כ-80 אלף איש הגיעו אמש לכיכר הבימה בתל אביב והפגינו נגד תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט, אך דווקא ראש האופוזיציה יאיר לפיד בחר שלא להגיע, בניגוד לח"כים אחרים מהמחנה - בהם בני גנץ ומרב מיכאלי. הבוקר (יום ראשון) השיב יו"ר יש עתיד לטענות נגדו באולפן ynet, אמר כי לא הגיע להפגנה בגלל שמארגניה נלחצו מכך שהגעתו תהפוך אותה לפוליטית - וקרא לקיים משאל עם על הרפורמה המשפטית שמתכננת לבצע הממשלה.
לפיד הצטרף לקריאתו של נשיא המדינה לשעבר ראובן ריבלין, שבריאיון לנדב איל הציע לקיים משאל עם על מרכיבי תוכנית החקיקה של נתניהו-לוין. "לא מדובר באמת בדיון מקצועי של הממשלה על המערכת המשפטית - זאת חבורה עבריינית שמנסה לחלץ ממשפט ומעמידה פנים, ואני לא משתתף בהעמדת הפנים הזאת", אמר לפיד באולפן ynet. "יש לי הצעה בשבילם: הם אומרים שהעם איתם? בואו נעשה על זה משאל עם לפני שמחליטים. זה סביר שלפני שמחליטים להפוך את ישראל מדמוקרטיה למדינה לא דמוקרטית - נלך לעם ונשאל אותו, לא?".
9 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"אין לי בעיה שתהיה פסקת התגברות עם רוב של 70 חברי כנסת". לפיד
(צילום: קובי קואנקס)

"ראיתי את התגובות של ראשי הקואליציה שאמרו 'העם איתנו'", המשיך לפיד. "העם לא איתם, כי זה לא מה שאמרו לו בבחירות האלה, אמרו לו משהו אחר לגמרי. הם לא הלכו לבחירות ואמרו 'אנחנו הולכים להצביע על זה שישראל תפסיק להיות דמוקרטיה, שישראל תפסיק להיות מדינה שבה מותר חופש ביטוי'. רק בשבוע שעבר חברי קואליציה הודיעו שצריך לעצור אותי כי אני מדבר נגד הממשלה. אם אתם חושבים שזה לא יגיע גם אליכם - אתם טועים. לא מדובר ברפורמה משפטית, אלא בהרס מערכת המשפט שמיד מייצר אחריו הרס של הדמוקרטיה הישראלית. אם הרפורמה הזאת תעבור ישראל לא תהיה דמוקרטיה, והיות ואני רוצה לחיות בדמוקרטיה - אני איאבק עליה".
אחרי דבריו של לפיד, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה הבוקר כי "לפני חודשיים התקיימה בישראל הפגנה ענקית, אם כל ההפגנות. מיליוני אזרחים הצביעו בבחירות, ואחד מהנושאים העיקריים היה ביצוע רפורמה במערכת המשפט". לדבריו, "אני שומע שהציבור לא ידע למה הצביע, זה לא נכון - אמרנו זאת אינספור פעמים, מיליוני אזרחים ידעו על הכוונה הזו ויותר מזה - הם דרשו זאת מאיתנו. יש גם הרבה שלא הצביעו לנו והסכימו שיש לעשות תיקון במערכת, ואף אחד לא חושב שזו קץ הדמוקרטיה. רצינו להחזיר את האיזון בין כל הרשויות, שהיה קיים בישראל במשך 50 שנה ושקיים בכל דמוקרטיה בעולם".
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
"זו לא קץ הדמוקרטיה". נתניהו בישיבת הממשלה
(צילום: עמוס בן גרשום' לע"מ)
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
(צילום: יונתן זינדל)
נתניהו הוסיף: "צריך לקיים דיון מעמיק ולא להיגרר לדיונים מתלהמים ולסיסמאות מתלהמות של מלחמת אחים. לא קראנו מעולם למלחמת אחים ולהרס המדינה, גם כשהתנגדנו בתקיפות. אני מצפה מראשי האופוזיציה לנהוג בצורה דומה. אנחנו נשלים את חקיקת הרפורמה, נגן על זכויות הפרט ונחזיר את אמון הציבור במערכת המשפט שכה זקוקה לרפורמה הזו".
