1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
הודעת המועצה הועברה אליו ולשרים. בנט
(צילום: מארק ישראל סלם)
המועצה להגנת הפרטיות הודיעה היום (שני) על התנגדותה להפעלת איכוני שב"כ כדי לאתר חשודים בנשיאת זן האומיקרון של נגיף הקורונה. המועצה, שמתמנה על-ידי שר המשפטים כדי לייעץ לו, לרשות להגנת הפרטיות ולגורמי ממשל שונים בנוגע להגנה על הפרטיות בחקיקה וברגולציה, אמרה כי "ההערכה הייתה שהממשלה ומשרד הבריאות נגמלו מהשימוש בכלי הזה - שיעילותו מוטלת בספק - אך נראה שהם התמכרו, וזה מסוכן".
המועצה כבר התנגדה בעבר לשימוש באיכוני שב"כ, אך אז היועץ המשפטי לממשלה ומחלקת הבג"צים לא קיבלו את עמדתה והגנו על החלטות הממשלה. עם זאת, במרץ 2021 הורה בג"ץ לצמצם את השימוש באיכוני שב"כ, מהנימוק שמדובר ב"פגיעה דרקונית בזכות לפרטיות ובדמוקרטיה".
במכתב ששיגרה המועצה היום לראש הממשלה נפתלי בנט, לשרי הממשלה ולראשי המערכת המשפטית, נכתב כי איכוני שב"כ אמורים להיות הכלי האחרון שבו משתמשת הממשלה - אחרי שמוצו כל הכלים האחרים. המועצה הזכירה גם שבג"ץ העלה בפסיקותיו "תהיות כבדות משקל באשר לסבירותן ומידתיותן" של האיכונים, וטען כי בהליך קבלת ההחלטות בממשלה נפלו פגמים.
המועצה טענה גם כי השימוש בכוחות הביטחון לצורך המאבק בנגיף לא מקובל באף מדינה מערבית אחרת בעולם. לדבריהם, בשלב זה לא ברורה מידת האיום שנשקפת מהזן החדש של הנגיף - ואם היא מצדיקה שימוש באיכוני שב"כ לצד מערך הבדיקות האפידמיולוגיות.

"מובן הוא שגילוי הזן החדש של הנגף מעורר דאגה רבה, ואולם - בהינתן ממדי התחלואה, היקף החיסונים וההיערכות מבעוד מועד של כלל הרשויות לתרחיש זה - אין מקום לשוב כעת ולהשתמש באמצעי קיצוני של כלי המעקב של שב"כ, גם אם הוא מוגבל כעת רק לחולים בזן החדש".
מקורבים לחברי המועצה מסרו כי "הממשלה פועלת בניגוד לחוק ופסיקות בג"ץ. חשבנו שאחרי פסיקות בג"ץ החד משמעיות לא נחזור לימים הראשונים של המגפה, שבהם עשו שימוש פרוע בתקנות שעת חירום ובוודאי לא ביחס להפעלת הכלי הדרקוני של שב"כ".
הפעלת איכוני שב"כ, נזכיר, עברה ברוב גדול בממשלה - אך תוך כדי עימות בין השר אלי אבידר לראש הממשלה בנט. רק ארבעה שרים - אבידר, גדעון סער, יפעת שאשא ביטון ואורנה ברביבאי - התנגדו למהלך. שני שרים נמנעו. מדובר בהחלטה זמנית שנשענת על תקנות חירום, והיא תהיה תקפה עד ליום חמישי הקרוב. במקביל, יקודם בכנסת הליך חקיקה לאישור המהלך, אך לנוכח ההתנגדות בקרב חלק מחברי הקואליציה לא ברור עדיין אם יהיה לו רוב.
בלשכת בנט הדגישו לאחר אישור החזרת איכוני שב"כ כי השימוש בכלי הזה יוגבל רק למאומתים בזן החדש: "לא מדובר בשימוש רחב וגורף לכלל המאומתים, כפי שנעשה בגלי התחלואה הקודמים. כמו כן, שירות הביטחון הכללי לא יעסוק באכיפת כללי בידוד".
שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס אתמול להחלטת הממשלה לאשר איכוני שב"כ על הנדבקים בזן אומיקרון ואמר כי "יש לי קושי גדול עם השימוש באיכונים. אני מעדיף ששב"כ יעסוק בנושאים ביטחוניים ולא אזרחיים". עם זאת, לדבריו, "החלטתי מתוך אחריות שמוטלת עליי להיעתר לבקשת המומחים ולקבל את ההחלטה הזאת - אבחן אותה כל יום". הוא ציין כי "הפעלת איכוני השב"כ תהיה מצומצמת מאוד, זמנית מאוד ומבוקרת. בניגוד לעבר, האיכון יופעל רק נגד אנשים בודדים שנמצאו חיוביים לווריאנט החדש - ולווריאנט הזה בלבד".