ח"כ מוסי רז (מרצ) טען הבוקר (יום ד') שדרישת בג"ץ מהמדינה להכריע לגבי המאחז הלא-חוקי בחומש – פינוי לפי חוק ההתנתקות או הסדרה כזאת או אחרת – לא צפויה לגרום לפירוק הממשלה והקואליציה, אף שהן מורכבות ממפלגות משני קצוות המפה הפוליטית. לאולפן ynet הוא אמר: "אין שום סיבה שזה יגרום לבעיות. יש קונצנזוס בחברה הישראלית שהמתנחלים לא צריכים להישאר בחומש. זה חוק שחוקקה הממשלה בראשות הליכוד בכלל, אז זה ברור מימין דרך המרכז ועד שמאל".
- אתה אומר שיש קונצנזוס בחברה הישראלית, אבל רק בממשלה יש כמה שרים, כמו זאב אלקין, יועז הנדל ואיילת שקד שלא ממש תומכים ברעיון הזה. "לא שמעתי אותם אומרים בקול דבר כזה. אם כן זה חמור מאוד - תמיכה בעבריינות בצורה מפורשת. אני בכלל לא חושב שתמיכה כזאת נמצאת על הפרק. יש לנו בעיות אחרות בממשלה: הרצון לסלק מהבית את תשובי חאן אל-אחמר, הרצון לתמוך בתושבי מאחזים עברייניים, הרצון לחוקק חוק אזרחות גזעני, הפינוי האלים בשיח ג'ראח".
- שר המשפטים גדעון סער אמר כאן לפני כמה שבועות שאחרי הפיגוע שבו נרצח יהודה דימנטמן צריך להכשיר את חומש. "זה חמור מאוד. זאת אומרת שרוצח אחד מכתיב לנו את המדיניות שלנו? אנחנו התפנינו מחומש בגלל הבעיה הביטחונית ועכשיו בגלל רוצח אחד נקפל את כל הדגל של ההגנה על אזרחי ישראל? את כל דגלי המוסר שלנו? את הנושא של זכויות אדם? זאת פשוט כניעה לטרור. אין סיכוי שזה יקרה".
2 צפייה בגלריה
תיעוד: כוחות מג''ב, מחוז ש''י והמנהל האזרחי מפנים מבנים ארעים בחומש
תיעוד: כוחות מג''ב, מחוז ש''י והמנהל האזרחי מפנים מבנים ארעים בחומש
המאחז בחומש
(צילום: דוברות המשטרה)
2 צפייה בגלריה
ג'ידא רינאוי זועבי
ג'ידא רינאוי זועבי
ח"כ מיכל וולדיגר. "לא סומכת על שרי הימין בממשלה"
(צילום: יואב דודקביץ)
מנגד ענתה לו ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) באולפן: "אני שומעת את מוסי וכל פעם מחדש משפשפת מחדש את אוזניי. הוא מדבר על זכויות אדם אבל כנראה שמבחינתו זה רק לצד אחד – הפלסטינים. כי זכויות אדם לאנשים שגרים ביו"ש, ובמקרה נולדו יהודים, להם לא מגיע שום דבר".
- מה יקרה אם בג"ץ יכריע שצריך לפנות את הישיבה בחומש? "זה יהיה חמור מאוד. מי שצריכה להכריע זה לא בג"ץ אלא ממשלת ישראל. אני חושבת שרוב רובם של אזרחי מדינת ישראל חושבים שצריך להחזיר את חומש ואת ארבעת היישובים שפונו בהתנתקות".
- את סומכת על השרים סער, שקד, הנדל ואלקין שייצגו את העמדה הזו הממשלה? "לצערי הרב אני לא סומכת עליהם. אני מקווה שהממשלה הזו לא תחזיק מעמד".
- ח"כ מוסי רז, זה קו אדום מבחינתכם? "אני לא מאיים ולא מתאר קווים אדומים. זו לא הגישה שלי. הרצון של האופוזיציה לתקוף את הממשלה מימין מעביר אותם על דעתם. הרי הם לא הסדירו את חומש".