חיים לא פשוטים עברו עד כה על האחים אורית וירון (השמות בדויים). הוריהם מתקשים לגדל אותם, הם סובלים בשל כך מהזנחה ומשתוקקים לבית חם שבו יזכו לאהבה ולטיפול מסור. הניסיונות למצוא עבורם בית חדש כשלו עד כה משום שהאינטרס העליון הוא לאפשר להם לחיות ביחד באותו בית - תנאי שלא כל משפחה יכולה לעמוד בו.
אורית בת הארבע וירון אחיה התינוק נולדו להורים שחיים בנפרד. האב אינו יכול לטפל בהם וכך גם האם. היא אמנם אוהבת אותם מאוד, אבל לא עובדת וסובלת מבעיות רפואיות שונות המקשות עליה לתפקד בחיי היומיום. עובדת סוציאלית המבקרת תדיר את המשפחה מדווחת כי האם סובלת מחולשה ומעייפות רבה ובלתי מוסברת. מצבה מקשה עליה מאוד לקום בלילות לתינוק ולהעניק לשני הילדים טיפול שוטף. אין לה מערכות תמיכה והיא מתמודדת לבדה עם גידול הילדים. ניסיונות רבים של המחלקה לשירותים חברתיים לשלב אותה בתוכניות תמיכה שונות לא הצליחו.
2 צפייה בגלריה
אורית ואחיה
אורית ואחיה
"מעשה האומנה מזמן תרומה הדדית וסיפוק". אורית וירון
(באדיבות אור שלום)
בשל כך סובלים הילדים מהזנחה. הילדה מגיעה לעיתים לגן כשהיא אינה נקייה, עדיין עם טיטול מהלילה. היא לא נגמלה מטיטולים, תמיד עייפה ולעיתים אף רעבה. הגננת שלה מספרת כי מדובר בילדה מתוקה ושובת לב, אבל עצובה. אין לה סדר יום קבוע או הרגלים נורמטיביים, דברים החשובים מאוד בגילה. נוסף לכך היא סובלת מעיכוב בדיבור. אחיה ירון הוא תינוק חמוד, פעלתן וחיוני שאוהב ליצור קשר עין ולחייך לסובבים אותו. יש לו עיכוב מוטורי קל, והוא טרם התחיל ללכת או לדבר.
שני האחים, למרות מצבם, לא היו במעקב רפואי סדיר ולא טופלו בטיפת חלב כפי שנדרש מילדים בגילם. הם נמצאים בנקודה קריטית בשלב ההתפתחותי וחייבים לקבל טיפול מקצועי כדי שמצבם לא יחמיר. האחים הקטנים זקוקים למסגרת ביתית תומכת ואוהבת שתוכל להעניק להם סביבה מיטיבה להתפתחות תקינה, וגם לשמירה על קשר עם האם ועם האב.
"סיפורם של הילדים האלה הוא רק אחד מתוך סיפורים של רבים הממתינים לבית, סביבה תומכת, חום ובעיקר חיים נורמטיביים ומיטביים", אומרת טלי חלף, מנכ"לית ארגון אור שלום. "אנו קוראים למשפחות נוספות שיפתחו את הלב ויעניקו לילדים האלו מסגרת יציבה שתאפשר להם לצמוח ולהתפתח. אני מאמינה בכל ליבי, ואפילו יודעת מתוך היכרות עם משפחות אומנה, שמעשה האומנה מזמן תרומה הדדית, סיפוק ומשמעות עצומה הן לילד והן למשפחת האומנה למרות האתגר הכרוך בכך".

בקרוב: אומנת חירום בלי שום מגבלת גיל

בעקבות מחסור במשפחות אומנת חירום הגיש שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן תזכיר חוק לביטול מגבלת הגיל להורים. התזכיר יועבר להצבעה בוועדת השרים לחקיקה ומשם לאישור הכנסת. ההערכה היא כי החוק יאושר ברוב קולות. המשמעות: ניתן יהיה להיות הורי אומנה ללא שום מגבלת גיל. כיום מוגבל הגיל ל-56 לכל היותר.
2 צפייה בגלריה
מחסור במשפחות אומנת חירום
מחסור במשפחות אומנת חירום
מחסור במשפחות אומנה. אילוסטרציה, ארכיון
(צילום: שאול גולן)
אומנת חירום היא פרק זמן של שלושה עד שישה חודשים שבו מתבקשות המשפחות לקלוט בהתרעה קצרה ילדים שהוצאו מבתיהם בצווי חירום עקב פגיעה ומצבי סיכון מיידים – וזקוקים להגנה מיידית. בתקופת הקורונה נוצר מחסור במשפחות כאלה.
"הקביעה שאנשים מעל גיל 56 לא יכולים לשמש כהורי אומנת חירום היא שרירותית ולא תואמת עוד את המציאות שבה אנחנו חיים", אמר שר הרווחה כהן. "לעיתים דווקא לאנשים בגיל מבוגר יותר יש פנאי, ניסיון וסבלנות לשמש כהורים לילדים שהוצאו מהבית עקב אירוע חירום, ולתת להם את החום והביטחון שלהם הם זקוקים עד אשר מתגבש סידור ארוך טווח. איני רואה כל סיבה למנוע זאת מהם, ועל הדרך לעבות את מערך הורי האומנה".
במהלך השנה הצטרפו 10 משפחות למאגר משפחות אומנת החירום כך שיש היום בסך הכול 35 משפחות אומנת חירום בארץ. השאיפה היא להגיע לכ-50 משפחות כאלו בכל הארץ, בכל מגזרי החברה.
על המעוניינים לפנות לכאן