2 צפייה בגלריה
יריב לוין במליאת הכנסת
יריב לוין במליאת הכנסת
לוין במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי )
שר המשפטים יריב לוין לא יכנס את הוועדה לבחירת שופטים, גם לאחר שייבחר ח"כ נוסף לנציג הוועדה. היום (יום ד') צפויה מליאת הכנסת לבחור את הנציג השני, בנוסף לח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) שנבחרה לפני כחודש במפתיע.
כדי למלא את שורות הוועדה לבחירת שופטים יש למנות גם נציג ממשלה חדש בנוסף ליו"ר, השר לוין. לכאורה, הממשלה יכולה לבחור את נציגה בכל ישיבה שבועית, שלא לומר גם בהצבעה טלפונית.
העובדה שהנציג לא נבחר עד כה טמונה בכך שלוין אינו מעוניין לכנס את הוועדה, כל עוד הרכבה לא ישונה. לכן, בחירת נציג ממשלה שני תגרור לגיטימציה להקמת הוועדה ולכך מתנגד לוין. השר כבר הודיע כי כל עוד הרכב הוועדה לא ישתנה הוא לא יכנס אותה ולא יבחר אף שופט, לרבות שופטי מחוזי ושלום.
2 צפייה בגלריה
    מליאת הכנסת
    מליאת הכנסת
נתניהו במליאת הכנסת
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
ההערכה היא שלאחר שעילת הסבירות תעבור בקריאה שנייה ושלישית, וראש הממשלה בנימין נתניהו יאמוד את הנזקים התדמיתיים שייגרמו למדינה בעקבות המחאה ובמהלך פגרת הקיץ של הכנסת, הוא יחל יחד עם לוין לעבד את הנוסחה שעל פיה יוגש תיקון לחוק יסוד שיישם את השינויים בהרכב הוועדה.
גורמים בקואליציה מדברים בשלב זה על נוסחה שתיראה למראית עין שוויונית. מספר שווה של נציגי קואליציה ואופוזיציה, ובמקום זאת, נציגי לשכת עורכי הדין יבחרו "אישי ציבור" ומשפטנים בכירים שייבחרו על ידי הממשלה.
השר לוין אמר מספר פעמים שיש למצוא נוסחה שעל פיה הוועדה לבחירת שופטים תהיה מורכבת מייצוג שווה לנציגי קואליציה ולנציגי אופוזיציה, בלי זכות וטו לשופטים העליונים. לוין מקווה שיהיה מנוף לחץ ציבורי על השופטים להגיע להסכמות ולפשרות לשינוי הרכב הוועדה במקום שהשינוי ייכפה עליה.
גורם בכיר בליכוד, המקורב ללוין, הסביר כי "הוא סבור שלא הגיוני שכאשר הימין נמצא בשלטון, האופוזיציה והשופטים ימנעו ממנו למנות שופטים, ואנחנו נידמה לאסקופה נדרסת".
פורסם לראשונה: 23:03, 11.07.23