הפרקליטות הגישה היום (שלישי) כתב אישום נגד מייקל מירס קמנשצ'קוב (37), שוטר לשעבר מקריית מוצקין, שרצח את יבגני סטפנוב (38) מקריית ים, בשדרות מוריה שבחיפה לפני כחודש. לפי האישום, הרקע לרצח הוא סכסוך כספי, שבעקבותיו סטפנוב איים על בת זוגו לשעבר נסטיה גרישאיבה (22) ועל אמה אולגה גרישייב (44). האיומים נודעו למיירס, שהיה בן זוגה של האם, והוא החליט לרצוח את סטפנוב.
5 צפייה בגלריה
הגשת כיתוב אישום נגד יבגני סטפנוב החשוד ברצח בחיפה
הגשת כיתוב אישום נגד יבגני סטפנוב החשוד ברצח בחיפה
מעצרו הוארך עד 21 באוגוסט. מיירס בבית המשפט
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
תיעוד מהרצח של יבגני סטפנוב ז"ל בחיפה
תיעוד מהרצח של יבגני סטפנוב ז"ל בחיפה
תיעוד מזירת הרצח: מיירס נמלט עם אקדח בידו
באישום, שהוגש לבית המשפט המחוזי בחיפה, נכתב כי סטפנוב, שהיה פרוד מאשתו ואב לשני ילדים בני 5 ו-10, היה בן זוגה של גרישאיבה והם התגוררו ביחד בקריית ביאליק. בחודש פברואר השנה, השניים פתחו עסק לבניית ציפורניים והסרת שיער בשם "ביוטי קונספט", ברחוב אלחנן יצחק בחיפה, בו עבדו גרישאיבה ואמה.
לטענת התביעה, סטפנוב השקיע סכום כסף בפתיחת העסק, ובחודש מאי האחרון היחסים בינו לבין בת זוגו עלו על שרטון - לאחר שחשד כי היא מעלימה ממנו רווחים ובוגדת בו. בעקבות הסכסוך, עזבה גרישאיבה את הדירה המשותפת ועברה לגור עם אמה בטירת כרמל.
5 צפייה בגלריה
הגשת כיתוב אישום נגד יבגני סטפנוב החשוד ברצח בחיפה
הגשת כיתוב אישום נגד יבגני סטפנוב החשוד ברצח בחיפה
מיירס וסנגורו עו"ד תום רוזנברג בבית המשפט
(צילום: גיל נחושתן)

"החל מאותו שלב, החל סטפנוב לשלוח הודעות לגרישאיבה, בין היתר ברשתות החברתיות, בהן קילל אותה ואת אמה ואיים לפגוע בהן ובבני משפחותיהן", נטען בכתב האישום. "כחלק מהאיומים, שלח לגרישאיבה תמונה של אישה שנפגעה משפיכת חומצה על פניה". עוד נכתב באישום כי במהלך חודש יוני, צמיגי המכונית של גרישייב נוקבו כמה פעמים, ובוצעו פעולות להשחתת הרכב סמוך לדירה בטירת הכרמל.
"גרישאיבה חשדה שסטפנוב אחראי לניקוב הצמיגים ולהשחתת הרכב, ובעקבות איומיו היא ואמה האמינו כי הוא עוקב אחריהן במטרה לפגוע בהן", נכתב באישום. באמצע חודש יוני נודע למיירס על האיומים מצד סטפנוב, ובעקבות כך הוא נהג להתלוות אליהן כשיצאו מהדירה, כדי לספק להן תחושת ביטחון ולהגן עליהן אם סטפנוב ינסה לפגוע בהן.
התביעה טענה כי "עם התמשכות האיומים מצד סטפנוב כלפי גרישאיבה ואמה, החליט מיירס ותכנן לירות במנוח ולגרום למותו". עוד נכתב: "לצורך הוצאת ההחלטה לפועל, הצטייד מיירס באקדח חצי אוטומטי ובמחסנית עם כדורים, אותם החזיק ללא רשות על-פי דין".
5 צפייה בגלריה
זירת הרצח בחיפה
זירת הרצח בחיפה
זירת הרצח בחיפה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
הרצח אירע ב-6 ביולי בסביבות השעה 09:30 בבוקר. מיירס התלווה לגרישאיבה לטיפול רפואי בחיפה, ונשא עימו תיק שחור ובו אקדח ומחסנית עם לפחות 10 כדורים. השניים חנו את רכבם וצעדו לעבר המרפאה, והבחינו בסטפנוב מתקדם לכיוונם כשהוא מחזיק בידו חפץ בעל ראש מחודד. גרישאיבה חזרה לאחור והסתתרה בין השיחים, "ומיירס שגיבש מבעוד מועד החלטה להמית אותו, הוציא את האקדח וירה כמה פעמים בכוונה לגרום למותו", כך נכתב באישום.
