בכירי רכבת ישראל זומנו אחר הצהריים (יום ראשון) לדיון במשרד התחבורה על עבודות הרכבת בשבת, אחרי דרישתו של שר השיכון יצחק גולדקנופף לעצור אותן. גולדקנופף, נזכיר, שלח מכתב לשרת התחבורה מירי רגב בדרישה לעצור את עבודות הרכבת בשבת, שאתמול עסקו בהחלפת מסילות באזור המרכז. העבודות הללו הן תהליך ארוך של שלושה ימים, ולכן הוא נעשה בדרך כלל בסופי השבוע.
בפגישה שדרש ראש הממשלה בנימין נתניהו משרת התחבורה לקיים עם בכירי הרכבת, ושבה נכח גם סגן שרת התחבורה אורי מקלב מיהדות התורה - הבהירה רגב כי העבודות בשבת האחרונה נגעו לפיקוח נפש, והיה חייב לבצען. השרה הסבירה כי עבודות החשמול יתבצעו כסדרן, וגם עבודות שיש בהן פיקוח נפש. השרה אמרה בפגישה: "אין שום שינוי ממה שהיה, נשמר פה הסטטוס-קוו". יהדות התורה, נזכיר, ביקשה בהסכמים הקואליציוניים למנות סגן במשרד התחבורה, וכבר אז דווח כי הסיבה לכך היא העבודות בשבת.
3 צפייה בגלריה
פגישת רגב עם בכירי הרכבת
פגישת רגב עם בכירי הרכבת
הפגישה עם בכירי הרכבת, היום
3 צפייה בגלריה
 שר השיכון זעם על העבודות, ראש הממשלה הורה לדון עם בכירי הרכבת. נתניהו וגולדקנופף
 שר השיכון זעם על העבודות, ראש הממשלה הורה לדון עם בכירי הרכבת. נתניהו וגולדקנופף
שר השיכון זעם על העבודות, ראש הממשלה הורה לדון עם בכירי הרכבת. נתניהו וגולדקנופף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
עבודות רכבת ישראל ביום שבת
עבודות רכבת ישראל ביום שבת
"לא ניתן לבצען כשתנועת הרכבות פעילה". העבודות ברכבת בשבת
על אף הסערה הפוליטית שהעבודות הללו יצרו, חשוב להבין שהן לא מקרה חד פעמי. במשך שנים, כולל בזמן כהונת ממשלות נתניהו הקודמות, נעשו עבודות תחזוקה ברכבת ישראל בשבתות. הסיבה לכך הינה ברורה - הטיפול בתשתיות הרכבת, בין אם במסילות, מערכת האיתות או החשמול, חייב להיות בזמן שהמסילה ריקה מכלים וסגורה, כדי למנוע כל אפשרות לפגיעת העובדים מרכבת חולפת.
מי שמעניקה את אישורי העבודה לפעילות הרכבת בשבתות הינה זרוע העבודה של משרד הכלכלה, שנמצא כיום תחת אחריותו של שר הכלכלה ניר ברקת. גורמים במשרד התחבורה הדגישו הבוקר, כי על אף הביקורת של גולדקנופף, אין שום היערכות מחודשת בעניין העבודות בשבת, ואין כל כוונה לשנות את תוכנית הרכבת.
חשוב לזכור, במדינה שגם כך סובלת מתחבורה ציבורית מקרטעת, כל הפסקה של עבודות הרכבת בשבת תפגע משמעותית בהתקדמות פרויקטים שעליהם עובדים כיום ברכבת ישראל, ובראשם חשמול המסילה. אך לא רק. כאמור, חלק מהעבודות הינן עבודות תחזוקה, הקמת המסילה המזרחית והרביעית באיילון, והקמת מסילת 431 שתעבור בין ראשון לציון למודיעין. כל עצירה של העבודות בשבת תוביל באופן ישיר לפגיעה בשירות לנוסעים, משום שהעבודות ייאלצו להתבצע בימי חול, והדבר יוביל לנזק של מיליארדים רבים למשק.
בזרוע העבודה של משרד הכלכלה אמרו היום: "מדובר בעבודת בטיחות ברכבת, שבוצעה במסגרת ההיתר השנתי שיש לרכבת ישראל לביצוע עבודות תחזוקה ובטיחות, כפי שנהוג שנים מאז ומעולם במסגרת הסטטוס-קוו. מדובר בעבודות בטיחות, עבודות הקשורות במערכת האיתות, ועבודות חשמול, ולא ניתן לבצען כשתנועת הרכבות פעילה. במקרה הספציפי הזה, מדובר בעבודה שהיא במסגרת ההיתר השנתי, כאמור, ומטרתה תיקון שבר במסילה".
שחר איילון, שכיהן בעבר כמנכ"ל רכבת ישראל, אמר ל-ynet: "מה נראה לכם, שלא יהיו עבודות בשבת? היו בתקופתי וימשיכו גם עכשיו, זה פיקוח נפש. השר גולדקנופף עושה אירוע פוליטי במסווה של אירוע תחבורתי, אבל זה לא אירוע ממשי. מי שנותן היתר עבודה זה זרוע הביצוע של משרד הכלכלה. בשעתו היה השר חיים כץ והוא נתן, כי גם הוא הבין שאין אופציה אחרת. הרכבת חייבת לעבוד על התשתיות שלה בשבת. אם היא תעבוד עליהם ביום חול, אז הנוסעים שלה ייסעו במכוניות ואולי יעשו תאונות, לכן זה פיקוח נפש. העבודות ימשיכו, אין לי ספק".

מיכאלי: אם ייכנעו לגולדקנופף, כולנו ניתקע בפקקים

מי שהגיבה היום לדרישתו של השר גולדקנופף לעצור את עבודות הרכבת בשבת היא אחת שמכירה את היטב את הנושא, שרת התחבורה היוצאת ויו"ר העבודה מרב מיכאלי. מחוץ לתחנת רכבת ההגנה בתל אביב אמרה מיכאלי: "אם נתניהו ורגב ייכנעו לדרישת גולדקנופף, הם יתקעו את כולם בפקקים ויפגעו בשכבות החלשות, ובעיקר בפריפריה".
מיכאלי הוסיפה: "ב-2017 היינו שם כשליצמן סחט והעבודות בוטלו. במשמרת שלי תגברתי את העבודות בשבת, כפי שנכון לעשות, אבל ממשלת נתניהו תוקעת את מדינת ישראל בכל אספקט של החיים".