הפרקליטות מבקשת מבית המשפט לאפשר את הסגרתו לארה"ב של אזרח ישראלי-אוקראיני שמואשם שם בעבירות של ייצוא ציוד ביטחוני מארה"ב אל רוסיה, ללא הרישיון הנדרש לפי החוק האמריקני.
את הבקשה הגישה היום (שני) המחלקה הבינלאומית בפרקליטות לבית המשפט המחוזי בירושלים, ובה דרשה להכריז על איגור פנצ'רניקוב כבר-הסגרה לארה"ב. בנוסף הוגשה בקשה למעצרו עד קבלת ההכרעה בעתירה.
1 צפייה בגלריה
ציוד ראיית לילה אילוסטרציה
ציוד ראיית לילה אילוסטרציה
ציוד לראיית לילה. אילוסטרציה
(צילום: שאטרסטוק )
לפי הבקשה שהוגשה כעת לבית המשפט, פנצ'רניקוב נעצר בארץ ב-18 ביוני בהתאם לבקשת הממשל האמריקני, ובמקביל למעצרו נעצרו שותפים נוספים בארה"ב. מאז נתון פנצ'רניקוב במעצר שהוארך מעת לעת על-ידי בית משפט השלום בירושלים.
פנצ'רניקוב מואשם בארה"ב כי בין השנים 2016 עד 2020 חבר יחד עם ארבעה שותפים נוספים לביצוע עבירות של קשירת קשר ליצוא ציוד ביטחוני משטח ארצות הברית לרוסיה, וזאת כאמור ללא רישיון ייצוא הנדרש על-פי חוק בארה"ב. פנצ'רניקוב מואשם גם בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע בהברחת טובין וייצוא שלא כדין. עונש המאסר על העבירות שמיוחסות לו יכול להגיע לעד 20 שנה.
באמצעות פעילותיו של פנצ'רניקוב ושותפיו, כך נטען, יוצאו יותר מ-70 אמצעי הגנה מסוג מערכות אלקטרו-אופטיות, מערכות הדמיה תרמית וציוד לראיית לילה מארה"ב לרוסיה. פעילותיו של פנצ'רניקוב ושותפיו לוותה בזיוף תעודות המשלוח והצגת מצגים כוזבים באשר לאופי הסחורה, שוויה, פרטי השולח וחוקיות יצואה.
לפי החשד, פנצ'רניקוב שהה בזמן העבירות הללו מחוץ לישראל. הוא התגורר תקופות ארוכות בחו"ל. על פי הבקשה, יש נגדו שורת ראיות כמו קבלות, העתקי העברות כספים, הצהרות רכישה ורשומות טלפוניות בגין רכישת ציוד בטחוני, תכתובות מייל ועוד. באחד הדיונים הקודמים הסבירה נציגת הפרקליטות על חשש שיימלט.
התיק מנוהל ע"י עו"ד אפרת גלזר מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה וחוליית אינטרפול במטה הארצי.
פרקליטו של פנצ'רניקוב, עורך הדין אלכס גפני, מסר בתגובה: "המחוזי מצא לנכון להזמין תסקיר בעניינו, בין היתר שייבחן את האפשרות לשחרורו עד להחלטה בהסגרה. לגבי ההסגרה הוגשה בקשה ונתנגד לה בבית משפט לאחר שנלמד את חומר העתירה".