ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (ראשון) לסוגיית המהפכה המשפטית השנויה במחלוקת. "יש בינינו ויכוח יסודי בעניין הרפורמה המשפטית, אבל אנחנו עושים מאמץ לפתור את הוויכוח הזה בהידברות. ברצון טוב של שני הצדדים, אני משוכנע שאפשר להשיג הסכמות - ואני נותן לכך גיבוי מלא", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה השבועית.
דבריו של נתניהו נאמרו על-רקע השיחות בין נציגי הקואליציה ונציגי האופוזיציה שנערכות בבית הנשיא למצוא הסכמה רחבה בנוגע לנושאים שקשורים למערכת המשפט. מפגש שנערך בשבוע שעבר וארך שבע שעות היה ענייני. הצדדים צללו לעומק הנושאים מתוך מחויבות להגיע להסכמות, אך ניכר שהפערים ביניהם גדולים.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו מסתודד עם השרים לוין ואמסלם
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
צוותי המשא ומתן בבית הנשיא (ארכיון)
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
"יצאנו עכשיו מימי הזיכרון והעצמאות, ימים מקודשים לכולנו", אמר נתניהו ובירך את שרת התחבורה מירי רגב שהייתה ממונה מטעם הממשלה על טקס הדלקת המשואות. "ראינו בימים ובטקסים האלה את עם ישראל מתאחד סביב הדברים המקודשים לו, הסמלים הלאומיים שמשותפים לכולנו. יש לנו מדינה אחת והיא יקרה וחשובה לכל אזרחי ישראל".
לקראת פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, אמר נתניהו: "הממשלה ממשיכה לנוע בכל התחומים קדימה. מחר נפתח את מושב הקיץ של הכנסת. לאחר שאישרנו את תקציב המדינה בממשלה, נאשר את התקציב בכנסת. זה תקציב דו-שנתי. התקציב הזה בא יחד עם חוק הסדרים. שניהם יחד יביאו יציבות כלכלית ויזניקו את המשק להישגים חדשים.
"אני אומר את זה דווקא בימים של האטה כלכלית ואינפלציה עולמית, דווקא בימים אלה ישראל יכולה וצריכה להסתער קדימה. אנחנו עשינו זאת בקורונה, עשינו את זה בהאטות כלכליות עולמיות קודמות, ונעשה את זה גם הפעם. אנחנו נביא יציבות כלכלית, נרחיב את התחרות, ונכניס רשתות שיווק בינלאומיות להפחתת מחירים. בכל העת, כמובן, אנו שומרים על הביטחון. אנחנו נמשיך לפעול הן בהתקפה והן בהגנה נגד התוקפנות של איראן ושל גרורות הטרור שלה". לפני תחילת הישיבה, נראה נתניהו מסתודד עם שר המשפטים יריב לוין והשר במשרד המשפטים דודי אמסלם.


על רקע ההפגנות בעד ונגד המהפכה המשפטית, אמר מוקדם יותר היום יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן בריאיון באולפן ynet כי "הרפורמה המשפטית תעבור, היא הכרחית לשרידותה של הקואליציה". לדבריו, "עצירת החקיקה עשתה השמדת ערך לממשלת הימין, אבל ברגע שנחזור למסלול - המנדטים יחזרו".
"נושא הרפורמה לא התחיל לפני ארבעה חודשים", אמר רוטמן. "הקמתי את הפרויקט למשילות כבר לפני 10 שנים, זה לא משהו של ארבעת החודשים האחרונים. זה לא משהו חדש. בחודשים האחרונים זה נכנס לטורבו, והיום בעזרת השם יש קונצנזוס כמעט מוחלט שחייבים תיקון יסודי ושורשי במערכת המשפט. התיקון הזה יקרה. גם היום אני ושר המשפטים יריב לוין מקווים שזה יהיה בהסכמה רחבה".
3 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
"כל מנגנון שיאפשר גיוון של השופטים בהתאם לרצונו של הרוב בעם הוא מצוין". ח"כ רוטמן
(צילום: קובי קואנקס)
"כששואלים אותי אם תהיה רפורמה כפי שהייתה בהתחלה, אני לא יודע למה מתכוונים", המשיך רוטמן. "הרפורמה בנויה על עקרונות. אני עוסק בהם הרבה מאוד שנים, וגם לוין. כל מה שיהיה ויעמוד בעקרונות יקרה ויעבור. לא ייתכן שאנשים שאין להם אחריות יחזיקו בסמכות. נבחרי ציבור חייבים למנות את השופטים, אבל מעולם לא הייתה אמירה שרק הקואליציה תעשה זאת".
לדברי רוטמן, "מה שמונח עכשיו על שולחן הכנסת זה תהליך עבודה של חקיקה שמתנהל בכל חוק, זה לא איזה משהו חדש. ההצעה מדברת על כך שלא יכול להיות וטו לשופטים, ועל זה ברוך השם יש הסכמה רחבה. אני חושב שכל מנגנון שיאפשר גיוון של השופטים בהתאם לרצונו של הרוב בעם הוא מצוין, הוא טוב וכך צריך להיות.
"הפער האינסופי שנגרם מכך שהשופטים נמצאים במקום סופר קיצוני ברוב הסוגיות שמפלגות את עם ישראל, בין אם מדובר בסוגיית הגיוס ובין אם בשלילת האזרחות ממחבלים, שעבר בכנסת הזאת ברוב של 96 חברי כנסת - הפער הזה מייצר חוסר אמון במערכת המשפט. הדרך היחידה לנטרל את חוסר האמון הזה הוא להוציא את בית המשפט מהפוליטיקה. הפגיעה בזכויות אזרח מתבצעת יום יום באולמות השופטים, היא לא מתבצעת בכנסת".