"אין פה תנאים ושכר ושירותים, ואין פה נהגים. כל יום אותו סיוט, סופגים אלימות מנוסעים", כך אומר תאמר קורד, נהג בחברת "תנופה" שישתף מחר (שישי) בעיצומי ארגון נהגי האוטובוסים של ההסתדרות הלאומית. במסגרת העיצומים, יושבתו למשך שעתיים מ-10:00 עד 12:00 הנסיעות בחברות אלקטרה אפיקים, קווים, אקסטרה, תנופה, דן באר שבע ובית שמש אקספרס, במחאה נגד שרת התחבורה מרב מיכאלי. השבתה זהה תתקיים גם ביום שני.
לקראת ההשבתה נתלו על תחנות אוטובוס נתונים על תקיפות נהגים. בין הנתונים שהציגה ההסתדרות הלאומית, בשנה האחרונה הותקפו 315 נהגים, 40% מהם נזקקו לטיפול רפואי, מספר שעות העבודה החודשי של כל נהג בממוצע הוא 288 ומספר הנהגים החסרים - 5346.
5 צפייה בגלריה
יוני קריספין
יוני קריספין
יוני קריספין. "מיכאלי לא מוכנה לשבת ולראות מה הבעיות שלנו"
הנהגים המאוגדים בהסתדרות הלאומית מוחים מוחים על כך שהשרה מיכאלי מסרבת להיפגש איתם כדי לדון בשיפור שכרם ותנאי עבודתם, ומתריעים על מחסור של אלפי נהגים. "היא שולחת אנשים מהיום שנכנסה. שנה. כשפונים אליה ואומרים לה 'הבטחת', היא אומרת שמי שישב איתנו לא מוסמך. שולחת נציגים לא מוסמכים - אז למה? וכל פגישה כזו לוקחת חודשים עד שמתקיימת. בסוף שום דבר", אמר בריאיון לאולפן ynet יוני קריספין, נהג ב"אפיקים" ודובר ארגון נהגי ונהגות האוטובוסים של ההסתדרות הלאומית.
"כרגע אנחנו במחסור של 5,000 נהגים בתחבורה הציבורית", מוסיף קורד. "שרת התחבורה מפרסמת בטיקטוק ומצלמת סרטונים על פתיחת קו שירות חדש ועושה חגיגה ענקית ומשתפת וכל כך כיף לה ושמח לה, אבל לשבת איתנו בארבע עיניים ולהקשיב לנו ולראות מה הבעיות שלנו. היא לא מוכנה".
5 צפייה בגלריה
החליפו את מספרי הקווים בנתונים על תקיפות נהגי אוטובוס
החליפו את מספרי הקווים בנתונים על תקיפות נהגי אוטובוס
על התחנות - מספר הנהגים שהותקפו
(צילום: ההסתדרות הלאומית)
5 צפייה בגלריה
החליפו את מספרי הקווים בנתונים על תקיפות נהגי אוטובוס
החליפו את מספרי הקווים בנתונים על תקיפות נהגי אוטובוס
(צילום: ההסתדרות הלאומית)
נהגי האוטובוסים מתלוננים על תנאי עבודה קשים. בין היתר אין להם שירותים בתחנות ההתחלה והסיום של הקווים, ואין להם זמן להפסקות. "אין לי עשר דקות להפסקה. אני אוכל את הסנדוויץ' שלי כמו חתול שאוכל ברחוב ורץ להמשיך נסיעה", מספר קריספין.
אחד הנושאים העיקריים שמטרידים את הנהגים הוא האלימות שהם סופגים. "כל יום אותו סיוט, אלימות מהנוסעים, אנחנו בני אדם. לא באתי בשביל זה. באתי בשביל להביא פרנסה הביתה, לתת שירות לנוסעים, לעזור לישראל. אני משלם מס הכנסה ומיסים וכל מה שהחוק מחייב אותי, למה לא מגיעים תנאים מינימליים בתחבורה הציבורית?", הוא תוהה.
5 צפייה בגלריה
הכתובות על האוטובוס
הכתובות על האוטובוס
"מוות לערבים". הכתובת שרוססה באוטובוס של ראעד
מקרה נוסף של אלימות כזו התגלה אתמול. הנהג ראעד אטון מחברת קווים שעובד באזור ביתר עילית הגיע בבוקר לאוטובוס שלו וגילה עליו כתובות גזעניות נגד ערבים. על גגו הפנימי של האוטובוס רוססו הכתובות "מוות לערבים" וכתובת המשבחת את הרב מאיר כהנא. "התחושות היו לא נעימות, נפגעתי מאוד כתושב ערבי של המדינה, אבל לא פחדתי והחלטתי להמשיך במשמרת", סיפר אטון. "לא דיווחתי למשטרה כי הם לא יעשו דבר, הרי זו לא הפעם הראשונה שזה קורה, לי יותר חשוב להעביר את המסר שזה לא דבר נכון, זו המדינה של כולנו, יהודים וערבים ואנחנו צריכים לחיות בשלום".
ביום שני, בנוסף לשביתה של העובדים המאוגדים בהסתדרות הלאומית, יתקיימו גם עיצומים של הנהגים המאוגדים בארגון "כוח לעובדים". ההשבתה תתרחש בין השעות 05:00 ל-08:30 ותכלול את קווי החברות סופרבוס ואלקטרה אפיקים שחולפים בעוטף ירושלים ביישובים גבעת זאב, מבשרת ציון, גוש עציון , קריית ארבע, מועצה אזורית בנימין. מעלה אדומים, ירושלים-אריאל, וכן בצפון בערים עפולה, טבריה, מגדל העמק, יקנעם, בית שאן, דלית אל כרמל, עוספיא, מועצה אזורית מגידו, ובקווי המטרונית בחיפה.