מחדלי המאבק בתאונות הדרכים נחשפו אתמול (יום ג') שוב בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת, ובמסגרתו עלה כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יובשה תקציבית, משרד התחבורה לא מקדם את התוכנית שהוא עצמו כתב ומשטרת התנועה מפעילה רק כ-60% מהניידות שהייתה צריכה להפעיל. בתיעוד בפתח הכתבה: רכב עלה על אי תנועה - ופגע במונית בנתיב הנגדי ליד קיסריה.
3 צפייה בגלריה
זירת התאונה סמוך לאורטל
זירת התאונה סמוך לאורטל
חודשיים לסוף השנה, מספר ההרוגים כמעט השתווה לזה שב-2020. ארכיון
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
הדיון נפתח בסקירה של שרת התחבורה מרב מיכאלי. היא אמרה שהפרויקטים שמשרדה מתכנן לקדם, יציבו את הולך הרגל במרכז ויחזקו את התחבורה הציבורית. מנכ"לית המשרד מיכל פרנק הסבירה שכבישים חדשים שיסללו יהיו כבישים מסוכנים בתעדוף ראשון. היא הוסיפה כי המשרד יאמץ רגולציה אירופית להתקנת מערכות בטיחות כחובה ברכבים מיובאים, יכניס לשימוש את הטכוגרף הדיגיטלי (הקופסה השחורה של משאיות ואוטובוסים) ויביא לקידום חקיקה נוקשה.
ואולם, מעבר לפרויקטים לקידום תחבורת אופניים ותחבורה ציבורית, בין התקציבים שהציגו בכירות המשרד בנושא הבטיחות בדרכים היו תקציבים שכבר הוקצו בעבר. מנגד, את התוכנית להפחתת מספר ההרוגים בתאונת הדרכים ב-50% עד 2030, שנכתבה בידי משרד התחבורה והרלב"ד, החליט המשרד לא לקדם בממשלה.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
סמוטריץ' עם מיכאלי. "משהו בפרופורציות בתקציב לא נכון"
(צילום: עמית שאבי)
יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון מכחול לבן שאל את המנכ"לית איך היא "חיה בשלום" עם נתוני תקציב הרלב"ד שהתחיל ב-380 מיליון שקל וירד ל-71 מיליון. יו"ר הרשות, עוזי יצחקי, אמר כי התקציב ירד רק לכאורה – מאחר שהכספים הועברו לגופים באופן ישיר לאחרונה, ולא דרך הרלב"ד. עם זאת, הוא ציין כי תקציבים רבים שהופנו לליקויי בטיחות ברשויות המקומית ולהסברה שם נעלמו – ולא הופנו לגורמים אחרים.
ביטון גם תקף את שרת התחבורה מיכאלי, ואמר כי "אנחנו לא יודעים עם מי לדבר. אם הרלב"ד הלך ודעך, אין לו הנהלה והתקציב דועך אז אולי לא צריך אותו? אני רוצה לדעת כריבון שיש פעולות ולא גוף שהולך ונעלם. מי נלחם את המלחמה של תאונות הדרכים? לפי החוק זה הרלב"ד, אבל זו תשובה ריקה מתוכן". מיכאלי הגיבה שהפרדת התקציב לבטיחות בדרכים היא הפרדה מלאכותית וכי כל תקציב משרד התחבורה הוא דרך זווית של בטיחות בדרכים.

רק כ-60% מהניידות פועלות באגף התנועה

ראש אגף התנועה, אלון אריה, הודה בדיון בוועדה כי אף שבשנת 2005 קבעה הממשלה כי 450 ניידות תנועה יופעלו במשמרת, בפועל מצליח האגף להפעיל 280 ניידות ביממה ביום חול ו-240 בסוף שבוע, וגם זה הודות לתרומות המתנדבים במשטרה.
אריה הפנה האשמה דווקא לתחום ההסברה, וטען כי "עם נהג שיודע שאין לו סיכוי להיתפס זה לא עובד".
