רשף יפעת פרנקנבורג, הממונה על שוויון מגדרי בנציבות הכבאות, מתרגשת. "זה יום חג לכבאות", היא אומרת בלי שמץ של ציניות. "לפתוח קורס מבצעי של לוחמי אש עם שבע נשים חניכות בו, זה הישג אדיר שלא היה כמותו עדיין".
קצת מספרים כדי להבין את גודל ההישג: מתוך 2,150 לוחמי האש ברחבי הארץ, 15 בלבד הן לוחמות אש מבצעיות. במחוז דן כולו, החולש על כל מערך הכבאות בגוש דן, יש לוחמת אש אחת בלבד – סמלת איריס פלח-זריני, שזה ארבע שנים משמשת לוחמת אש בתחנת הכיבוי בחולון.
3 צפייה בגלריה
הנשים שסיימו את קורס כבאות והצלה
הנשים שסיימו את קורס כבאות והצלה
ללא שום הנחה בגלל המגדר. שבע הנשים בקורס, השבוע
(צילום: ריאן פרויס)
בקורס שנפתח השבוע ויימשך ארבעה חודשים מפרכים, תהיה פלח-זריני מפקדת צוות, ונראה שהיא מתרגשת לא פחות משבע החניכות. "בקורס שלי, לפני כארבע שנים, הייתי האישה היחידה", סיפרה. "בקורס אחריי נכנסה עוד אישה, שגם הייתה חניכה יחידה. עכשיו מרגישים את השינוי, את העוצמה, את הכוח הנשי. פתאום מגיעה כמות של נשים שיהיו לוחמות טובות ומוכשרות, אז כן, מתרגשים, וזה כיף".
רשף פרנקנבורג הסבירה כי "עשינו עבודה קשה כדי להגיע לחשיפה בקרב נשים ולקרוא להן להגיע למיונים. בעבר, במקרה הטוב, הייתה אישה אחת בקורס לוחמי אש. שבע הבנות בקורס הזה הן כמעט מחצית ממספר כל לוחמות האש שבמערך הכבאות".
אחרי ששלשום הודיע צה"ל לבג"ץ על הכוונה להתחיל בפיילוט לגיוס לוחמות לחטיבות החי"ר, אבל הציב דרישות סף שפוסלות כמעט את כל המועמדות, במערך הכבאות אין תנאי סף לנשים מבחינת משקל או גובה. אבל מלבד אישור רפואי על בריאות תקינה, הן נדרשות לעמוד בכל המשימות והמבחנים שנדרשו מהמועמדים הגברים. וכך, למרות המספר המכובד של שבע נשים בקורס, הן עדיין מהוות מיעוט משמעותי, שכן לצידן בקורס יהיו 171 חניכים גברים.
3 צפייה בגלריה
הנשים שסיימו את קורס כבאות והצלה
הנשים שסיימו את קורס כבאות והצלה
מיעוט משמעותי. הנשים בקורס הכבאות
(צילום: ריאן פרויס)
178 המאושרים שהגיעו לקורס נבחרו מתוך אלפי מועמדים וצלחו את סדרת המיונים הקשה שמשלבת בין אתגרים פיזיים, מנטליים וכישורים חברתיים. "גם במיונים וגם בקורס, כל חניך או חניכה נבחנים על פי אמות מידה מקצועיות, ללא שום הנחה בגלל המגדר", הבהירה רשף פרנקנבורג. "כל מי שיזכה או תזכה לעמוד בטקס הסיום, יעמוד שם בזכות הפגנת ידע מקצועי והצלחה בכל האתגרים שבפניהם עמדו במהלך הקורס".
אחת משבע הנשים שהחלו את הקורס היא ספיר בוסקילה (30) מאשקלון, שמוכרת לאוהדי הספורט כשופטת כדורגל מצליחה שאף כיכבה בסדרת הטלוויזיה "ליגה ג'" של תאגיד השידור "כאן", שליוותה אותה כאישה בעולם הגברי של מגרשי הכדורגל. "זאת גאווה גדולה להתחיל קורס לוחמי אש", אמרה בוסקילה, המבוגרת מבין שבע החניכות. "הכי כיף לי לשבור תקרות זכוכית ולהוכיח שאישה יכולה להצליח בכל תפקיד ללא שום נחיתות. הוכחתי זאת כשופטת כדורגל שזה עולם גברי, ועכשיו זכיתי להיות אחת משבע הבנות שהתחילו קורס לוחמי אש. עבורי זו הגשמת חלום".
לפני השיחה עם מפקד הקורס, רשף נתנאל בן-חמו, מודדות הבנות בעיניים בורקות את חליפת המיגון מאש, שמגינה מפני הלהבות בעת פריצה לאתר בוער במטרה להציל חיי אדם. עבור רעות דורון (23) מקיבוץ אילון שבגליל המערבי, הקבלה לקורס לוחמי האש היא סגירת מעגל מרגשת במיוחד. "כשהייתי בכיתה ד' אמא שלי כמעט שנשרפה למוות בתחנת דלק ליד הקיבוץ", נזכרה. "היא הייתה מורדמת ומונשמת 42 ימים, עברה מוות קליני וזה פשוט נס רפואי שהיא שרדה. עד היום היא סובלת מכאבים. יש בזה סמליות שאותה ילדה בכיתה ד', שפתאום אמא שלה נשרפה ולא השאירו לה סיכוי לחיות, מתחילה קורס לוחמי אש".
3 צפייה בגלריה
ספיר בוסקילה
ספיר בוסקילה
"שוברת תקרות זכוכית". בוסקילה כשופטת כדורגל
(צילום: הרצל יוסף)
מעיין נחום-כהן (22) התנדבה במשך שבע שנים במערך הכבאות, ובצבא שירתה כלוחמת חילוץ והצלה. עבורה קורס לוחמי אש היה המסלול הטבעי. "אם אני רוצה שמשהו יקרה הוא יקרה, ואני אתאמץ שזה יצליח", היא משוכנעת בהצלחתה.
אחד המכשולים העיקריים שמונע מנשים לשמש במשך שנים בתפקיד מבצעי של לוחמת אש, הוא שבמערך הכבאות וההצלה העבודה נעשית במשמרת של 24 שעות רצופות בתחנה כולל שינה, ואז 48 שעות חופשיות. "האתגר הוא לשכנע את הנשים ביכולתן להפוך עבודה שנחשבת לכאורה גברית, לקריירה עבורן לצד שילוב של לידה ואימהות, וזה אפשרי", אמרה רשף פרנקנבורג. "נשים במערך הכיבוי יהיו ברכה ותוספת כוח חיונית למערך".
ניצב הכבאות וההצלה, רב-טפסר אייל כספי, מעריך כי "שילוב הנשים בחזית העשייה המבצעית בכבאות רק יילך ויגדל. חניכי הקורס, בנות כבנים, מתחילים קורס קשה מבחינה פיזית ומנטלית שבסופו ישובצו כלוחמי אש בתחנות הכיבוי ברחבי הארץ, ויהיו תוספת כוח משמעותית, בזרוע המבצעית של מערך כבאות והצלה בהתמודדות עם אתגרי העתיד, בהם משבר האקלים העולמי ושריפות ענק, רבי קומות, מנהור והתווך התת-קרקעי, ומענה לאיום על העורף".