"מחאת המתמחים מבטאת תסכול אבל היא לא תגרום לכך שיימצא הסדר. לשם כך, יש לשנות את מבנה העבודה בבתי החולים": לאחר שיותר מ-2,500 מכתבי התפטרות הוגשו למשרד הבריאות, פרופ' מוטי רביד מאוניברסיטת תל אביב אמר כי בשביל לקצר תורנויות נדרשת תוכנית עבודה רחבה שכוללת בתוכה גם את הרופאים ומוסדות לימודי הרפואה.
"המתמחים צודקים - הם עובדים קשה", הודה היום (שלישי) רביד בריאיון לאולפן ynet. "זה לא מה שהיה לפני עשרות שנים, אנחנו עשינו תורנויות של 32 שעות שאחר כך קוצרו ל-26, אבל הגיע הזמן לקצר אותן עוד, ל-16 שעות כפי שהם דורשים או אפילו למשמרות של 8 שעות כמו שעובדות האחיות".

מאבק המתמחים - כתבות נוספות

רביד הסביר כי על מנת שבתי החולים ימשיכו לתפקד גם במצב שבו המתמחים יגיעו לתורנויות קצרות, יש לגייס את הרופאים הבכירים, "שיסכימו שהעבודה שלהם תתפרס גם בשעות הערב והם לא יעבדו רק במשמרות בוקר. צריך גם לשנות את המבנה של ההשתלמות ושל לימודי הרפואה, כי אם יקצרו תורנויות - יישארו רק שמונה ימים בחודש שבהם יוכלו ללמוד, ואי אפשר".
"יש הרבה מאוד בעיות, זה תהליך שצריך לתכנן, להתחיל ולבצע אתו כי הוא חשוב", הוסיף רביד. לדבריו, כי גם אם התוכנית תצא לדרך עוד היום, ייקח זמן עד שייראו תוצאות בשטח. "אם המתמחים חושבים שהם ישיגו משהו תוך חודש, הם טועים. זה לא שמישהו לא רוצה - זה פשוט שאי אפשר".
1 צפייה בגלריה
המתמחים הגיעו ומפגינים מחוץ לביתו של הורוביץ
המתמחים הגיעו ומפגינים מחוץ לביתו של הורוביץ
הפגנת המתמחים מחוץ לביתו של שר הבריאות
(צילום: מוטי קמחי)
המתמחה בפסיכיאטריה שי ישי, מארגון המתמחים "מרשם", יצא נגד דבריו של רביד: "כבר עשור שאנחנו מנגנים את אותו ניגון וזוכים למסמוסים. חלק מהמערכת או מהאנשים שמשפיעים עליה מתנגדים באופן חזיתי, וחלק משתמשים בטיעונים או באמירות שהן נכונות - אבל בסופו של דבר מובילות למסמוס".
"היו 10 שנים שבהן היה אפשר לעשות את כל התהליכים האיטיים שפרופ' רביד מדבר עליהם", הוסיף ישי. "אנחנו ב'מרשם' נתנו את דעתנו ויש לנו גם ניירות עמדה והתייחסות לשאלות האלה. ועדיין, כשאנחנו רואים איך הדברים מתנהלים, אנחנו חוששים שהמהלך יתמסמס". ישי הסביר כי ברצונם של המתמחים לראות, לפחות בתור התחלה, צעדים שמראים על נכונות לסייע להם. "אם לא יוחלט שמקצרים תורנויות במחלקות שבהן ניתן לעשות כן על בסיס כוח האדם, אנחנו חוששים שעם כל הרצון הטוב - המהלך יתמסמס כי יש גורמים בכירים שונים שבכלל לא מעוניינים בו מסיבות שונות".
"מסיבות תקציביות, מה שלא מעוגן, מתוכנן מראש או מאובטח - אז הוא נוטה להתמסמס. המהלך הזה לא יקרה מעבודת מטה של שנה אחת ואז עוד שנתיים, אלא תהיה עוד עבודת מטה של ועדות על גבי ועדות למשך שנים, ואחר כך עוד מסמוס של עוד שנים ועוד עשור. אנחנו נמצא את עצמנו באותו מצב פחות או יותר, לכן אנחנו חושבים שהשינוי חייב להתחיל עכשיו", סיכם ישי. "נכון, יש הרבה הרבה דברים רוחבית שצריך לשנות אותם".