2 צפייה בגלריה
ועידת המשפט,  בנימין נתניהו ישיבת סיעה
ועידת המשפט,  בנימין נתניהו ישיבת סיעה
היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט ויו"ר האופוזיציה ח"כ נתניהו
(צילום: מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר ח"כ בנימין נתניהו נתן לסנגוריו אור ירוק להתקדם לקראת אפשרות של חתימה על הסדר טיעון במשפטו בתיקי האלפים. על כוונתו של נתניהו להאיץ את המגעים בנושא מול היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פורסם אמש לראשונה ב-ynet.
נתניהו, רעייתו ושני בניו התכנסו אמש בביתו של הסנגור בעז בן צור ברמת גן להתייעצויות קדחתניות על הסדר הטיעון. מקורביו של נתניהו אמרו כי הפערים במשא ומתן עם היועמ"ש עדיין קיימים - אך עם רצון טוב ניתן יהיה לגשר עליהם בהקדם. מחוץ לביתו של בן צור הפגינו כמה פעילי שמאל שכרזו נגד ההסדר המתגבש: "אם לא היה כלום, למה צריך עסקת טיעון", ו"אם יש עסקה נדע שלא תפרו תיקים".

עוד לפני שבני משפחת נתניהו עזבו את המקום, המשטרה הרחיקה את המפגינים ואת כלי התקשורת לצד השני של הכביש, והמאבטחים חסמו את הרכב המשפחתי. "הוא פחדן", קראו המוחים והוסיפו: "הון, שלטון, מסריח מקלון".
מלבד בני משפחתו נתניהו ועו"ד בעז בן צור, נכחו בפגישה אמש גם עורכי הדין עמית חדד ויוסי כהן וכן נתן אשל המקורב לבני הזוג. כל גורם שהשתתף בשיחה הציג את עמדתו לגבי המגעים, התמורה שהיועמ"ש מוכן לתת וההשלכות של חתימת עסקה. בני המשפחה הרבו בשאלות לפרקליטים על הצפוי במקרה שתיחתם עסקה. בני המשפחה שאלו בעיקר על סוגיית הקלון והשלכותיה על עתידו הפוליטי של יו"ר האופוזיציה. הפרקליטים הביעו את תמיכתם בהמשך המגעים לקראת חתימה על הסכם.
עדיין ישנו פער גדול בין התמורה שמנדלבליט מוכן לתת לבין מידת ההתפשרות שמוכנים לה במשפחה. בתוך המשפחה יש פערים בעמדות: בפגישה אמש נראה כי שרה נתניהו מתנגדת למה שהוצע בהסדר, וגם הבנים יאיר ואבנר כפי הנראה חלוקים בעמדתם. סוגיית הקלון, שעליה מתעקש מנדלבליט, מסתמנת כמוקש מרכזי.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ביציאה מהפגישה
בנימין נתניהו ביציאה מהפגישה
נתניהו בצאתו מהפגישה אמש בבית הסנגור בן צור
(צילום: מוטי קמחי)
במשרד המשפטים הבהירו אמש כי עד כה נתניהו עדיין לא פנה באופן רשמי ליועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט בבקשה להיכנס למשא ומתן ולסכם את פרטי העסקה. ל-ynet נודע כי נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, התקשר לאחרונה למנדלבליט וביקש ממנו לזרז את ההסכמות לעסקה.
במשרד המשפטים אף ציינו כי אם יו"ר האופוזיציה ומנדלבליט יבקשו לסיים את התיקים בהסדר טיעון - נותרו להם שבועיים בלבד, ומדובר בפרק זמן קצר מאוד. לעומת זאת, מקורבי נתניהו טוענים כי קיום העסקה הוא עניין מערכתי שאינו תלוי באדם אחד. למרות המגעים, במערכת המשפט מעריכים שהסדר הטיעון עוד יאותגר בבג"ץ.
לפי העסקה המסתמנת, נתניהו יורשע על פי הודאתו בעבירות של מרמה והפרת אמונים בתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) ובתיק 1000 (פרשת המתנות). בתמורה תוותר הפרקליטות על האישום בתיק 2000 (שיחות נתניהו עם נוני מוזס). בסוגיית העונש מתעקש מנדלבליט על חצי שנת מאסר לפחות, ומסכים להמיר את העונש בעבודות שירות. במסגרת העסקה צפויה הפרקליטות לבקש מהשופטים לקבוע כי במעשיו של נתניהו דבק קלון - מה שיפסול אותו מכהונה בתפקיד ציבורי למשך שבע שנים.

ההתפתחויות בתחום המשפטי השליכו גם על התחום הפוליטי. נתניהו היה זה שהחליט לדחות את דיון 40 החתימות שתוכנן להיערך היום בכנסת בנושא "אובדן הזהות היהודית ופגיעה במעמד הכותל". בדיונים אלה מחויבים להתייצב ראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה.
גם ישיבת הסיעה של מפלגת הליכוד לא נערכה היום. מנגד, בבית המשפט המחוזי בירושלים התנהל היום כמתוכנן דיון נוסף במשפטו של נתניהו.