מטוס נוסעים שהמריא מנמל התעופה בן גוריון למוסקבה נאלץ להנמיך את גובהו שכשחג מעל הים השחור, בעקבות מטוס ביון שחלף באזור. כך דווח אחר הצהריים (שבת) בסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס, שציטטה גורם אנונימי העוסק בבקרת תעופה. רשות התעופה הרוסית לא פירטה על התקרית, אך מסרה כי היא התרחשה אתמול כאשר מטוס ביון חלף בדרכה של טיסה אזרחית.
2 צפייה בגלריה
מטוס מטוסים חברת אירופלוט נמל התעופה מוסקבה
מטוס מטוסים חברת אירופלוט נמל התעופה מוסקבה
מטוס של חברת אירופלוט. ארכיון
(צילום: shutterstock)
הגורם שצוטט בסוכנות הידיעות אינטרפקס אמר כי מטוס הנוסעים נאלץ להנמיך את גובהו בכ-500 מטרים. בדיווחים השונים בתקשורת הרוסית לא נאמר איזו חברת תעופה הפעילה את המטוס, אך לפי הנתונים של אתר Flightradar24, טיסה של חברת התעופה הלאומית של רוסיה, אירופלוט, מנתב"ג למוסקבה, אכן נאלצה להנמיך את הגובה שלה לזמן קצר מעל הים השחור.
מדובר בטיסת אירופלוט מספר SU501, שהתבצעה במטוס רחב גוף מדגם איירבס 330. היא המריאה אתמול מנתב"ג בשעה 07:25 בבוקר. בנתיב הטיסה ניתן לראות בבירור את ההנמכה בגובה, בדיוק כשהמטוס הגיע לים השחור. אולם בסך הכול המטוס ירד בקצת יותר מאלף רגיל, ולאחר מכן חזר לגובה השיוט שלו, שהוא 35 אלף רגל. לפי נתוני הטיסה, הנמכת הגובה הייתה מתונה ולא מהירה, כלומר סביר שהנוסעים כלל לא הרגישו את הירידה בגובה ולא ידעו על ה"דרמה".
במקביל לטענות הנשמעות כעת ממוסקבה, במשרד ההגנה הרוסי מסרו אתמול כי שיגרו שני מטוסי קרב כדי ללוות שני מטוסי ביון אמריקניים מעל הים השחור. בשגרירות ארה"ב במוסקבה לא הגיבו לפי שעה לדיווח כעת באינטרפקס. הדיווחים הללו, ושליחת מטוסי הביון האמריקניים לים השחור כפי שטוענים הרוסים, מגיעים על רקע המתיחות הגבוהה בימים אלו באזור. רוסיה, שריכזה כוחות גדולים בגבול אוקראינה, טוענת אמנם כי אין בכוונתה לפלוש לשכנתה - אך מנגד מאשימה את כוחות נאט"ו בהגברת נוכחותם בים השחור.
בים השחור שם שוכן חצי האי קרים, אותו סיפחה רוסיה מאוקראינה ב-2014, במהלך שגרר כלפיה סנקציות קשות של המערב. מאז מואשמת מוסקבה בסיוע לבדלנים הפרו-רוסים שנלחמים במזרח אוקראינה בממשלה הפרו-מערבית בקייב. אותה ממשלה מקווה להצטרף לברית נאט"ו, אך במוסקבה אותתו לא פעם כי מדובר בקו אדום מבחינתם.