יו"ר הפרלמנט בקנדה הודיע אתמול (שלישי) על התפטרותו, ימים ספורים אחרי הסערה שנוצרה כשהתברר שהאיש שהמחוקקים קמו לכבודו ומחאו לו כפיים - הוא אוקראיני שלחם במלחמת העולם השנייה ביחידה של הוואפן אס-אס, שהואשמה בסיוע לנאצים ברצח של יהודים ופולנים.
"אני לוקח אחריות מלאה על מעשיי", אמר למחוקקים יו"ר הפרלמנט אנטוני רוטה, והדגיש כי טעה כשהזמין את ירוסלב הונקה, בן 98, לכינוס הפרלמנט ביום שישי לרגל ביקורו במדינה של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.

3 צפייה בגלריה
יו"ר הפרלמנט ב קנדה אנטוני רוטה
יו"ר הפרלמנט ב קנדה אנטוני רוטה
יו"ר הפרלמנט רוטה. לקח אחריות
(צילום: REUTERS/Blair Gable)
במהלך הכינוס, הציג רוטה את הונקה ושיבח אותו על כך שבמלחמת העולם השנייה נלחם נגד הרוסים למען עצמאות אוקראינית. הוא כינה אותו "גיבור" והודה לו על "השירות שלו" - אבל אחר כך התברר כי שירת ביחידה שהורכבה ברובה מאוקראינים ולחמה תחת פיקודם של הנאצים.
"ההכרה הפומבית גרמה לכאב לפרטים ולקהילות, כולל הקהילה היהודית בקנדה ובעולם כולו", אמר רוטה, שהודיע כי התפטרותו תיכנס לתוקף מהיום.
3 צפייה בגלריה
ירוסלב הונקה אוקראיני שלחם במלחמת העולם השנייה תחת יחידה נאצית מקבל תשואות כבוד ב פרלמנט של קנדה אחרי שהוצג שם כגיבור שנלחם נגד הרוסים מבלי שהוזכרה העובדה שלחם תחת הנאצים
ירוסלב הונקה אוקראיני שלחם במלחמת העולם השנייה תחת יחידה נאצית מקבל תשואות כבוד ב פרלמנט של קנדה אחרי שהוצג שם כגיבור שנלחם נגד הרוסים מבלי שהוזכרה העובדה שלחם תחת הנאצים
מוחאים כפיים להונקה, לפני שידעו שלחם לצד הנאצים
(צילום: CBC)
פעמיים קמו המחוקקים ומחאו כפיים לכבוד הונקה, ובאחת מהן נראה גם זלנסקי מניף אגרוף באוויר. השערורייה הובילה לביקורת קשה מצד ארגונים יהודיים בקנדה, ששמו זרקור על העובדה שאותה יחידה שבה שירת הונקה הייתה יחידה נאצית.
רוטה, שהתנצל שלשום - עוד לפני התפטרותו - טען בהודעתו כי לא היה מודע לכך כאשר הציג את הונקה בפני המחוקקים. רוטה הדגיש כי מדובר היה ביוזמה שלו בלבד, וכי להזמנתו של הונקה ולעברו לא היו מודעים המחוקקים האחרים, כמו גם חברי המשלחת האוקראינית ובכללם הנשיא זלנסקי.
באופוזיציה הקנדית מתחו ביקורת גם על ראש הממשלה טרודו, ומנהיג השמרנים פייר פואלייברה קרא לו להתנצל ולקחת גם הוא אחריות על מחוות הכבוד השערורייתית. בלשכתו של טרודו דחו את הקריאה הזו, והכחישו טענות שערך מפגש פרטי עם הונקה.
3 צפייה בגלריה
ביקור נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בפרלמנט ב קנדה ב-22 בספטמבר
ביקור נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בפרלמנט ב קנדה ב-22 בספטמבר
זלנסקי וטרודו בפרלמנט הקנדה
(צילום: AFP PHOTO / UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE)
במרכז "חברי שמעון ויזנטל", מוסד קנדי לחקר השואה שמושבו בטורונטו, ציינו כי הדיוויזיה שבה לחם הונקה "הייתה אחראית לרצח המוני של אזרחים חפים מפשע ברמת אכזריות ורשעות שלא ניתן לדמיין".
התקרית בקנדה עוררה גם תגובה זועמת מצד רוסיה, שבאופן לא-מפתיע מקווה לנצל אותה כדי לקדם את הנרטיב השקרי שלה, שנועד להצדיק את הפלישה לאוקראינה, ולפיו הממשלה בקייב נשלטת על ידי גורמים ניאו-נאצים שמעוניינים לבצע טיהור אתני של אזרחים דוברי רוסית. לטענה הזו אין הוכחות והיא עומדת בניגוד לעובדה שזלנסקי עצמו הוא יהודי שאיבד קרובי משפחה בשואה.
בקרמלין טענו כי התקרית מעידה על זלזול שרוחשים בקנדה ל"אמת ההיסטורית" ולזיכרון השואה ופשעי הנאצים. "זיכרון רשלני שכזה הוא דבר שערורייתי", האשים דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב. "מדינות מערביות רבות, בכללן קנדה, גידלו דור צעיר שלא יודע מי לחם במי ומה קרה במלחמת העולם השנייה. הם לא יודעים דבר על סכנת הפשיזם". הוא טען כי רוסיה נלחמת "קרב בלתי מתפשר" בפשיזם, ש"מנסה למצוא דריסת רגל בלב אירופה, באוקראינה".
פורסם לראשונה: 22:07, 26.09.23