"אני לא חילוני, לא שמאלני ולא פוליטיקאי. אינני חלק ממערכת המשפט ובדרך כלל אינני נוהג להתבטא בסוגיות פוליטיות. למרות זאת, ואולי על אף זאת, פרסום הרפורמה המשפטית, על הסיכונים שבה, לאחדות העם ולצביונה הדמוקרטי של המדינה, הוביל אותי להחלטה להיענות הפעם לבקשה לשאת דברים".  כך פתח אמש (מוצאי שבת) ראש השב"כ לשעבר יורם כהן את נאומו בהפגנת "הימין האחראי" בירושלים שבה קראו הנוכחים להידברות בסוגיית המהפכה המשפטית.
בהפגנה שנערכה בגן הפעמון בבירה, לצד עשרות מוקדי מחאות בכל רחבי המדינה, נכחו גם השר לשעבר יועז הנדל שיזם את האירוע, חברי הכנסת לשעבר ניר אורבך, אביר קרא ושירלי פינטו, הרבנים יעקב מדן ואהד טהרלב, ראש מועצת יש"ע לשעבר פנחס ולרשטיין והעיתונאית אמילי עמרוסי.
3 צפייה בגלריה
יורם כהן בהפגנת המחאה בירושלים
יורם כהן בהפגנת המחאה בירושלים
ראש השב"כ לשעבר כהן בהפגנה בירושלים
(צילום: מטה הפגנת הימין)
בנאומו החריג, הזהיר ראש השב"כ לשעבר כהן: "הרפורמה המוצעת תשנה את המבנה השלטוני בישראל, משום שלרשות המבצעת ולעומד בראשה - ראש הממשלה - יהיה כוח בלתי מוגבל. 'האיזונים והבלמים' הנדרשים לקיומה של חברה דמוקרטית ייעלמו. כל אזרח במדינה צריך לחשוש ממצב זה, ללא קשר להשתייכותו הפוליטית. העברת הרפורמה במתכונתה הנוכחית, בכוחניות וללא דיאלוג עם כל חלקי העם, תוביל חלילה לאסון".
כהן הודה למארגנים ולקהל על "ההזדמנות להשמיע קולות שקולים וממלכתיים מתוך שורות הימין", וציין עוד: "אני חושב שיש מקום לשינויים ולשיפורים במערכת המשפט, אך נראה כי מטרתה של הרפורמה המשפטית המוצעת איננה לשפר את מערכת המשפט אלא לנטרל אותה. בהיעדר חוקה במדינת ישראל, בית המשפט העליון הוא המבצר היחידי המגן על זכויותיהם של אזרחי המדינה מפני החלטות פוגעניות של הרשות המחוקקת והרשות המבצעת.
"הרפורמה, היה ויתממשו כל מרכיביה, תהפוך את ישראל מ'מדינה דמוקרטית' למדינה שאינה כזו, ותפגע קשות באופייה של מדינתנו. תוצאה מהרפורמה - הביקורת השיפוטית צפויה להיחלש באופן דרמטי עד שתיעלם לחלוטין. כל אזרח במדינה צריך לחשוש ממצב זה, ללא קשר להשתייכותו הפוליטית. נביאי ישראל התריעו שוב שוב מפני שחיתות ופגיעה בחלש וקראו למשפט צדק".
3 צפייה בגלריה
ראש השב"כ לשעבר כהן עם ראש הממשלה נתניהו ב-2016
ראש השב"כ לשעבר כהן עם ראש הממשלה נתניהו ב-2016
ראש השב"כ לשעבר כהן עם ראש הממשלה נתניהו ב-2016
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש השב"כ לשעבר הביע אכזבה מכך ש"אין יותר רבנים ואנשי ציבור מהימין שמסתייגים ממנהיגי ציבור שפועלים באופן פגוע מבחינה מוסרית, ערכית ובניגוד לחוק". כהן הזכיר פסוקים מהתנ"ך שקשורים לנושאי צדק ומשפט, ואמר: "במקרים מסוימים קשה היה לי לקבל את פסיקתו של בית המשפט העליון, אך יחד עם זאת הייתי מודע לכך שהכרעות השופטים התקבלו באופן מקצועי, תוך ניסיון לאזן בין צורכי המדינה לבין שמירה על החוק הישראלי והבינלאומי".