לפיד התייחס בריאיון באולפן ynet לעובדה שלא הגיע אתמול להפגנה בתל אביב. "הרבה מאוד אנשים מיש עתיד היו בהפגנה, אבל המארגנים הרגישו לא בנוח, ויומיים-שלושה לפני ההפגנה חלק נלחצו מכך שהגעתי תצייר אותה פוליטי מדי, למרות שאני חושב שזה פוליטי וזה צריך להיות פוליטי", אמר לפיד. "אז הודעתי מראש שאני לא אגיע ושאנשי יש עתיד יבואו, גם הפעילים וגם חברי הכנסת. אני שמח שההפגנה הזאת כל כך הצליחה, אבל זה צעד ראשון בדרך ארוכה. יהיו עוד הפגנות".
9 צפייה בגלריה
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בכיכר הבימה בתל אביב, אמש
(צילום: בן כהן מגפון ניוז)

לפיד אמר כי העובדה שלא הגיע להפגנה לא קשורה לכך שלא היה נואם בה גם אם היה מפגין נוכחות. "הייתי בהרבה הפגנות שלא נאמתי בהן בשנים האחרונות. הודענו מראש שאני לא אגיע, אבל ההפגנה הזאת חשובה יותר מכל משתתפיה. יותר מ-80 אלף איש באו ואמרו 'אנחנו לא מוכנים שייקחו לנו את המדינה מהידיים'. אני אדבר עם המארגנים ויהיו עוד הפגנות, יהיו עוד נאומים. זאת דרך ארוכה".
"אני אהיה עם המפגינים עוד הרבה מאוד בגשם, בקור ועם מטריות, כמו שהייתי ב-11 השנים האחרונות", המשיך לפיד. "אני לא חושב שיש מישהו שמפקפק במידת המחויבות שלי במאבק הזה. אין פה עניינו אגו, הייתי בהרבה מאוד הפגנות שבהן לא נאמתי בחיי, כולל זו שרק לא מזמן התלוננו על כך שעוד כראש ממשלה הלכתי לגשרים, וגם שם לא נאמתי".
- אז למה גנץ כן ואתה לא? למה גשר כן והפגנה לא? "תשאלו את גנץ למה הוא הלך ואני לא. קיבלתי את ההחלטה אחרי שדיברנו עם מארגני ההפגנות. הייתה הפגנה חשובה מאין כמוה, וכולנו הוצאנו אותה לדרך, גם ביש עתיד. אני חושב שאין ספקות גדולות מי מנהיג המחנה, מי מנהיג המפלגה הגדולה במחנה ומי יוביל את המחנה בבחירות הבאות. אבל אין בחירות לצערנו בזמן הקרוב".
9 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה לבנימין נתניהו
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה לבנימין נתניהו
"מנסה ליצור שיח שיניב תוצאות". הרצוג
(צילום: לע"מ)
9 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט מול בית הנשיא בירושלים
הפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט מול בית הנשיא בירושלים
ההפגנה מול בית הנשיא בירושלים, אתמול
(צילום: עמית שאבי)
9 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט מול בית הנשיא בירושלים
הפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט מול בית הנשיא בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
"אני חושב שהם מנסים להפוך את ישראל למדינה לא דמוקרטית, ובמדינות לא דמוקרטיות יש התנהלויות מסוימות", אמר לפיד. "יש טקסט בוק לאיך הופכים מדינה דמוקרטית למדינה לא דמוקרטית. מתחילים בבית המשפט כדי שהוא לא יעצור אותך - ועוברים משם לתקשורת. הציבור הישראלי הוא דמוקרטי, אבל הוא רומה בבחירות האלה על ידי אנשים שאמרו לו שהולכים לבחירות על ביטחון אישי, ואז התברר שהלכו לבחירות על לבטל את הדמוקרטיה בשליחותם של אנשים שיש להם בעיות משפטיות פרסונליות. בסוף, כל החקיקה הזאת נועדה לחלץ את נתניהו. נתניהו חלש, והוא נשלט על ידי אנשים סביבו. הוא מפחד מהסביבה שלו והוא חלש מולם".
ראש האופוזיציה אמר שהממשלה מעמידה פנים שהשינויים שהיא מתכננת לבצע במערכת המשפט הם מטעמים מקצועיים, והביע את דעתו על פסקת ההתגברות. "לא אמרתי מעולם שלא צריך לתקן. אין לי בעיה שתהיה פסקת התגברות עם רוב של 70 חברי כנסת, שמתוכם 10 מהאופוזיציה", אמר.
