מסוק העטלף שהתרסק מול חופי חיפה נמצא בשירות טייסת 193 של חיל האוויר כבר יותר מ-25 שנה. המסוקים שנרכשו כדי להחליף אותו יגיעו רק בעוד כשנתיים.
2 צפייה בגלריה
מסוק "עטלף"
מסוק "עטלף"
מסוק עטלף, ארכיון
(צילום: גיל נחושתן)
העטלף מופעל מספינות הסער 5 של חיל הים למטרות של איתור מטרות, תצפית, איכון וחילוץ. הצוות הקבוע של המסוק כולל קברניט וטייס משנה מחיל האוויר, מפעיל מערכות מחיל הים ולעתים גם מכונאי מוטס מחיל האוויר.
המסוק, מתוצרת יורוקופטר הצרפתית (כיום חלק מחברת איירבאס), בעל שני מנועים ומסוגל להגיע למהירות מרבית של 288 קמ"ש ולטוס לטווח מרבי של 472 קילומטרים. מסוקי העטלף השתתפו בכמעט כל הפעילויות של חיל הים מאז הגעתם, כולל תפיסת אוניית הנשק קארין A וההשתלטות על המרמרה.
לקראת הגעת ספינות הסער 6, ובשל התיישנות מסוקי העטלף, הוחלט בחילות האוויר והים להחליפם. המחליף שנבחר הוא מסוק הסיקורסקי סי-הוק, הגרסה הימית של מסוק הבלק-הוק. מטעמי תקציב הוחלט לרכוש מסוקים משומשים מעודפי הצי האמריקני.
2 צפייה בגלריה
מסוקי סי-הוק. המחליפים של העטלף, יגיעו רק בעוד שנתיים לישל
מסוקי סי-הוק. המחליפים של העטלף, יגיעו רק בעוד שנתיים לישל
מסוקי סי-הוק. המחליפים של העטלף, יגיעו רק בעוד שנתיים לישל
(צילום: AFP)
מתוך שמונה מסוקים שנרכשו, ועוברים כעת שיפוצים והשבחות בארה"ב, חמישה ישמשו בסוף כמסוקים מבצעיים והשאר לחלפים.
בגלל מצבם של המסוקים, והחלטות שהתקבלו תוך כדי העבודות לשפר את יכולותיהם המבצעיות, העבודות עליהם התארכו והם יגיעו לארץ רק ב-2024. בינתיים ספינות הסער 5 עברו שיפוץ כדי להתאימן למסוק החדש, שגדול יותר מהעטלף, ומנחת המסוקים שלהן הוארך.
שלושת אנשי הצוות שהיו על מסוק העטלף שהתרסק מול חופי חיפה חולצו. מצבם של שניים מאנשי הצוות עדיין לא ברור.