עוד צוין כי "סטפנוב נפגע מהירי, שמט את החפץ והחל להימלט בריצה, אך מיירס רדף אחריו, וכשהשניים הגיעו סמוך לאי-תנועה ברחוב מוריה - הוא ירה בו כמה פעמים נוספת". סטפנוב המשיך לרוץ בניסיון להימלט ממיירס שרודף אחריו, אך בשלב מסוים נפל על הכביש בין שני רכבים חונים. באישום נטען כי "בשלב זה נעמד מיירס במרחק קצר מאוד מסטפנוב - וירה בו כמה פעמים נוספות לעבר גופו וראשו בכוונה לגרום למותו". סטפנוב טופל על-ידי צוות מד"א שנאלץ לקבוע את מותו במקום, לאחר שנפגע בגופו משמונה כדורים.
מיד לאחר הירי מיירס נמלט מהמקום. הוא הגיע לדירה של בת זוגו גרישייב בטירת כרמל סמוך לשעה 13:00, לאחר שהסתיר את האקדח במקום שאינו ידוע למשטרה ולפרקליטות, "בכוונה למנוע או להכשיל הליך שיפוטי בדרך של העלמת ראיות". פרקליטות מחוז חיפה מייחסת למיירס, שנעצר כמה שעות לאחר הירי על-ידי היחידה המרכזית של מחוז חוף, עבירות של רצח בנסיבות מחמירות, עבירות בנשק (החזקה נשיאה והובלה) ושיבוש מהלכי משפט.
5 צפייה בגלריה
תיעוד מהרצח של יבגני סטפנוב ז"ל בחיפה
תיעוד מהרצח של יבגני סטפנוב ז"ל בחיפה
תיעוד מזירת הרצח
הפרקליטות ביקשה להאריך את מעצרו עד תום ההליכים, ואמרה כי "נסיבות ביצוע העבירות מלמדות כי שחרורו ממעצר יעמיד בסכנה את שלום הציבור וביטחונו. קיים יסוד סביר לשיבוש מהלכי משפט על-ידו וכן לחשש להימלטות מן הדין, לאור העונש לו צפוי המשיב". בית המשפט האריך את מעצרו עד לתאריך 21 באוגוסט, אז ידון השופט ניצן סילמן בבקשת הפרקליטות להארכת מעצר עד תום ההליכים.
סנגורו של מיירס, עו''ד תום רוזנברג שמייצג בתיק ביחד עם עו''ד שלומי כהן, אמר כי "מדובר בתיק שמתבסס בעיקר על ראיות נסיבתיות, ואין ראיות חיצוניות שתומכות בעמדת המשטרה. המנוח היה מוכר למשטרה וידוע שהיה לו קשרים בעולם התחתון. גם 'ראיית הזהב' של המשטרה, שזה אותו תיעוד מהמקום, לא ברורה ואי-אפשר לזהות באופן ודאי שאכן מדובר במיירס"
מיירס, שוטר מג"ב לשעבר, נולד בשם מיכאל קמנשצ'קוב אך לפני כמה שנים אימץ לעצמו שם זהה לשם הרוצח הסדרתי שמופיע בסרטי האימה "ליל המסכות". הוא הורשע ב-2008 בגניבה, תקיפה הגורמת חבלה ואיומים - ונידון לחצי שנת מאסר בפועל, לאחר שמח"ש פתחה נגדו בחקירה והגישה כתב אישום. ב-2017 הוא הורשע בעבירות של שוד מזוין, חטיפה וקשירת קשר לפשע - ונידון ל-60 חודשי מאסר.
יחד עם מיירס נעצרו גם גרישאיבה ואמה. לגרישייב ייחסה המשטרה תחילה עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, שיבוש מהלכי משפט וסיוע לאחר מעשה פשע. היא שוחררה לאחר שישה ימי מעצר ונקבע כי אין לה קשר למעשים.
גרישאיבה נעצרה בחשד לעבירות של רצח, קשירת קשר לפשע וסיוע לאחר מעשה, ומעצרה הוארך, אך גם היא שוחררה לאחר שהחוקרים הבינו כי אינה מעורבת במעשים החמורים. בהמשך, נעצר חשוד נוסף, תושב רחובות בן 38, אך עם התקדמות החקירה ולאחר כמה הארכות מעצר שוחרר גם הוא.