9 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בהצהרה לתקשורת מרכבת ההגנה
מרב מיכאלי בהצהרה לתקשורת מרכבת ההגנה
"עצם השיח על התנאים לכינון פסקת התגברות היא טעות אדירה". מיכאלי
(צילום: מוטי קמחי)
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי תקפה את לפיד בעקבות דבריו על פסקת ההתגברות: "כשעושים מו"מ עם נאשם בפלילים, עושים בשבילו חצי עבודה. הדיון על פסקת ההתגברות הוא לא על רוב כזה או אחר ואסור לתת לו יד. לפיד וגנץ, כבר שיתפתם בעבר פעולה עם נתניהו בממשלות שלו, זה לא עובד. אסור לשתף פעולה עם התוכנית שלו לריסוק מערכת המשפט, לא קצת ולא בערך, ועצם השיח על התנאים לכינון פסקת התגברות היא טעות אדירה". מיש עתיד נמסר בתגובה לדבריה של מיכאלי: "אם מרב מיכאלי לא הייתה עסוקה באגו של עצמה וחיה במציאות מדומה - לא היינו נמצאים במצב של הממשלה הזאת ופסקת התגברות".
לפיד התייחס גם לשינויים המתוכננים בוועדה לבחירת שופטים, ואמר כי "הסיבה היחידה שהם רוצים לשנות את ההרכב של הוועדה זה כי נתניהו רוצה לסדר לערעור שלו שופטים שנוחים לו. מה שהם רוצים זה שופטים פוליטיים". הוא אמר כי ישוחח עם נשיא המדינה יצחק הרצוג על השינויים שמתכננת לבצע הממשלה במערכת המשפט. "יש דיונים עם הנשיא, אנחנו נציג תוכנית. בואו נלך למשאל עם האם אזרחי ישראל רוצים או לא רוצים לחיות בדמוקרטיה או לא. קבעתי עם הנשיא שאפגש איתו השבוע בשביל לדון במצב החירום. אנחנו במצב חירום דמוקרטי, ואני אשמע ממנו מה תוכניותיו".
9 צפייה בגלריה
בני גנץ בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
בני גנץ בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
בני גנץ בהפגנה אתמול בתל אביב
(צילום: שאול גולן)
אמש הפגינו כ-3,000 איש מול בית הנשיא בירושלים, ובתל אביב הקהל שרק בוז לנשיא בזמן נאומו של יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אליעד שרגא, שקרא להרצוג "להכריז על ראש הממשלה נתניהו כבלתי כשיר למלא את תפקידו ועל נבצרותו". הבוקר הגיב הרצוג לקריאות הבוז נגדו: "אנחנו נמצאים בעיצומה של מחלוקת עמוקה שקורעת את העם. העימות הזה מדאיג אותי מאוד, ומדאיג ציבור גדול בישראל ובתפוצות", אמר הרצוג. "יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית – ובהם מערכת המשפט – הם מקודשים ועלינו לשמור עליהם מכל משמר, גם כשמתקיימים ויכוחים ודיונים עקרוניים על היחסים בין הרשויות".
"אני מעריך את כל המתווכחים, המעורבים, המוחים והמפגינים, ואת מעורבות הציבור בדיון החשוב הזה", המשיך הרצוג. "אני מכבד את הביקורת כלפיי, אבל אני כרגע מתמקד בשני תפקידים קריטיים שאני מאמין שמוטלים עלי כנשיא המדינה בעת הזאת: למנוע משבר חוקתי היסטורי ולעצור את המשך הפילוג בעם. עקרונות מגילת העצמאות וקווי המתאר היהודיים והדמוקרטיים של מדינתנו הם נר לרגליי, ולא אתן לפגוע בהם. יש לנו מדינה וחברה – חזקות ומגוונות, שצלחו אתגרים רבים בעבר".