כהן אמר עוד בהתייחס לסוגיה המשפטית ובכללה כוונת הממשלה להעביר את "חוק היוע"משים" שיאפשר לשרים לפעול בניגוד לייעוץ המשפטי: "בית המשפט הוא 'חומת המגן' המשפטית למדיניותה של ישראל, ושומר על עובדי מערכת הביטחון ועל קציני צה"ל מתביעות בבית המשפט הפלילי בהאג. כך גם ביחס ליועצים המשפטיים במשרדי הממשלה השונים. היועצים המשפטיים משמשים מעין 'חגורת בטיחות' לנוסעים ברכב, כלומר למשרדי הממשלה ולמוסדות המדינה. אכן, לפעמים חגורת הבטיחות אינה נוחה. היא מגבילה את התנועה, לפעמים היא לוחצת, אבל ברגע האמת, חגורת הבטיחות היא זו שתציל את הנוסעים".
בהמשך דבריו קרא כהן להימנע מ"התבטאויות לא אחראיות שעלולות להתפרש כמתן לגיטימציה להפעלת אלימות מכל סוג שהוא כלפי צד כלשהו". הוא ציין בהקשר זה: "לצערי, אנחנו עדים לאחרונה אף להתבטאויות של נבחרי ציבור, המאיימים על היועצים המשפטיים לממשלה, על נשיאי בית המשפט העליון ועל נושאי תפקידים בכירים אחרים. 
"אמירות אלו מטילות מורא על בכירים בשירות הציבורי ויוצרות אווירה עכורה שאיננה מאפשרת הבעת עמדה מקצועית עצמאית. השיח הציבורי הידרדר. כל ביקורת או הבעת עמדה מתייגת אוטומטית את הדובר כבעל זהות מסוימת - פוליטית, מגזרית או עדתית. התגובה לביקורת היא לגופו של אדם, ולא לגופו של עניין. יש מקום למחלוקות ולחוסר הסכמות, אך אין מקום לתרבות של 'דמגוגיית התיוגים'".

"לגנות דה-לגיטימציה נגד אזרחים נאמנים"

ראש השב"כ לשעבר הזכיר בנאומו את חבריו לנשק שנמנים עם המפגינים נגד המהפכה המשפטית. "אחדים מחבריי תומכים בשינויים במערכת המשפט, אחרים מתנגדים לרפורמה במתכונתה הנוכחית. בין המתנגדים, חברים שנלחמו לצידי, שנפצעו וכאלו שבני משפחותיהם נפלו בקרב. חלקם מזוהים פוליטית עם מחנה השמאל. 
"אחיי, ישראלים ציונים אלו הקריבו רבות למען המדינה, והם ממשיכים לתרום לה גם כעת. עלינו לגנות את הדה-לגיטימציה השיטתית שמתבצעת נגד אזרחים נאמנים אלו אך ורק בגלל תפיסת עולמם. הפילוג שנוצר בעם בעקבות השיח על הרפורמה מדיר שינה מעיניי. אנו חייבים לעצור את השסע לפני שהוא ייהפך לקרע של ממש, קרע שאין לדעת כיצד ניתן יהיה לאחותו". 
בסיום דבריו אמר כהן: "אני מצטרף לקריאה לעצור את הליך החקיקה הנמהר, ולצעוד בנתיב ההידברות ברוח מתווה הנשיא. ראש הממשלה נושא באחריות לכל פעילות הממשלה, ואנו מצפים ממנו לבחור במעשה מנהיגותי. להעדיף את טובת העם על פני שיקולים פוליטיים ואישיים כדי למנוע את ריסוק בית המשפט ואת התפוררותה של  החברה בישראל. 
"כל שינוי משמעותי צריך להתבצע בזהירות, בהדרגתיות, בשיקול דעת ומתוך הסכמה רחבה. נראה לי שהבקשה של כל מי שיצא בלילה ירושלמי קר זה מהבית, היא אל תעבירו את הרפורמה בחטף. בחרו בהידברות אחראית. הגיעו להסכמות רחבות ומנעו את הקרע בעם".
3 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
השר לשעבר הנדל
(צילום: אלי מנדלבאום)
השר לשעבר הנדל אמר בהפגנה: "אני עומד כאן היום לפניכם כדי להתריע ולשנות את הכיוון שאליו אנחנו דוהרים. לא אכפת לי מי אשם. אכפת לי שהמדינה שאני כל כך אוהב, הנס הגדול הזה שנקרא מדינת ישראל, לא יתפוגג.
"הרפורמה המשפטית, שבעיניי היא בהחלט נדרשת, לא שווה דבר אם לא תהיה מדינת ישראל. אין ארץ ישראל ללא עם ישראל. צריך לשמור על הדמוקרטיה הישראלית כמו ששומרים על ארץ ישראל ועל שלמות העם כמו על שלמות הארץ. אין אפשרות אחרת. אנחנו פה להעביר מסר, שאין לאף אחד, אבל אף אחד, מנדט לקרוע את העם".
פורסם לראשונה: 23:18, 18.02.23