הנערה שסבלה מחרם הישירה מבט אמיץ למצלמה, מפקד היחידה המיוחדת ריגש כשדיבר עם מסכה לפניו על "חיילי צה"ל הגיבורים", ומאמן הכדורסל שחולה בטרשת נפוצה הבטיח "לא לוותר" - לתפארת מדינת ישראל. ברחבת הר הרצל בירושלים נערך הערב (שלישי) טקס המשואות המסורתי שנעל את אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה ופתח את חגיגות יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל. ynet ליווה את הטקס לכל אורכו בשידור חי.
לקראת הטקס, שנערך בסימן "75 שנות חלוציות", עלה חשש מצד המארגנים ובראשם שרת התחבורה מירי רגב שהייתה ממונה על ניהולו מטעם הממשלה, להפרעות מצד מוחים נגד קידום המהפכה המשפטית - ואולם החששות התבדו. לפני תחילת הטקס נכנסו לרחבה ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה. מחוץ לטקס הפגינו כ-2,500 בני אדם שצעקו "דמוקרטיה".
18 צפייה בגלריה
טקס הדלקת המשואות
טקס הדלקת המשואות
טקס הדלקת המשואות
(צילום: מרכז ההסברה)
18 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הדלקת המשואות
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הדלקת המשואות
בני הזוג נתניהו עם כניסתם לרחבת הר הרצל
(צילום: מרכז ההסברה)

הטקס החל עם כניסת פמליית יו"ר הכנסת אמיר אוחנה שלווה במפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא, מפקד מחוז מרכז וירושלים בפיקוד העורף אלוף-משנה שלומי בן יאיר וקצין הכנסת ניצב יובל חן. אלוף-משנה במיל' שמעון דרעי, שפיקד על האירוע זו השנה השביעית, ביקש מיו"ר הכנסת אוחנה את הרשות להמשיך בטקס הדלקת המשואות והעברת הדגלים הראשיים. לטקס הגיעו נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.
את תפילת יזכור הקריא בקול חנוק הרב ליאו די, ששכל לפני שבועיים וחצי את אשתו לאה (לוסי) ושתי בנותיו מאיה ורינה בפיגוע ירי בצומת חמרה בבקעת הירדן. הרב די ריגש את המדינה כשקרא לשתף ברשתות החברתיות את דגל הלאום לזכר אשתו ובנותיו שנרצחו. בני משפחת די אף החליטו באצילות לתרום את איבריה של האם, ובזכות זאת ניצלו חיי חמישה בני אדם. הבת טלי פרסמה פוסט מרגש על יום הזיכרון הראשון שלה.
18 צפייה בגלריה
ליאו די בטקס הדלקת המשואות
ליאו די בטקס הדלקת המשואות
הרב ליאו די הקריא תפילת "יזכור"
(צילום: מרכז ההסברה)
אחר כך שודרה ברכה מוקלטת של ראש הממשלה נתניהו. "בואו נעצור את ההמולה ונסתכל על הפלא הגדול שנקרא מדינת ישראל", אמר נתניהו. "כמה ניסים חוללנו כאן ב-75 שנים. כעם אחד קמנו מאפר השואה אל פסגות התקומה. ניצחנו במלחמות ישראל, כעם אחד קלטנו מיליוני עולים, כעם אחד הקמנו תעשייה עולמית ובנינו כלכלה חופשית לתפארת.
"כעם אחד הבאנו הסכמי שלום היסטוריים עם מצרים, ירדן, איחוד האמירויות, מרוקו, סודן ובחריין. כעם אחד בנינו את ארצנו, יישובים, רכבות וכבישים, בניינים ומגדלים. כעם אחד הקמנו את צה"ל, עם החיילים הטובים בעולם ששומרים על המדינה של כולנו. כל הכבוד לצה"ל וזרועות הביטחון, אין עליהם. אבל ניסים גדולים עוד לפנינו. חיזוק כלכלתנו, הרחבת מעגל השלום, כל הניסים האלה ורבים אחרים אפשריים כשאנחנו צועדים יחד".
נתניהו אמר עוד: "לצעוד יחד למדנו כבר בהתחלה. אז, בצאת ישראל ממצרים. במדבר. כבר אז התווכחנו אם ללכת שמאלה או ימינה והתברברנו 40 שנה עד הארץ המובטחת. מאז הבנו שרק יחד אנחנו מגיעים ליעד. אבל ליתר ביטחון המצאנו גם את ווייז. כי כאלה אנחנו הישראלים, לעשות את זה יחד זה ברגע שהמטוס נוחת בנתב"ג וכולם מוחאים כפיים. להתווכח בעד ונגד סביב שולחן השבת, עד לרגע שבו מגיע האוכל. לעשות את זה יחד, זה לבכות יחד בטקסי הזיכרון, ולשמוח יחד ביום העצמאות. לעשות את זה יחד זה לדעת שיש לנו עם אחד, מדינה אחת ואין ולא תהיה לנו ארץ אחרת. חג עצמאות שמח אזרחי ישראל".


