נתוני התחלואה יורדים, ההגבלות מוסרות בהדרגתיות: שר הבריאות ניצן הורוביץ ובכירי משרד הבריאות סיכמו הערב (יום ד') על שורת צמצום הגבלות קורונה שהוטלו בעקבות התפרצות זן האומיקרון. אלה ההחלטות שהתקבלו ויועברו לאישור הממשלה:
  • תבוטל הבדיקה בטיסה חזרה לארץ ותישאר רק הבדיקה בנחיתה בנתב"ג.
  • תבוטל חובת הבידוד לישראלים לא מחוסנים בחזרה לארץ.
  • ילדים זרים עד גיל 12 המלווים בהורים מחוסנים - יורשו להיכנס לארץ, תוך חיוב בבידוד עד קבלת תוצאה שלילית מהבדיקה בנתב"ג.
  • זרים מעל גיל 12 לא מחוסנים - לא יורשו להיכנס לארץ.
  • תו ירוק באירועים בסיכון כדוגמת אולמי חתונות וכנסים - לא יוארך ויסתיים ב-1 במרץ.
  • מסכות בחללים סגורים - יישארו.
3 צפייה בגלריה
בדרך לצמצום ההגבלות
בדרך לצמצום ההגבלות
בדרך לצמצום ההגבלות
(צילום: gettyimages, אלכס קולומויסקי)
הדיון במשרד הבריאות נערך לנוכח החלטת ראש הממשלה נפתלי בנט להסיר את כל מגבלות הקורונה עד 1 במרץ, למעט חובת עטיית המסכות. ההערכה מצד גורמים במערכת הבריאות היא שהמהלך בכל מקרה ייצא לפועל, וגם אם ייתקל בהתנגדות כזו או אחרת מצד הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות – הוא עדיין ייצא לפועל, בין היתר משום ששר הבריאות ניצן הורוביץ נוטה לתמוך בו.
בעבר התגלעו מחלוקות בין הדרג המקצועי לשר, שתמך בעמדותיו של ראש הממשלה כשהעיקרית שבהן הייתה בעניין דחיית הפטור מבידודים במערכת החינוך. בעוד ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס התנגדה ליישום המהלך במועד שנקבע, השר הורוביץ דווקא הצטרף לבנט שתמך במהלך – והוא יצא בסופו של דבר לפועל במועד המקורי.
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ ושרון אלרועי פרייס
ניצן הורוביץ ושרון אלרועי פרייס
השר הורוביץ וד"ר אלרעי פרייס
(צילום: לע"מ )
בתוך כך, אתמול התקיימה ישיבת קבינט המומחים וכפי שפורסם לראשונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", נושא הסרת המסכות עלה לדיון בה, אך בשלב זה נרשמה תמימות דעים בין חברי הקבינט לגבי זה שבשלב זה אין להסיר את המסכות.
"אין ספק שבקרוב תגיע נקודת הזמן שהתחלואה תהיה נמוכה מאוד ושבה צריך יהיה לקבל החלטה אסטרטגית שתבחין בין מקומות בסיכון מוגבר כגון בתי אבות, מוסדות אשפוז גריאטרי וכיו"ב שם תמשיך הקפדה על מסכות ובדיקות, ובין כל היתר", אומר ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות וחבר בקבינט המומחים.
3 צפייה בגלריה
עו"ד עדי ניב יגודה
עו"ד עדי ניב יגודה
עו"ד עדי ניב-יגודה
(צילום: מקס מורון)
הוא הוסיף: "עטיית מסכה, בעיקר בחללים סגורים היא אחת מכלי ההתמודדות האחרונים שעוד נותרו לצמצום הדבקה במרחב הציבורי. משיקולי עלות-תועלת כדאי שהמסכות יישארו בחללים סגורים במרחב הציבורי לפחות עד סוף החורף והגעה לרף נמוך של תחלואה בקהילה. במקביל יש לגבש מדיניות שמקיימת אבחנה בין מקומות בסיכון גבוה בהם ימשיכו להקפיד על עטיית מסכות ולבצע אכיפה אפקטיבית (בתי חולים, בתי אבות, מרכזי יום לקשיש וכיו"ב) ובין כל יתר המקומות שם עטית מסכה תישאר כאקט וולונטרי.
"יש מקום לייצר תשתית תומכת שתאפשר למוסדות ובעלי עסקים לבקש שהכניסה לעסק בכפוף לעטיה של מסכה, וזאת מבלי לחשוף אותם לתביעות או טענות שונות של אפליה. הקורונה יצרה למשרד הבריאות הזדמנות מצוינת להנהיג מדיניות בריאות שתעודד את הציבור לעטות מסכות בחללים סגורים בכל חורף כדרך לצמצם את תחלואה והעומסים בבתי החולים, וזאת מתוך אחריות אישית וחברתית על הבריאות של כל אחד ואחת".