מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף במיל' איתן בן אליהו התייחס הבוקר (ראשון) להמשך התקיפות שמיוחסות לישראל על אדמת סוריה. "לסורים יש כזה כאב ראש, שהדבר האחרון שהם רוצים זה לפתוח חזית מולנו", אמר בן אליהו בריאיון לאולפן ynet אחרי שבסוף השבוע האשים צבא סוריה את ישראל בתקיפת כמה יעדים בדמשק.
צבא סוריה אישר את הדיווח של תחנת רדיו המזוהה עם משטרו של בשאר אסד שלפיו שלושה חיילים נהרגו באחת מהתקיפות בנמל התעופה הבינלאומי של דמשק בליל שישי. במקביל הותקפו יעדים נוספים באזור הבירה דמשק ובכללם כאלה שהופצצו כבר בעבר בשנים האחרונות. לפי הודעת הצבא הסורי, "האויב הישראלי ביצע תקיפה באמצעות מטח טילי קרקע-קרקע מכיוון הגולן הסורי. מערכות ההגנה האווירית שלנו הופעלו נגד הטילים ויירטו את רובם".
2 צפייה בגלריה
תיעוד היירוטים בשמי סוריה
תיעוד היירוטים בשמי סוריה
תיעוד היירוטים בשמי סוריה
על הימשכות המתקפות שמיוחסות לישראל בסוריה, אמר בכיר חיל האוויר לשעבר כי "בזווית הראייה של הצופה הרגיל זה נראה סוג של שגרה שמתמשכת זמן ארוך, כמה שנים כבר. צריך לדעת מה המשימה של הצד השני - להשתלט באופן טוטאלי על כל המרחב של סוריה. עם העברת כוחות לשם, העברת ציוד, טילים, טכנולוגיה.
"זה מבצע ארוך טווח של שנים. הוא יכול היה להסתיים כבר כעבור חצי שנה, הוא לא מסתיים. אנחנו בסביבות 80-60 אחוז מקצב ההצטיידות של האיראנים ברחבי סוריה אנחנו בולמים אותם. זו למעשה התעקשות רצופה. כדי להבין את ההישג, השאלה היא מה היה קורה אם לא היינו תוקפים שם".
2 צפייה בגלריה
אלוף במיל' בן אליהו
אלוף במיל' בן אליהו
אלוף במיל' בן אליהו
(צילום: טל שמעוני)
- איך יכול להיות שאנחנו לא עדים לתגובה? "יש פה משוואה מאוד מיוחדת, שברירית ועדינה של כל השחקנים המשתתפים. לרוסים יש אינטרס כפול - מצד אחד הם היו צריכים את האיראנים כדי להשליט את הניצחון של אסד בסוריה. מצד שני, הם לא רוצים לאפשר להם השתלטות טוטאלית כי זה ייקח מהם את ההגמוניה על סוריה. אנחנו מרתיעים את כולם, אף אחד לא היה רוצה להידרדר למלחמה, אפילו מלחמה מוגבלת.
"השאלה היחידה היא מה עושים באמת האיראנים. הם מגיבים מסביב, הם אפילו פעם אחת פגעו באמריקנים. הם מגיבים, מנסים בערוצים שלהם להסביר שהתגובה הזו היא תגובה שמתייחסת אלינו כמו פגיעה בכלי שיט במפרץ הפרסי, כמו פגיעה באמריקנים. התגובה הזו היא תגובה תחת הרתעה, אנחנו מרתיעים וגורמים להם להגיב תחת מגבלה מסוימת".
- כמה זמן זה יכול להימשך? "קודם כל, אין תכנון לתדירות ולהפסקה. בכל פעם שאנחנו מזהים העברת אמל"ח בים או ביבשה או באוויר או שיפור האמל"ח ברחבי סוריה, אנחנו תוקפים. הקצב שאתה רואה הוא הקצב שבכל פעם מגיע משלוח. זאת אומרת שאנחנו לא קובעים את הקצב. כל עוד יגיעו משלוחים, או יהיו ניסיונות להתחזק בסוריה, התקיפה הזו תימשך. תודה רבה שיש לנו את האמצעים באופן מדויק. ולכן אין סיבה לחדול מזה כל עוד המשלוחים נמשכים".