ח"כ אמיר אוחנה, ששימש בעבר השר לביטחון פנים והשתתף גם הוא בדיון, טען כי מצבה של ישראל בכל הקשור לתאונות דרכים טוב ביחס לגידול במספר הרכבים. "ב-20 השנים האחרונות חל גידול של 201% במספר כלי הרכב. לא רק שלא חל גידול דומה בתאונות דרכים, אלא חל פיחות", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
ניידת אגף התנועה
ניידת אגף התנועה
280 ניידות ביום חול, וגם זה הודות למתנדבים
(צילום: דוברות המשטרה )
עם זאת, לפי דו"ח המועצה האירופית לבטיחות בדרכים, מאז 2001 הצליחו מדינות אירופה להפחית את מספר ההרוגים בתאונות בשיעור ממוצע של 63%. בישראל, מספר ההרוגים בתקופה זו ירד ב-46% בלבד – מה שממקם את ישראל במקום ה-29 מבין 32 המדינות שנבחנו בדו"ח.
שר התחבורה לשעבר בצלאל סמוטריץ' אמר כי על משרד התחבורה להגדיל את התקציב למאבק בבטיחות בדרכים במיליארד שקלים. "לדבר על תקציב של 230 מיליון למוקדי סיכון זה כלום. אלו פרויקטים מהירים. הדברים הגדולים שהמשרד מקדם ייקחו המון זמן ומוקדי סיכון הם צמתים או פניה שמאלה שאין רמזור אין שדה ראיה או שהגיאומטריה מסוכנת. אל מול התקציב העצום והמבורך שיש במשרד התחבורה, שהוא חסר תקדים מקום המדינה, משהו בפרופורציות לא נכון. הרלב"ד הובילה החלטת ממשלה לצמצם בחמישים אחוזים ל-2030. קחו אותה".
רק הבוקר תועדה תאונה בפארק התעשיות קיסריה. רכב שנסע במהירות גבוהה עלה על אי תנועה - ופגע במונית שנסעה בנתיב הנגדי. נהג המונית נלכד ברכב ונפצע באורח בינוני, בעוד שהנהג שאיבד שליטה נפצע באורח קל. הנהג הפוגע נסע במהירות לכיוון מערב, ומסיבה שעדיין לא ברורה סטה ממסלולו ופגע במונית. א', שהעביר את התיעוד לעמותת אור ירוק, סיפר: "שמענו רעש חזק מאוד של תאונה ויצאנו לסייע. ככל הנראה אחד מכלי הרכב נסע מהר ואיבד שליטה בצומת וכתוצאה מכך נכנס לצומת ופגע במונית".
אחרי הדיון אתמול, מנכ"ל אור ירוק ארז קיטה כי "בעשור האחרון נהרגו 3,368 אזרחים שניתן היה להציל מחצית מהם. ישראל מתמודדת עם הקטל בדרכים ללא תכנית לאומית וללא תקציב לטפל בנושא. יעברו עוד עשר שנים עד שניתן יהיה לממש את תכניות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ועד אז ייהרגו עוד אזרחים רבים. אנחנו במצב חירום". על תיעוד התאונה שהועבר הבוקר לעמותה, אמר קיטה: "שנת 2021 היא שנת כישלון עם יותר מ-300 הרוגים מתאונות דרכים. כאשר נהג רואה ניידות הוא מוריד את הרגל מהגז, לא מסמס ולא נוהג בבריונות, ולכן לנוכחות המשטרתית בכבישים יש חשיבות עליונה במאבק לצמצום הקטל בדרכים".
כחודשיים לסוף השנה, מספר ההרוגים בתאונות דרכים מתחילת 2021 עומד על 303 לעומת 305 שנהרגו בכבישים בשנה שעברה. עם זאת, יש לציין כי שנת 2020 הייתה רצופה בסגרים בצל מגפת הקורונה.