יו"ר הכנסת אוחנה אמר בנאומו לפני שהדליק את המשואה הראשונה בטקס: "תוגת היום, אשר בו ליבות כולנו עם זכר גיבורינו ועם משפחות השכול, עוד מלווה אותנו, ודמעות היגון על אלה שאילולא הם, לא הייתה לנו מדינה, טרם יבשו. אך בזכותם ובזכות הקרבתם יזלגו הערב דמעות נוספות, דמעות של שמחה גדולה, על כך שזכינו לחיות במדינה ריבונית ועצמאית.
"מיד ידליקו את שמי האפלה אלפי אורות ברחבי הארץ, ומהאופל – תבקע אלומה של אור עליה חלמו יהודים במשך מאה דורות בכל התפוצות: לשנה הבאה בירושלים. ואנו, שזכינו להגשים את החלום, חזרנו לירושלים – והפעם כדי לעולם לא לעזוב אותה שוב, והאור הזה דולק כבר 75 שנה בתל אביב ובדימונה, בקריית ארבע ובקרית שמונה, בבאר שבע ובירושׁלים, הלילה הזה האור דולק גם לא רחוק מכאן, במשכן הכנסת, המייצגת את כל אזרחי ישראל מכל הדתות, העדות, ההשקפות והמוצאים, ולרגל יום העצמאות הזה, מאירה היום פנים לעולם כולו".
18 צפייה בגלריה
טקס משואות בהר הרצל
טקס משואות בהר הרצל
הדגלנים
(צילום: מרכז ההסברה)
18 צפייה בגלריה
טקס משואות בהר הרצל
טקס משואות בהר הרצל
(צילום: מרכז ההסברה)
יו"ר הכנסת אמר עוד בנאומו: "בשבועות האחרונים איבדנו ארבעה זוגות של אחים ואחיות בפיגועים ובאסונות: יעקב ואשר פלאי מירושלים, הלל ויגל יניב מהר ברכה, מאיה ורינה די מאפרת שנרצחו בפיגועים, השם יקום דמם, ומעיין וסהר עשור מטבריה שנספו באסון בערבה יהי זכרם ברוך. מעיין עשור כתב זמן קצר לפני שנסחף בשיטפון: 'מתי נבין שכולנו כאן אחים?'. מכאן, מהר הרצל, ביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל אני מבקש להדהד את שאלתו הזועקת לשמיים ולהתפלל שנבין שכולנו כאן אחים.
"הרב ליאו די, שאיבד בפיגוע את בנותיו מאיה ורינה ואת אשת חיקו לוסי השם יקום דמה, אשר תרמה את איבריה והעניקה חיים לחמש נפשות - ביקש מאיתנו לאחר האסון שפקד אותו בקשה כל כך צנועה. שנניף את דגל המדינה, שנזכור את הטוב המשותף שיש במה שהוא מסמל. דגל ישראל - הוא הדגל של הנס שאין כמוהו בעולם וביום העצמאות הזה – כולנו מניפים בגאון את דגל ישראל - הדגל של כולנו. מי ייתן וביום העצמאות הזה נראה כל אחד מעלת חברינו ולא חסרונם".
18 צפייה בגלריה
הפגנה הר הרצל
הפגנה הר הרצל
המחאה מחוץ לטקס בהר הרצל
(צילום: אסף מגל)


אחרי דברי יו"ר הכנסת, עלו ובאו לבמה 14 מדליקי המשואות שנבחרו לטקס מתוך אלפי מועמדים. את המשואה הראשונה הדליק תת-אלוף במיל' אביגדור קהלני שקיבל את עיטור המופת על לחימתו במלחמת ששת הימים ואת עיטור הגבורה על מנהיגותו במלחמת יום הכיפורים. "אני אביגדור קהלני, בן שרה ומשה קהלני ז"ל, אח לעמנואל ז"ל, שנפל על הגנת המולדת במלחמת יום הכיפורים, משיא משואה זו לכבוד מקימי המדינה שבאו אליה בסערות הים ובסופות המדבר", אמר קהלני.
