1 צפייה בגלריה
בינימין נתניהו, משה גפני
בינימין נתניהו, משה גפני
גפני הגיש את הצעת החוק, נתניהו מיהר להבהיר
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הגיש בתחילת כנס החורף של הכנסת הצעת חוק המבקשת לאסור שידול להמרת דת, הנעשה בפנייה ישירה לאדם. בעקבות ההצעה, שנתפסה בעולם הנוצרי כחוק המאפשר רדיפת נוצרים בישראל המאמינים בישו, נאלץ ראש הממשלה בנימין נתניהו להבהיר בחשבון הטוויטר שלו: "לא נקדם שום חוק נגד הקהילה הנוצרית".
לפי הצעתו של גפני, לצד האיסור הקיים בחוק על מתן הטבות כפיתוי להמרת דת, תיאסר לחלוטין פעילות מיסיונרית נוצרית במדינת ישראל. מוצע להבחין בין מצב שבו מלאו לאדם שאותו מנסים לשדל 18 שנים - אז העונש המרבי המוצע הוא שנת מאסר, לבין מצב שבו מנסים לשדל אדם שטרם מלאו לו 18 שנים - ובמקרה זה העונש המרבי המוצע הוא שנתיים מאסר.
בין היתר, נכתב בהצעת החוק: "בתקופה האחרונה התגברו ניסיונותיהם של גופים מיסיונריים, בעיקר נוצריים, לשדל להמרת דת. לעיתים ניסיונות אלה אינם כרוכים בהבטחת כסף או טובות הנאה חומריות, ולכן אינם אסורים על פי הדין הקיים, אולם השלכותיהם השליליות הרבות, לרבות נזקים נפשיים, מחייבות את התערבות המחוקק. זאת, בעיקר בשל העובדה שמרבית הניסיונות להביא אנשים להמיר את דתם מתמקדים בבני השכבות החלשות, שבשל מצבם החברתי-כלכלי נתונים ביתר קלות לניסיונות שכנוע מעין אלה".
החוק גרם לסערה בעיקר בקהילת האוונגליסטים - המונה 600 מיליון חברים ברחבי העולם ו-60 מיליון בארה"ב - ונחשבת ידידת ישראל מובהקת, והמשענת האידיאולוגית של הימין והמתנחלים בישראל.
בכלי תקשורת נוצרים ברחבי העולם התפרסמו ידיעות שלפיהן חברי כנסת חרדים הניחו הצעת חוק האוסרת על שיתוף הבשורה של ישו בארץ הקודש - ומטילה עונשים פליליים על הפקה ופרסום חומרים על ישו בישראל - שבה חיה קהילה נוצרית גדולה ומשגשגת. מומחים לעולם הנוצרי הציגו את הצעת החוק כפיגוע תדמיתי למדינת ישראל, אך בעיקר סכסוך מיותר עם הקהילה האחרונה התומכת בישראל ללא סייג בעולם.
רשת "ניוזמקס" ציטטה מנהיגים נוצרים בארה"ב שקראו לנתניהו לעצור את החוק. במקביל, נציגויות ישראל בארה"ב ומשרד החוץ בירושלים כבר קיבלו כמה פניות מקהילות נוצריות בארץ ובחו"ל.
הדיווחים על הצעת החוק דיברו על שלילת חירויות דתיות של נוצרים בישראל כחלק מהמהפכה המשפטית בישראל, ועל פגיעה קשה בחופש הביטוי ובזכויות אדם וחופש פולחן. סם בראונבק, שגריר ארה"ב לענייני חופש דת בינלאומי בימי ממשל טראמפ, הזהיר שהצעת החוק מהווה "איום עצום על חופש הביטוי, זכויות האדם וחופש הדת".
בראונבק אמר כי הוא מודאג מאוד מהצעת החוק, וציין: "מדינות חופשיות ודמוקרטיות פשוט אינן מוציאות מחוץ לחוק את חילופי הרעיונות החופשיים, וזה כולל אמונות דתיות. סעיף 18 של מגילת זכויות האדם האוניברסלית, שישראל חתומה עליה, מבטיח את חופש הדת, לרבות הזכות להחליט על אמונתך בעצמך".
כאמור, בלשכת ראש הממשלה מיהרו להבין את פוטנציאל הנזק, ונתניהו פרסם הבהרה שלפיה לא יקודם חוק כזה. גם גפני מיהר להבהיר: "הצעת חוק המיסיון הונחה כבכל תחילת כנסת ולא מקודמת בשלב זה, כך שהעיסוק בה כעת הוא לא רלוונטי. הצעת החוק הוגשה בעבר והונחה שוב על שולחן הכנסת באופן פרוצדורלי בלבד עם כינוס הכנסת הנוכחית לפני יותר מארבעה חודשים, ולא מתוכננת להתקדם בשלב זה".