שנתיים וחצי לאחר שהצליח להגיע לישראל באשרת סטודנט זכה אתמול (יום ה') איתי (מנגיסטו) קרהו בן ה-24 להגשים חלום: הוריו ואחיו שחיכו 20 שנה לאישור מממשלת ישראל לעלות לארץ – נחתו כאן סוף סוף. בני משפחתה של אמו של איתי עלו זה מכבר ארצה. הוריו, אחיו והוא הצטרפו לפני 20 שנה לקהילת הממתינים לעלייה באדיס אבבה, וספרו את הימים.
2 צפייה בגלריה
משפחתו של איתי מנגיסטו
משפחתו של איתי מנגיסטו
"נפתח כאן חיים חדשים". איתי מנגיסטו (משמאל) ומשפחתו לאחר הנחיתה בישראל
כאמור, איתי הצליח להגיע לישראל באשרת סטודנט והוא יתחיל בקרוב את שנת הלימודים האחרונה שלו במכון לב בירושלים בדרכו לתואר ראשון במדעי המחשב. הוא לא הבין את הפוליטיקות המקומיות, וקיווה כי מכאן יוכל לקדם את עליית משפחתו. "הלכתי לכל ההפגנות של הארגונים הפעילים למען העלאת שארית יהודי אתיופיה", סיפר. "גם בשביל המשפחה שלי וגם עבור כל מי שמחכה שם שנים. קשה מאוד לחיות בחוסר הוודאות הזה, בטח כשחלק מהמשפחה שלך כבר חיה כאן בישראל".
לפני מספר חודשים שמע על החלטת המדינה להעלות עוד 3,000 ממתינים. הוא פנה מיד לרשויות בניסיון לבקש שמשפחתו תיכלל בהם, אבל מכיוון שאין לו אזרחות ישראלית הוא נתקל בקיר אטום. ספק אם היה מצויד בכזו, הוא היה קוצר הצלחה גדולה יותר. מאוחר יותר התברר לו לשמחתו כי ללא קשר לניסיונותיו, נמצאת משפחתו בין המיועדים לעלייה הקרובה לארץ.
"ברגע ששמעתי על כך עליתי על מטוס לאתיופיה כדי להתכונן איתם לקראת העלייה", אמר. אתמול נחתה המשפחה כולה בארץ במסגרת מבצע "צור ישראל", בטיסה מיוחדת של משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית. "הגענו סוף סוף לציון, כולם נרגשים, בעיקר אמא שלי שתוכל לפגוש את בני משפחתה שעלו מזמן", אמר איתי. הוא עצמו חגג גם ניצחון אישי שכן בעקבות עליית משפחתו יזכה כעת לאזרחות ישראלית. "נפתח כאן כולנו חיים חדשים", אמר.
2 צפייה בגלריה
איתי מנגיסטו בדרכו לישראל
איתי מנגיסטו בדרכו לישראל
איתי מנגיסטו בדרכו לישראל
(צילום: שירה עמאן, הסוכנות היהודית)
על המטוס היו כ-160 עולים, בהם 25 ילדים שייקלטו בשנת הלימודים הקרובה במערכת החינוך. באתיופיה עדיין ממתינים אלפי יהודים נוספים לאור ירוק מישראל שיאפשר את הגעתם לארץ. שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה אמרה: "הסיפור של איתי ומשפחתו הוא של קהילת יוצאי אתיופיה כולה – מסע ארוך וממושך. ברכות לעולים החדשים שהגשימו חזון אבות. אני נחושה להמשיך ולהוביל את מבצע צור ישראל לתיקון העוול הנורא. בקרוב יעלו אלפים נוספים".
יו"ר הסוכנות היהודית, אלוף במיל' דורון אלמוג אמר כי "זהו רגע מרגש גם עבורי, כאחד שפיקד בעבר על מבצעים להעלאת יהודי אתיופיה. חובתנו לעזור לעולים להשתלב בחברה, בתעסוקה ובתרבות כי אחים אנחנו".