7 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
הרמטכ"ל כוכבי
(צילום: אתר צה''ל)
הוצאות לשכת הרמטכ"ל נחשפות: בשנת השיא של הקורונה, 2020 הוציאה לשכת הרמטכ"ל אביב כוכבי כשני מיליון וחצי שקלים על טקסים ואירועים שקיימה בצה"ל - תחת הלשכה ובמעמד הרמטכ"ל, ובשנה שקדמה לה עמד התקציב על 4.2 מיליון שקל. מדובר בעלייה של יותר מפי שניים בתקציב האירועים והטקסים לעומת השנים שקדמו לכך: בשנה שקדמה לה, בשנת 2018, שהייתה שנתו האחרונה בתפקיד של הרמטכ"ל הקודם רא"ל במיל' גדי איזנקוט, עלות הטקסים והאירועים הסתכמה ב-1.7 מיליון שקלים, ובשנת 2017, ב-1.5 מיליון.
7 צפייה בגלריה
אביב כוכבי ובנימין נתניהו
אביב כוכבי ובנימין נתניהו
פורום מטכ"ל בבית בן גוריון המשופץ בקריה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בשנת 2016, לצורך ההשוואה, לשכת הרמטכ"ל הוציאה 767 אלף שקלים על טקסים ואירועים - כרבע מעלות הטקסים והאירועים שמומנו בשנה שבה אירועים וטקסים רבים היו אמורים להתבטל בכלל בשל מגבלות ההתקהלות עם פרוץ המגפה והסגרים בישראל. כמו כן, הגידול בהוצאות קרה דווקא בשנתיים שבהן צה"ל פעל ללא תקציב מדינה וביטחון, עם הוצאות קצובות שאושרו במשורה ע"י החשב הכללי באוצר ועל בסיס תקציבי הביטחון הקודמים.
בצה"ל הסבירים כי הרמטכ"ל כוכבי אכן הגדיל את כמות האירועים והטקסים שמבוצעים תחת לשכתו, אך חלקם נועדו לעודד מצוינות בצה"ל כמו טקס פרס החדשנות שיזם, סדנאות "ניצחון במלחמה" למפקדים בכירים, טקסים להוקיר משרתים ולחזק את הקשר עם הקצינים, כמו בכנסי סגלי הפיקוד הבכיר, שתחת כוכבי הוגדרו מדרגת סגן אלוף ומעלה, לעומת אל"מ או תא"ל ומעלה, כבעבר.
עוד אמרו בלשכת הרמטכ"ל כי בשנת 2019, שנתו הראשונה של כוכבי כרמטכ"ל, חל שינוי בסימול התקציבי של חלק מהאירועים והטקסים שנערכים בנוכחות הרמטכ"ל, והם קוטלגו מאותה שנה תחת לשכת הרמטכ"ל ולא למשל תחת אגף כוח אדם או אגף המבצעים כבעבר. בצה"ל טוענים עוד כי בשל הגבלות הקורונה חלק מהטקסים והאירועים פוצלו לשתי פעימות, ובכך ההוצאה למעשה גדלה לצד ההתייקרויות הקבועות במשק של מזון, חשמל, הגברות, תאורה וכדומה.
7 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
עלייה בטקסים ובאירועים גם בשנה הראשונה של הקורונה
(צילום: אתר צה''ל)
7 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
(צילום: אתר צה''ל)
יחד עם זאת, בעקבות פניית ynet בנושא, בצה"ל לא פירטו באילו ובכמה טקסים מדובר שעברו את השינוי הסימולי, שאמור לכאורה להסביר חלק בלבד מהעליה בתקציב האירועים. לפי מידע שהגיע ל-ynet, השינוי הפרוצדורלי שגרם, לפחות באופן חלקי לכאורה, לעלייה בתקציב האירועים תחת לשכת הרמטכ"ל מאז 2019, בוצע בחודשים האחרונים לאחר הגשת בקשת חופש המידע מהצבא. בצה"ל הודו כי שינוי הסימול אכך בוצע רטרואקטיבית לאחרונה אך משיקולי "סדר וארגון".
העלייה בהוצאות של הרמטכ"ל כוכבי באות לידי ביטוי גם בפרמטרים נוספים, ולא רק בנושא טקסים ואירועים. מבדיקה של פירוט ההוצאות השוטפות של לשכת הרמטכ"ל לאורך העשור האחרון עולה כי במרבית הסעיפים חל גידול בהוצאות בשנתיים הראשונות של כוכבי כרמטכ"ל, לעומת השנים הקודמות.
התקציב הממוצע לשנה להוצאות השוטפות בלשכת הרמטכ"ל, במחצית הראשונה לכהונתו של כוכבי, הסתכמה ב-399 אלף שקלים: 357 אלף בשנת 2019 ו-441 אלף בשנת 2020. זאת, לעומת 282 אלף שקלים נטו בממוצע לשנה בהוצאות של לשכת הרמטכ"ל הקודם איזנקוט, 171 אלף שקלים בממוצע לשנה בתקופת הרמטכ"ל גנץ ו-92 אלף שקלים בממוצע לשנה בתקופת הרמטכ"ל אשכנזי.
7 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט
הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט
הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט
(צילום: אבי מועלם)
282 אלף השקלים בממוצע לשנה כהוצאות לשכת הרמטכ"ל הקודם איזנקוט הן נטו, ולא כוללות פרויקט בינוי משותף למשרד הביטחון שיזם איזנקוט לשיפוץ המבנה המוזנח בקריה ששימש את ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון, דוד בן גוריון, אותו העריץ איזנקוט. אם להוסיף את סעיף תקציב הבינוי מלשכתו לפרויקט בן גוריון, אז הממוצע הכללי של הוצאות לשכת איזנקוט עולה מ-282 אלף לכחצי מיליון שקלים.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לצערנו, המספרים שאתם מציגים מייצרים מצג שגוי ביחס להוצאות בשנים האחרונות. הטעות שבבסיס החישוב נעוצה בהתעלמות מהוצאות משמעותיות, שצומצמו דרסטית בשנים האחרונות. למשל, הוצאות בגין טיסות הרמטכ"ל, שירדו במאות אלפי שקלים בשלוש השנים האחרונות. בנוסף, בשל השינוי שחל באופן רישום הנתונים בשנת 2019, אין ערך בהשוואה שביצעתם בין רישומי ההוצאות לפני שנת 2019 לבין רישומי ההוצאות מאז 2019 ואילך, שמשמעותה השוואה שגויה בין דברים שונים מהותית.
הנתונים שנמסרו מטעמנו ולבקשת הכתב מתייחסים להוצאות של גורמים שונים בצה"ל אשר נרשמו באופן מלא תחת הלשכה רק משנת 2019. הוצאות אלו, המתייחסות לאירועים מרובי משתתפים בעלויות משמעותיות, רשומות תחת לשכת הרמטכ"ל באופן זה רק מהשנים האחרונות, בעוד שקודם לכן חלקן נרשמו כהוצאות של גופים אחרים בצבא. המקומות בהם הייתה העליה הם אירועים וטקסים אשר כל תכליתם הוקרה ותגמול לחיילים וליחידות מצטיינות.
יתר על כן, חשוב להדגיש שכלל ההוצאות שנכנסות תחת הוצאות הלשכה מפוקחות בתהליך בקרת הוצאות קפדני שנועד להבטיח את תקינותן ויישומן באופן יעיל ביותר כמתבקש. אנו נמשיך להקפיד על הליכי בקרה, תיעוד ופיקוח הדוקים על ההוצאות גם בהמשך".