4 צפייה בגלריה
סמיר מחאמיד, ראש עיריית אום אל פחם
סמיר מחאמיד, ראש עיריית אום אל פחם
סמיר מחאמיד, ראש העיר אום אל פחם
(צילום: עידו ארז)
"מרכבות האש", תרגיל המלחמה הגדול של צה"ל שהחל שלשום וצפוי להימשך כחודש ימים, הביא את ראש העיר אום אל פחם, ד"ר סמיר מחאמיד, לפנות לשר הביטחון בני גנץ ולבקש ממנו למנוע את הביצוע המתוכנן של חלק מהתרגיל בעירו.
במסגרת "חודש המלחמה" שמתרגל צה"ל בימים אלה אמורים הכוחות הלוחמים לתרגל בין השאר מתאר לחימה מול חיזבאללה בצפון הארץ, ולעבור באזור ואדי ערה ובאום אל פחם. ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" הגיע המכתב ששיגר ראש העיר לשר הביטחון גנץ שבו נכתב: "נמסר לנו כי בכוונת רשויות הצבא לקיים תרגיל בין 26-22 במאי באום אל פחם. אני, מועצת העיר ותושבי העיר מתנגדים בתוקף לקיום התרגיל, והודענו על עמדתנו לגורמי הצבא הרלוונטיים".
4 צפייה בגלריה
סיום השבוע הראשון של תרגיל ״מרכבות האש״
סיום השבוע הראשון של תרגיל ״מרכבות האש״
"חייל בן 18 יתקשה לשנות תפיסתו שאום אל פחם היא 'האויב' לאחר התרגיל"
(צילום: דובר צה''ל)
בתרגיל מדמה צה"ל לחימה רב-זרועית ורב-זירתית עצימה באוויר, בים, ביבשה ובסייבר, כשהמטרה היא להכין את הצבא למלחמה בעיקר בזירה הצפונית, בדגש על עימות בגזרות שונות: בלבנון, בעזה, ביהודה ושומרון, וכלקח ממבצע שומר חומות גם השפעות של התפרעויות בערים מעורבות, בדגש על חסימת צירים שיפריעו לצבא בשינוע הכוחות לגזרות הלחימה בצפון ובדרום.
ב"שומר החומות", למשל, נחסמו דרכי גישה לבסיס חיל האוויר נבטים בנגב על ידי פורעים בדואים, ולשם כך הקימו בצה"ל כוח משימה מיוחד במילואים של חיילי פיקוד העורף, שתפקידם בחירום לשמור על הצירים פתוחים.
לפני כחצי שנה כבר ערך צה"ל תרגיל באום אל פחם, שהיה מצומצם יותר אבל עדיין עורר מורת רוח בעיר. אז, למרות ההצהרות, הוא התקיים כסדרו והצבא לא התקפל. כעת ההתנגדות משמעותית יותר ומגיעה ישירות מראש העיר מחאמיד.
4 צפייה בגלריה
המכתב שהעביר ראש עיריית אום אל פאחם לשר הביטחון
המכתב שהעביר ראש עיריית אום אל פאחם לשר הביטחון
המכתב שהעביר ראש העיר אום אל פחם לשר הביטחון
"למותר לציין שנגמ"שים הנעים בעיר ומדמים את כיבוש חיזבאללה מהווים פגיעה דרמטית ברגשות תושבי העיר והמרחב", נאמר במכתב, שעותק ממנו הועבר גם ללשכת הרמטכ"ל אביב כוכבי וליו"ר ועדת החוץ והביטחון בכנסת רם בן ברק. "כראש העיר אני עושה ככל יכולתי כדי לקרב דו-קיום וחיים משותפים, ולשפר את תדמית העיר ואיכות החיים בעיר. לצערי התרגיל הזה פוגע באלה במידה רבה.
"גם אם הוגי התרגיל לא כיוונו לכך, יש סיכוי סביר שהחייל בן ה-18, או יזם ההייטק שהשתתף בתרגיל 'כיבוש האויב', יתקשה לשנות תפיסתו שאום אל פחם היא 'האויב' גם לאחר התרגיל. כך שכל מאמצינו להביא ולהצמיח תעשיית הייטק ענפה שתביא לאום אל פחם צמיחה כלכלית ותדמיתית תרד לטמיון", כתב ראש העיר.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
שר הביטחון גנץ. "נבחן את הסוגיה"
(צילום: יואב דודקביץ')
מחאמיד הוסיף: "חשוב לציין כי חיילי פיקוד העורף עשו איתנו ימים כלילות במלחמה בקורונה כמו גם בתרגילי רעידות אדמה, אנו מברכים על כך ורואים בהם שותפים אמיתיים. אני קורא לך, אדוני שר הביטחון, למנוע המשך התרגיל המתוכנן. אני מאמין כי יש לך היכולת, הכוח והנכונות להיות שותף אמיתי בשינוי תדמית העיר ובשינוי החיים בעיר. ובהזדמנות זו אני מזמין אותך להגיע לביקור באום אל פחם וללמוד את אתגריה ועשייתה, ולומר בקול רם וברור כי תושבי אום אל־פחם הם אזרחי ישראל לכל דבר ועניין".
בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" אמר מחאמיד כי "כל בר דעת לא היה מאפשר תרגיל כזה בעיר שלו. המצב מאוד נפיץ עכשיו. זה מיותר ואנחנו רוצים לשמור על הדו-קיום".
בכירים בצה"ל אמרו בתגובה כי צה"ל מבצע תרגילים גם בערים יהודיות נוספות בצפון ובדרום. בדרגי הביניים בצבא נשמעו גם קולות שלא לבטל את מתווה התרגיל. קצין בכיר אמר לאנשי מילואים כי "כמו שאנחנו עושים תרגיל באשקלון שמדמה את עזה, ככה צריך לעשות באום אל פחם". עם זאת, בצמרת הצבא הוחלט לדון בבקשה והם יפעלו על פי הנחיית הדרג המדיני, במקרה הזה שר הביטחון.
מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה: "המכתב אכן התקבל, ונבחן את הסוגיה".