הוא הוסיף: "לכבודם של האודים המוצלים, שצבע הטלאי שענדו היה לצבע עיטור גיבורי ישראל. לכבוד חבריי עזי הנפש - מי שראו קרני זריחה בלי לדעת אם ייראו אור שקיעה. מי שבשארית כוח לחשו 'אנא אלי ענני', מי שלא שבו מן האש. לכבוד המשפחות השכולות, שהדמעות היו לאבר בגופן, והחובה להיות ראויים בכל יום ויום לקורבנן הנורא. לכבודך, מדינתי האהובה, המאמינה, היהודית, הדמוקרטית, שכל צבעייך וגוונייך משתלבים ליצירה מופלאה אחת. אני נשבע לך אעמוד בשערייך".
18 צפייה בגלריה
אביגדור קהלני משואות
אביגדור קהלני משואות
אביגדור קהלני
( צילום: מרכז ההסברה)
את המשואה הבאה הדליקה היזמית סיון יערי שמקדמת פרויקטים של חדשנות טכנולוגית באפריקה. "אני, סיוון בת סוזי וז'ילברט אשור ז"ל שנפטר לפני ימים ספורים. אבא - אני מקווה ורוצה להאמין שאתה כאן ורואה אותי הערב", אמרה יערי. "משיאה משואה זו לכבוד החזון של הרצל, שבו מדינת היהודים מושיטה יד אל יבשת אפריקה. לכבוד החדשנות הישראלית, שמביאה כל כך הרבה טוב לעולם, בכל כך הרבה דרכים. זה הזמן שלנו להגשים את הייעוד שלנו ולהיות אור לגויים".
18 צפייה בגלריה
סיון יערי טקס משואות
סיון יערי טקס משואות
סיון יערי
( צילום: מרכז ההסברה)
פרופ' אבי ריבקינד, הכירורג שהקים את יחידת הטראומה הראשונה בישראל, השיא משואה יחד עם ד"ר חיתאם חוסיין, בת העדה הדרוזית, רופאה מבית החולים רמב"ם בחיפה שתמונה בקרוב לתפקיד סגנית מנהל בבית החולים לגליל בנהריה. "אנחנו משיאים משואה זו לכבוד האחווה של נשות ואנשי מערכת הבריאות בישראל, מכל המגזרים, העדות והדעות שעובדים כתף אל כתף, למען כל אדם באשר הוא אדם. לכבוד העומדים על משמר החיים, לכבוד הדור הצעיר של הרופאות והרופאים שמתחנכים להובלת רפואת העתיד מתוך חמלה ואהבת האדם", אמרו השניים.
18 צפייה בגלריה
פרופסור אבי ריבקינד דוקטור חיתאם חוסיין טקס משואותמשואות
פרופסור אבי ריבקינד דוקטור חיתאם חוסיין טקס משואותמשואות
ד"ר חוסיין ופרופ' ריבקינד
( צילום: מרכז ההסברה)
את המשואה הבאה השיאה ורד בן סעדון מההתנחלות רחלים שהקימה יחד עם בעלה ארז את יקב "טורא". בדבריה ציינה בן סעדון: "משיאה משואה זו לכבוד כל החקלאיות והחקלאים בכל רחבי הארץ שקמים בכל יום לפני הזריחה, שזורעים בדמעה - וקוצרים ברנה. לכבוד אחיותיי ואחיי, אנשי יהודה והשומרון שמיישבים את הארץ באהבה, בהקרבה ובמסירות".
18 צפייה בגלריה
ורד בן סעדון טקס משואות
ורד בן סעדון טקס משואות
ורד בן סעדון
( צילום: מרכז ההסברה)
משואה נוספת הדליק איש העסקים והפילנתרופ סילבן אדמס. "אני משיא משואה זו לכבוד הוריי ששרדו את השואה, לחמו במלחמת העצמאות ובנו מחדש חיים מלאים טובים", אמר אדמס. "לכבוד הארץ הנפלאה שלנו והאנשים הנהדרים שבה, שהופכים את המקום הזה למקום הטוב ביותר בעולם, למקום שלנו. גם אם אנחנו מתווכחים, אנחנו מאוחדים. אני גאה להיות ישראלי, זאת ארצי".
