המחאה נגד המהפכה המשפטית צפויה לחזור לנתב"ג - ובמשטרה נערכים בכוחות גדולים ומזהירים את המפגינים, גם על רקע נחיתת חירום הלילה של מטוס נוסעים. המשטרה תפעיל לראשונה אמצעי אכיפה דיגיטלית ולצד רישום דוחות למפגינים שישבשו את התנועה - יישלחו גם דוחות לאלו שיתועדו על ידי המצלמות.
במשטרה לא יאפשרו נסיעה של שיירות באיטיות כדי לגרום פקק לנתב"ג, וצפויים גם לפעול נגד נטישת כלי רכב באמצע הכביש, שימוש בצמיגים בוערים או כל דבר אחר שיחסום נסיעה רצופה לשדה התעופה. "נתב"ג הוא שדה תעופה בינלאומי שחייב להישאר פתוח להמראות ונחיתות", אמר גורם במשטרת מחוז מרכז. "לצד חופש המחאה שנאפשר נוודא שאנשים עם כרטיסי טיסה ביד לא ייתקעו בפקקים ולא יצליחו להגיע בזמן להמראה".
בנוסף, המשטרה קבעה כמה תנאים לקיום המחאה מחר. הם ציינו כי יוקם מתחם התקהלות מוסדר ומאובטח, "ולא תתאפשר מחאה או התקהלות בשטח אחר". מספר המפגינים יוגבל ל-5,000. בנוסף נקבע כי חל איסור על כניסה לשטח האווירי; על נסיעה בציר החירום שיוקצה לנסיעת רכבי חירום והצלה בלבד; על חסימת צירים; על ירידה לשולי הכביש; על ירידה רגלית לכביש; על חניה על מדרכות, בנתיב נסיעה או במקומות שיסכנו את משתמשי הדרך; ועל האטת התנועה.
3 צפייה בגלריה
מסמך התנאים לקיום המחאה בנתב"ג
מסמך התנאים לקיום המחאה בנתב"ג
מסמך התנאים לקיום המחאה בנתב"ג
(צילום: דוברות המשטרה)
במשטרה ההנחיה היא לכל מפקד בשטח לפעול "בשכל ישר", בהתאם להתפתחויות. ההפגנה צפויה בשעה 17:30, והטסים נקראים להגיע מוקדם או ברכבות. מכוניות שיעמדו ללא הנהג בנתיבי נסיעה ייגררו מיד מהמקום, אופנועי משטרה ייסעו בין השיירות לנתב"ג ונהג שייסע לאט יתבקש ללחוץ על הגז.
הלילה הופעל מצב חירום זמן קצר לאחר המראת מטוס יונייטד מנתב"ג לניו ארק שבארצות הברית עקב תקלה בתא הטייס. עם גילוי התקלה המטוס ובו 339 נוסעים עשה את דרכו בחזרה לנתב"ג, ובשדה נערכו לנחיתת חירום. עשרות אמבולנסים, לצד לוחמי אש, כוחות משטרה וצוותי חירום הגיעו מרחבי גוש דן וירושלים ונערכו לנחיתת המטוס - שנחת בשלום בסופו של דבר.
3 צפייה בגלריה
הפגנה בנתב"ג באזור הנוחתים, נגד המהפכה המשפטית
הפגנה בנתב"ג באזור הנוחתים, נגד המהפכה המשפטית
הפגנה קודמת בנתב"ג נגד המהפכה המשפטית
(צילום: קריים מיניסטר)
מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, קישר בין מצב החירום הלילה להפגנה מחר ואמר בישיבת סגל הפיקוד: "תרחיש הבלהות הלילה של מטוס עם מאות נוסעים שנדרש לבצע נחיתת חירום בנתב"ג מהווה נורת אזהרה לכולנו. צירי התנועה בגזרת מרחב נתב"ג מוגדרים צירי חירום ויש להשאירם פנויים לכוחות ההצלה בכל עת".
בתום הדיון, ציין מפקד המחוז כי המשטרה רואה בזכות המחאה אבן יסוד במדינה דמוקרטית. "לכן אנו מאפשרים לכל אזרח לממש את זכותו הבסיסית להפגין", אמר - אך הדגיש כי יש משמעות מיוחדת לצירי נתב"ג, כאשר ניסיון לחסום צירים אלה עלול לעכב הגעתם של כוחות הצלה בחירום ובכך לסכן עשרות אלפי נוספים בטיסות הממריאות ונוחתות בשדה מדי יום. הוא קרא למארגני המחאות: "גלו אחריות כדי שלא יקרה אסון שנתחרט עליו".
3 צפייה בגלריה
זירת נחיתת החירום של המטוס שחזר לנתב''ג
זירת נחיתת החירום של המטוס שחזר לנתב''ג
האמבולנסים בנתב"ג, הלילה
(צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
במשטרה אמרו כי יאפשרו הפגנה באזור, אולם הבהירו: "לא נאפשר חסימת צירים וכל ניסיון לשבש את התנועה בגזרת המרחב ובצירים העוקפים ייאכף באפס סבלנות מתוך אחריות לביטחון הציבור".
ממלא מקום מנכ"ל רשות שדות התעופה, אמנון כהן, קישר אף הוא בין נחיתת החירום להפגנה: "הלילה ראינו עד כמה נמל התעופה הוא מקום עם רגישות מבצעית גבוהה מאוד הנוגעת ישירות לחיי אדם. נמל התעופה יכול להפוך בתוך שניות למקום שבו מופעל נוהל חירום שחיי מאות אנשים תלויים בו".
"אם חס וחלילה נמל התעופה היה חסום הלילה והכניסה אליו הייתה פקוקה כוחות הביטחון וההצלה לא היו מסוגלים להיכנס במהירות לשדה ולהיערך בהתאם, והיינו יכולים להיות באירוע של מאות הרוגים ופצועים", הוסיף כהן. "נתב"ג הוא מקום בעל רגישות מבצעית ממדרגה ראשונה. חסימתו, ולא משנה מה הסיבה, עלולה להסתיים בקטסטרופה בינלאומית. לכן אסור לחסום את נתב"ג".
מובילי המחאה הגיבו לדברי רשות שדות התעופה ומפקד מחוז מרכז במשטרה ואמרו: "עצוב לראות את ההשתלטות הפוליטית גם על רשות שדות התעופה. זכותם של אזרחי ואזרחיות המדינה למחות בכל מקום נגד הדיקטטורה וזה בדיוק מה שיקרה מחר. מחאה דמוקרטית, בלתי אלימה, שתעצור את הכוונות הדיקטטוריות של ממשלת ישראל. אנו מצפים ממשטרת ישראל לשמור על זכות המחאה הקדושה במדינות דמוקרטיות".