הרצוג הוסיף: "בית הנשיא הוא אולי המקום היחידי היום שזוכה לאמון כל הצדדים ומסוגל לקיים התדיינות בנושא באופן שמקובל על כולם – הן בדלתיים פתוחות, הן בדלתיים סגורות. בשבוע האחרון אני פועל כל הזמן, בכל דרך ובמאמצים בלתי פוסקים עם הגורמים הרלוונטיים, במטרה ליצור דיאלוג ושיח רחב-היקף, קשוב ומכבד, שאני מקווה שיניב תוצאות. אני מודה בכנות שאינני בטוח בהצלחת המהלך. יש רצון טוב מצד הגורמים השונים אשר האחריות מוטלת עליהם, אבל הדרך עוד ארוכה והפערים משמעותיים. אני מתחייב שאמשיך לפעול בכל כוחי, ומקווה שנוכל למצוא את הדרך הנכונה לצאת גם מהמשבר הקשה הזה".

בריאיון הבוקר באולפן ynet, לפיד התייחס לקריאתו של סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן ב-ynet radio להשבית את המשק. "אני נגד מרי אזרחי כי אני בעד לשמור על החוק, כל עוד הם לא משנים את החוקים לטובתם. אבל עד החוק ובמסגרת החוק אפשר לעשות הרבה דברים, ורק התחלנו להשתמש בכלים שיש ברשותנו כדי למחות נגד הממשלה ומה שהיא מנסה לעשות למדינה. אני לא פוסל שיהיו שביתות.
"דמוקרטיות במאה ה-21 לא מתות בזה שטנקים מסתערים על הכנסת. פסקת התגברות ב-61, שינוי הוועדה למינוי שופטים וביטול עילת הסבירות - רק שלושת אלה זה מספיק בשביל שישראל תפסיק להיות דמוקרטיה. הכלים של האופוזיציה הם הכלים של האופוזיציה - מה שהיא עושה בכנסת, מה שהיא עושה ברחובות ומה שהיא עושה בבית המשפט. אנחנו נפעיל את כולם ואנחנו ניאלץ ללכת רחוק - ונלך רחוק".
לפיד סיכם: "בפוליטיקה עולים ונופלים ועולים ונופלים, ואלה שנשברים בדרך הם לא מתאימים. לא רק שאני לא נשבר, אני יותר חזק מאי פעם בנחישות שלי לשנות את המדינה הזאת, לוודא שהיא נשארת דמוקרטיה ולהיאבק על הערכים שלה. ההנחה שלי היא שאחזור לראשות הממשלה בעוד כשנה וחצי".

בהמשך משדר אולפן ynet ח"כ אוהד טל ממפלגת הציונות הדתית הגיב לדבריו של לפיד. "זה גיבוב של סיסמאות, באמת מצער אותי שבן אדם שהיה ראש ממשלה עד לפני זמן קצר מדבר כך", הוא אמר. "הרי הוא בעצמו תמך בעמדות שאנחנו מציגים כשהיה ראש ממשלה, ועכשיו פתאום זה פירוק הדמוקרטיה. ראיתי שהוא קורא למשאל עם, אני כל כך שמח שפתאום הוא נהיה כזה דמוקרט, אותו ראש ממשלה שאמר שההסכם שנחתם עם המורים חוקי לדעתו למרות שהייעוץ משפטי התנגד לו. אותו אחד שהביא הסכם טריטוריאלי עם לבנון, כשבחוק כתוב שצריך משאל עם בשביל זה".
לפחות 80 אלף איש הגיעו אמש להפגנה המרכזית בכיכר הבימה בתל אביב - הגדולה ביותר עד כה נגד הממשלה החדשה של בנימין נתניהו. רבים מהם באו לכיכר הבימה עם דגלי ישראל. בחיפה מחו כ-2,000 איש נגד המהפכה המשפטית המתוכננת ובמקביל כ-3,000 איש הפגינו כאמור מול בית הנשיא בירושלים לפני שיצאו בצעדה לכיוון כיכר פריז. גם במודיעין התאספו מפגינים מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין.
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי שיבח הבוקר את התפקוד של ארגונו בהפגנות אתמול. "תודה לאלפי השוטרים שפעלו אתמול במחאות בכל הארץ - בחיפה, בתל אביב ובירושלים", אמר שבתאי בכנס סיכום שנת 2022 במכללה הלאומית לשוטרים. "תודה לשוטרים ולמפקדי המחוזות על שמירת עקרונות חופש הביטוי. שמחתי שסיימנו את האירועים בצורה טובה, וזו הזדמנות להגיד תודה לשוטרים".