אסון באתר בנייה בשכונת בבלי בתל אביב: שני פועלים נפלו הבוקר (ד') מגובה רב באתר בנייה בפרויקט "פארק בבלי" ברחוב הרב ניסים שבצפון תל אביב, ונהרגו. השניים נפלו ככל הנראה בעקבות קריסת פיגום ממוכן. המשטרה ומשרד העבודה פתחו בחקירת נסיבות תאונת העבודה הקטלנית.
שני ההרוגים הם תושבי מזרח ירושלים, גאזי אבו סביתאן ואחמד אלסיאד. לאחרונה הם צולמו במגדל שבו נפלו אל מותם. מפקח בנייה שהיה בסמוך סיפר כי ראה את השניים נופלים מפיגום: "זה היה מזעזע, מיד אני ואחד העובדים קפצנו כדי לעזור".
במשרד העבודה אמרו כי מבירור פרטים ראשונים בזירה עולה כי העובדים נפלו אל מותם כתוצאה מכשל בפיגום ממוכן תלוי באתר. עוד נמסר כי נבדק האם הפועלים היו קשורים כמתחייב בעבודה בגובה. מפקחי העבודה של מינהל הבטיחות סגרו מיידית את האתר בצו בטיחות. כמו כן זומנו למקום מומחים לחקר כשלים מכניים באותו פיגום.

4 צפייה בגלריה
גאזי אב סביצאן ואחמד אלסיאד שנהרגו בתאונת העבודה
גאזי אב סביצאן ואחמד אלסיאד שנהרגו בתאונת העבודה
צולמו על המגדל. שני ההרוגים בתאונת העבודה
4 צפייה בגלריה
זירת תאונת העבודה בה נהרגו שני פועלים בתל אביב
זירת תאונת העבודה בה נהרגו שני פועלים בתל אביב
זירת תאונת העבודה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
4 צפייה בגלריה
זירת תאונת העבודה בה נהרגו שני פועלים בתל אביב
זירת תאונת העבודה בה נהרגו שני פועלים בתל אביב
המגדל שממנו נפלו הפועלים
(צילום: דוברות מד"א)
כמה מהפועלים באתר פרצו בבכי בעקבות האסון. ג'מאל, אחד העובדים, סיפר: "הייתי בבניין בקו שלהם וראיתי את הפיגום נשבר ונופל ושניהם יחד איתו". אחמד אבו טיר, פועל בבניין שהיה בשעת האסון למטה, אמר: "אנחנו 25 איש פה, לא ייאמן שבשמונה בבוקר אכלנו איתם ארוחת בוקר ושעתיים אחר כך הם מתו".
הדיווח על תאונת העבודה התקבל בשעה 9:59 במוקד מד"א במרחב דן. חובשים ופראמדיקים של מד"א זיהו שני פועלים מחוסרי הכרה בשנות השלושים לחייהם, וקבעו את מותם במקום. לפי אנשי מד"א, השניים עבדו בקומה ה-40 במגדל.
חובש רפואת חירום רכוב על אופנוע מד"א, ברכאל נוני, סיפר: "הגענו לאתר הבנייה וראינו שני פועלים מחוסרי הכרה לאחר שנפלו מגובה רב. ביצענו בהם בדיקות רפואיות, הם היו ללא סימני חיים ועם חבלה רב מערכתית קשה מאוד ונאלצנו לקבוע את מותם במקום".
המשטרה פתחה כאמור בחקירת נסיבות האסון. בשל סכנת נפילת הפיגום שעדיין תלוי באוויר בחלקו, קצין בטיחות עושה את דרכו למקום. במקביל, רחוב הרב ניסים נחסם לתנועת כלי רכב מרחוב הרב שלמה גורן עד רחוב קוסובסקי.
העבודות בבניין מתבצעות על ידי חברת תדהר, והפועלים והפיגום הם של קבלן משנה שמבצע עבודות אלומיניום. מקבוצת תדהר נמסר: "קבוצת תדהר מביעה כאב עמוק ומשתתפת בצערן של המשפחות. מיד עם קבלת דיווח ראשוני על התאונה הגיעו לאתר אנשי מקצוע והחלו בבדיקת פרטי התאונה המצערת. הבטיחות היא נר לרגלנו ונפעל לאלתר ללמוד את פרטי המקרה, כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד".
4 צפייה בגלריה
זירת תאונת העבודה בה נהרגו שני פועלים בתל אביב
זירת תאונת העבודה בה נהרגו שני פועלים בתל אביב
(צילום: אבי חי)
עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר כי "שנת 2022 מסתמנת כשנת דמים קשה באתרי הבנייה בארץ. בחודש ינואר נהרגו שמונה עובדים בתאונות עבודה, חמישה מהם באתרי בנייה".
הוא ציין כי ביוני אשתקד אירעה ברחוב קפלן בתל אביב תאונה דומה לזו שאירעה היום, ובה נהרג עובד בעקבות קריסת פיגום ממוכן: "מדובר בשתי תאונות דומות שיכולות להצביע על כשל בסוג הפיגום. רצף התאונות במעורבות של פיגומים ממוכנים מחייב ביצוע בדיקה מעמיקה בנוגע לכל הליך היבוא ומתן אישורי בטיחות לפיגומים אלו. אני קורא לוועדת המשנה למניעת תאונות עבודה בכנסת להורות על הקמת ועדת חקירה מקצועית ובלתי תלויה שתבדוק את התנהלות מנהל הבטיחות בעבודה, מכון התקנים ויבואני הפיגומים בנוגע לכך. אם נושא זה לא יתברר באופן מיידי, תאונה נוספת היא רק עניין של זמן".