בדיקות שנעשו עם מפקדי צה"ל בטייסות ובחטיבות על-רקע פרסומים שלפיהם חיל האוויר הפסיק לסייע לכוחות הקרקעיים ברצועה, העלו כי אכן מורגשת בחלק מגזרות הלחימה ובמקרים מסוימים האטה בתקיפות האוויריות שדורשים כוחות הקרקע בליווי צמוד או באירוע מתפרץ שכולל זיהוי חשודים.
הסיבה לכך אינה נעוצה ברצון להגן על חיי עזתים לא מעורבים או בכלכלת חימושים, אלא במנגנוני זהירות מפגיעות דו-צדדיות בחיילים. הסוגיה הגיעה למצבים של מחלוקות בין טייסי מסוקי קרב למפקדי גדודים ומפקדי חטיבות שדרשו תקיפה בקרבתם, אבל הטייס הבחין בחיילים בטווח קרוב מדי או בכוח שנכנס למקום בטוח כמבנה או לרכב קרבי משוריין (רק"מ). כמה לוחמים כבר נהרגו בתקיפות דומות, ולכן שולי הבטיחות הורחבו.
מג"דים ומח"טים נדרשו אפוא להאט את הקצב בחלק מהמשימות, לוודא מניעת פגיעה דו-צדדית מחד ומעטפת אש בטוחה מאידך. בנוגע לחבלים שמזוהים מדי יום בצמוד לילדים, צה"ל מצא דרכים זולות ויעילות לחסלם מרחוק.
1 צפייה בגלריה
תיעוד: כוחות צה"ל תוקפים ברצועת עזה
תיעוד: כוחות צה"ל תוקפים ברצועת עזה
מתוך תיעוד הפצצה של חיל האוויר בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
הכותרת
מה הסיכוי שמחלות וזיהומים יתפשטו מעזה לישראל?
21:32
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש במסיבת עיתונאים על התקדמות הלחימה: "יש לנו הצלחות גדולות בעזה אבל יש לנו גם מחירים כואבים. השגת הניצחון דורשת עוד זמן. המלחמה תימשך עוד חודשים. המדיניות שלי ברורה: אנו ממשיכים להילחם עד חיסול החמאס ושחרור כל חטופינו. איננו מרפים לרגע מהמאמצים להשיב את חטופינו הביתה, גם ברגעים אלה.
"נבטיח שעזה לא תהיה עוד איום על ישראל. אני הודף את הלחצים הבינלאומיים להפסיק את הלחימה. אני מעריך את התמיכה האמריקנית כפי שבאה לידי ביטוי באישור שנתן הממשל לאספקה נוספת של אמצעי לחימה ובהחלטה במועצת הביטחון".
נתניהו אמר עוד: "בכל מקום שאני מגיע - אני שומע מכל חלקי העם 'תמשיכו ואל תעצרו'. אני שומע את זה ממשפחות הנופלים הגיבורים, מהפצועים ומהמפקדים. אנו מעמיקים את הפגיעה בחמאס. כוחותינו מסתערים על המחבלים במרכז הרצועה. הם נלחמים בעוצמה ובשיטות חדשות מעל הקרקע ומתחת לקרקע. זו מלחמה מורכבת וידנו על העליונה. חיסלנו עד כה 8,000 מחבלים".