18 צפייה בגלריה
סילבן אדמס טקס המשואות
סילבן אדמס טקס המשואות
סילבן אדמס
( צילום: מרכז ההסברה)
את המשואה הבאה הדליקה נינה אבידר ווינר, ממייסדי קרן המלגות אייסף. לפני שעלתה המשואה אמרה אבידר ווינר: "משיאה משואה זו לכבוד ילדי הפריפריה הגאוגרפית והתרבותית בישראל, 'יהלומים במדבר', שכל מה שהם צריכים זה מישהו שיאמין בהם וילווה אותם בדרך. לכבוד מדינת ישראל, מדינה מלאה בניסים, שיכולה וצריכה להיות הנס של הילדים האלה. לכבוד כל השותפים לדרך לשליחות בת 47 שנה, ולכבוד 8,000 בוגרי אייסף בכל הארץ, שהיו הילדים שלי, אחר כך החברים שלי, השותפים שלי - והיום הם המורים שלי".
18 צפייה בגלריה
שלום אסייג טקס המשואות
שלום אסייג טקס המשואות
שלום אסייג
( צילום: מרכז ההסברה)
גם הקומיקאי והשחקן שלום אסייג הדליק משואה. "אני משיא משואה זו לכבוד ההורים שלי, שעלו ממרוקו לשכונת המעברות, הקימו משפחה לתפארת, ובית חם ואוהב", אמר אסייג. "לא היה לנו כלום - אבל היה לנו הרבה. הרבה ערכים, חום ואהבה. הם לימדו אותנו לאהוב ולקבל כל אדם. לכבוד טירת כרמל, לנצח הבית שלי, וכל הערים, העיירות והשכונות. קוראים לכם פריפריה - אל תקשיבו. אתם הלב של המדינה, אתם יכולים הכול. התפקיד הכי חשוב שלנו, במיוחד היום - זה לאחד ולחבר בין הלבבות. מי יעשה את זה אם לא אנחנו?".


צופי טקס המשואות התרגשו יחד עם הנערה אופק ראשון (17), שסבלה במשך שש שנים בילדותה מחרם מצד ילדי כיתתה ובהמשך הפכה לפעילה להעלאת המודעות לנושא של החרמות. "אני משיאה משוא זו לכבוד המשפחות החזקות שמול אלף דלתות סגורות לא מוותרות, ולכבוד המשפחות שילדיהן לא עמדו בקושי ובצער. אני משתתפת בצערכן ומבקשת סליחה בשם כולנו", אמרה ראשון בדמעות.
הנערה אמרה עוד: "לכבוד כל מי שנלחם יחד איתי, נגד הרוע ובעד האנושיות. אני מבטיחה שלא אוותר, אני מבטיחה שאלחם, את השינוי הזה אנחנו חייבים לעשות. לכבודכם, הילדים והילדות שנפשכם הצטלקה וילדותכם הוחמצה. אתם שפוגשים את הרוע כל יום. תישארו חזקים, יום אחד אתם תגיעו מהמקום הזה לדברים גדולים. אני מבטיחה לכם. אל תתנו לאף אחד לכבות את האש שלכם".
18 צפייה בגלריה
אופק ראשוןטקס המשואות
אופק ראשוןטקס המשואות
( צילום: מרכז ההסברה)
18 צפייה בגלריה
יהודית נגוסה טקס משואות
יהודית נגוסה טקס משואות
יהודית נגוסה
( צילום: מרכז ההסברה)
את המשואה הבאה הדליקה יהודית נגוסה, מייסדת וראש המכינה הקדם-צבאית "הזדמנות לשנות", שפועלת בקיבוץ עין השלושה. "אני משיאה משואה זו לכבוד ההורים שלי ובני הדור שלהם, שבחריצותם ובצניעותם היו המחנכים האמיתיים שלנו. אמא, אבא, הקהילה שלי, הגעתי לכאן בזכותכם. זה שייך לכם. לכבוד הצעירים והצעירות האמיצים, ובהם חניכיי בוגרי מכינת הזדמנות, שפורצים גבולות ומחסומים חיצוניים ופנימיים, ומעזים לדמיין לעצמם עתיד טוב יותר". נגוסה אף הוסיפה: "לכבודך, אברה מנגיסטו וכל השבויים והנעדרים. עם ישראל לא שוכח את בניו". אלמנש, אחותו של האזרח הישראלי ששבוי בעזה, נכחה בטקס.

המשואה הבאה הודלקה יחד על-ידי צלאח אליהו (91) שנמנה עם מקימי המושב אלקוש ומייסדי המושב שתולה על גבול לבנון, והנערה רעות עמיחי (17) שמתנדבת בארגון השומר החדש. השניים אמרו: "משיאים משואה זו לכבוד עשרות אלפי המתנדבים של השומר החדש, ובתוכם בני הנוער מכל גווני החבר הישראלית, דור המנהיגים הבא של ישראל, שפועלים יחד באהבה ובכבוד. 'פראיירים' גאים. לכבוד החקלאות הצעירה שעושה ציונות במאה ה 21- ולכבוד החקלאים הוותיקים שהקימו לנו את המדינה.
