילים בתנועת אם תרצו, שי רוזנגרטן, טען שהנהלת האוניברסיטה לא אפשרה כניסת מפגינים יהודים נוספים: "אנו מגנים בחריפות את החלטת האוניברסיטה שלא לאפשר לאזרחים שומרי חוק ומשלמי מסים להיכנס ולהניף דגלי ישראל בתחומה. הנפת דגלי אש"ף במוסדות אקדמיים לא אמורה לעבור בשתיקה. נמשיך להיאבק על הערכים הציוניים בכל מקום ובכל זמן".
קלרה בן שושן, סטודנטית שהשתתפה בהפגנת הנגד, אמרה: "לא מובן איך הנהלת האוניברסיטה נתנה אישור להניף דגלי אש"ף בתוכה. לצערנו לא הכניסו אזרחים שבאו להביע תמיכה ואהבה למדינת ישראל. נמנע מאזרחים חופש הביטוי. אני סטודנטית יהודית ישראלית שעלתה מצרפת, ואני לא מוכנה שדגל אויב ינופף בארצנו".