2 צפייה בגלריה
קרוואנים בבית ספר בחריש
קרוואנים בבית ספר בחריש
בית ספר בחריש
לא רק משבר השכר והרפורמה בבגרות: על כל שלל הבעיות שמלוות את מערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים הבאה מאיים כעת משבר נוסף - מחסור חמור של 3,300 כיתות ברחבי הארץ, שאמורות לאכלס כ-118 אלף תלמידים. כך למשל, בבני ברק חסרות 264 כיתות, בבית שמש 235, בהרצליה 103 ובתל אביב 238.
יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס התריע שאם הבעיה לא תיפתר, לחלק מהתלמידים לא יהיה היכן ללמוד וחלקם ילמדו בקרוואנים, במבני ציבור ובחדרים שכורים מחוץ לבתי הספר. בשלטון המקומי אומרים כי עלות רכישת קרוואנים והשכרת מבנים חלופיים היא חמישה מיליארד שקל, ומדגישים כי הכסף יירד לטמיון שכן מדובר במצב זמני ובסופו של דבר הכיתות יוקמו. לדבריהם, עלות הקמת הכיתות הדרושות מסתכמת בכ-3.5 מיליארד שקלים.

ברשויות המקומיות חוששים כי המחסור יגרום גם לכך שתלמידים ייאלצו לעבור למוסדות חינוך מחוץ למקום מגוריהם. מרכז השלטון המקומי יקיים היום דיון דחוף בעניין זה, שבו יוחלט על הדרישות שיועמדו בפני הממשלה. ביבס אמר כי מרכז השלטון המקומי התריע על הבעיה כבר לפני שלוש שנים, "אבל מתעלמים מאיתנו". לדבריו, המחסור בכיתות החריף עם הזמן "וללא פתרון נמצא את עצמנו בבור יותר גדול".
ראש העיר תל אביב רון חולדאי התייחס למשבר, ואמר: "אנו נמצאים במצב חירום בכל המדינה, כשב-1 בספטמבר לא יהיו לתלמידים רבים כיתות ולא יהיו מורים ומורות שילמדו אותם". יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה) קיימה לפני כמה חודשים דיון בעניין וכבר אז דרשה ממשרד האוצר לאשר הקצאה מיידית של הכסף לפתרון הבעיה. "המצב מדאיג מאוד ועלינו למצוא פתרונות בהולים כדי לאפשר את פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר", אמרה.
2 צפייה בגלריה
קרוואנים בבית ספר בחריש
קרוואנים בבית ספר בחריש
מבנים ניידים בבית ספר בחריש. "הכסף על השכרת מבנים חלופיים יירד לטמיון"
ממשרד החינוך נמסר כי שרת החינוך יפעת שאשא ביטון פועלת בחודשים האחרונים עם השלטון המקומי מול משרד האוצר להגדלת היקף ההקצאות לרשויות. "המשרד פועל ביתר שאת על מנת לאשר בהקדם פתרונות כדי להגדיל את מספר הכיתות", נמסר. משרד האוצר מסר בתגובה: "במסגרת תוכנית לבינוי כיתות לשנים 2022-2026 נקבע תקציב לבינוי 3,400 כיתות בכל שנה. היקף הכיתות שהוקצה מסוף 2021 ועד היום עומד על מספר חסר תקדים של 4,800. הקצאה זו אמורה לתת מענה מלא לגידול הטבעי במספר התלמידים".
מערכת החינוך מתמודדת עם מספר בעיות נוספות, ובראשן המאבק להעלאת שכר המורים. המשא ומתן עם האוצר עדיין תקוע ובהסתדרות המורים מתריעים שאם השכר לא יועלה תימשך עזיבת המורים ההמונית - עד לקריסת המערכת כולה. משברים נוספים שאיתם מתמודדת מערכת החינוך: מחסור בפסיכולוגים הדרושים למערכת אחרי שנתיים של קורונה והבעיות שיצרה, וכן מאבק ארגון המורים העל-יסודיים למניעת יישום הרפורמה בבחינות הבגרות.