18 צפייה בגלריה
צלאח אליהו ורעות עמיחי טקס משואות
צלאח אליהו ורעות עמיחי טקס משואות
צלאח אליהו ורעות עמיחי
( צילום: מרכז ההסברה)

עם מסכה לפניו הדליק משואה מפקד יחידת דובדבן בצה"ל סגן-אלוף ד'. הקצין נפצע קשה בקרבות במבצע צוק איתן ב-2014, אך השתקם והתנדב להמשיך את שירותו הקרבי. "אני ד', מפקד יחידת דובדבן, בן גאה להוריי שעלו בגיל צעיר כדי להקים בית בארץ ישראל, משיא משואה זו לכבוד הגיבורים, חיילי צה"ל ומפקדיו - בסדיר, בקבע ובמילואים. דורות רבים חלמו - אתם מגשימים את החלום. לכבוד מדי הזית, שלא מבחינים בין דעות ועמדות".
18 צפייה בגלריה
סא"ל ד' טקס משואות
סא"ל ד' טקס משואות
סגן-אלוף ד'
( צילום: מרכז ההסברה)

את המשואה האחרונה השיא מאמן הכדורסל דיוויד בלאט שמתמודד בשנים האחרונות עם מחלת הטרשת הנפוצה. "אני מתרגש, איזו נבחרת", פתח בלאט את דבריו. "אני משיא משואה זו לכבוד מדינת ישראל שכעולה חדש אימצה אותי לחיקה, נתנה לי בית ופתחה בפני את האפשרות להקים משפחה ישראלית נאמנה וגאה. אני אסיר תודה על זה.
"לכבוד המשפחה המופלאה והחמה של הספורט הישראלי שנתנה לי את האפשרות לפרוץ גבולות, לקרב לבבות, להשפיע, לחנך ולהוביל אנשים, להיות הגרסה הכי טובה של עצמם. לכבוד האחים והאחיות החדשים שלי, שמתמודדים עם מחלת הטרשת הנפוצה. אנחנו יודעים - כל יום הוא מאבק. כל יום הוא מתנה. לעולם לא נוותר".
18 צפייה בגלריה
דייוויד בלאט טקס משואות
דייוויד בלאט טקס משואות
דיוויד בלאט
( צילום: מרכז ההסברה)
אחר כך נערך מצעד הדגלים והסמלים שבו ישתתפו חיילי צה"ל, שוטרים, אנשי שירות בתי הסוהר, לוחמי אש ומשמר הגבול שמציין 70 שנה להקמתו. במסגרת תרגילי הסדר ביצעו הדגלנים 13 תמונות, והדגלים הראשיים הועברו מפיקוד הערב לידי חיל האוויר שיחזיק בהם למשמרת עד לשנה הבאה. הטקס, שאותו הנחו מורן אטיאס ואקי אבני, הסתיים בשירת התקווה ובמטח זיקוקי דינור שקטים.

השרה רגב הזהירה כמה וכמה פעמים בימים האחרונים מאפשרות של הפרעות במהלך הטקס. היא הורתה כי במקרה של "פרובוקציה" הבמאי ישתמש בגיבוי המוקלט מהחזרה הגנרלית. גם בעבר היה גיבוי מוקלט למהלך האירוע, אך לא נעשה בו שימוש - ולמפיקי הטקס ברור שגם אם הציבור לא יצפה בהפרעה כזו או אחרת בשידור בערוצי הטלוויזיה, מיד יועלו לרשתות החברתיות סרטונים שמתעדים פעולות שכאלה.
בדיון בשבוע שעבר שעסק בהיערכות לטקס, אמרה רגב כי היא עומדת על כך שתהיה "אפס הכלה של פרובוקציות", והנחתה גם שהסדרנים ידאגו לפנות את המעורבים באופן פיזי. "זה טקס עבור המדינה ועבור כל האזרחים, ואני מודעת לוויכוחים ולביקורות - אבל אני מבקשת מכולם לשים הכול בצד", אמרה. מעבר להחלטתה "להעלים" את המחאות שעשויות להתרחש, רגב ספגה ביקורת גם על כך שבטקס יוקרן סרטון ברכה מראש הממשלה נתניהו, אחרי שכל קודמיו נמנעו לעשות זאת והותירו את מרכז הבמה ליו"ר הכנסת.
פורסם לראשונה: 19:27, 25.04.23