9 צפייה בגלריה
המאבק בפרוטקשיין בצפון: תיעוד מתפיסת שני החשודים בני 20 ו-21 מראמה בזירה בה הציתו אוטובוסים
המאבק בפרוטקשיין בצפון: תיעוד מתפיסת שני החשודים בני 20 ו-21 מראמה בזירה בה הציתו אוטובוסים
מיניבוס שהוצת בגליל, ארכיון
(צילום: דוברות המשטרה )
במתחם מלון הווילג' שעל שפת הירדן, סמוך לשדה נחמיה, היו משוכנעים היום (ראשון) כי הצתת אחת הבקתות שם לא קשורה לתופעת ה"פרוטקשן" והטרור החקלאי שהולכת ומתפשטת בהיקפים נרחבים בגליל העליון. בנוסף לבקתה שהוצתה, בקבוקי בנזין הושארו על דלתות של כמה בקתות אחרות במתחם, שנמצא תחת שיפוצים לקראת עונת תיירות הקיץ.
מטעם בית המלון נמסר כי הם לא חושבים שמדובר בניסיון הצתה או שיש קשר כלשהו לפרוטקשן, וטענו כי אולי מדובר בשריפה שאירעה בלילה כתוצאה מתקלה שנגרמה כתוצאה מהשיפוצים במקום. הבוקר אספו במשטרה ממצאים ואמרו כי הרקע בבדיקה, וכל הסימנים מובילים שוב לכפר טובא זנגריה, שמתוכו כמה משפחות פשע מטילות את אימתן על כל האזור.
9 צפייה בגלריה
בקבוק הבנזין שהושאר על דלתות בקתות בית המלון
בקבוק הבנזין שהושאר על דלתות בקתות בית המלון
בקבוק הבנזין שהושאר על דלתות בקתות בית המלון

9 צפייה בגלריה
הרכבים השרופים
הרכבים השרופים
רכבים שרופים בקריית שמונה, לפני כשבוע
(צילום: כב"ה צפון)
9 צפייה בגלריה
הרכבים השרופים
הרכבים השרופים
הרכבים השרופים
(צילום: כב"ה צפון)
התשובה של אנשי המלון, ששייך לרשת "מלונות מטיילים", אינה מפתיעה. יותר ויותר עסקים, מכוניות, משאיות, אוטובוסים וציוד כבד נשרפים לאור לילה בגליל ובגולן, באירועים שהפכו ליומיומיים ומעמידים את כוחות הכבאות באתגר מבצעי מורכב. הם מגיעים בחוסר אונים אל מול עוצמת האש שבה הם פוגשים בכל קריאה לאירוע הצתה.
9 צפייה בגלריה
הוילג' מלון מטיילים
הוילג' מלון מטיילים
הוילג' מלון מטיילים
(צילום: אפי שריר)
"אתה מגיע לאירוע ומיד לפי ריח הדלק החריף מבין ששוב מדובר בהצתה מכוונת", סיפר ל-ynet כבאי מהאזור. "הם שמים כל כך הרבה חומר הצתה שגם אם השריפה הייתה בחצר תחנת הכיבוי, תוך חצי שנייה היא הייתה תופסת מימדים אדירים. זה אירוע מאוד קשה ופוטנציאל בערה אדיר. אנחנו משקיעים באירועים האלו המון אנרגיה כדי להציל משהו מהרכוש שעולה באש. לראות את מפעל חייהם של אנשים שהקימו עסק ונלחמו עליו בשתי ידיהם ומאבדים הכול בהצתה שכולנו יודעים על רקע מה היא - זה כאב לב".
ביום חמישי בלילה הוזעקו הכבאים לקריאה על שריפת רכב בראש פינה. תוך שניות כבר היה ברור לכולם בזירה מה הסיפור - הרכב שייך לבעל מפעל באזור התעשייה צח"ר שצמוד לכפר הבדואי טובא זנגריה. על פי אחד הנוכחים באירוע, בעל המפעל קיבל קודם לכן אזהרות והודעות על הצפוי לו אם לא ייענה לדרישות הפרוטקשן או לעליית "תעריפי ההגנה".
9 צפייה בגלריה
18 אוטובוסים נשרפו בתחנה המרכזית בצפת
18 אוטובוסים נשרפו בתחנה המרכזית בצפת
"כואב הלב לראות את מפעל חייהם של אנשים יורד לטמיון". הצתת אוטובוסים בצפת לפני כשנה
(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)
9 צפייה בגלריה
בעקבות אירוע פרוטקשן: 18 אוטובוסים נשרפו בצפת
בעקבות אירוע פרוטקשן: 18 אוטובוסים נשרפו בצפת
(צילום: אביהו שפירא)
ארבעה ימים קודם לכן הוצת בקריית שמונה מתחם "דורון מוטורס", מגרש למכירת מכוניות, ועלו בו באש 14 רכבים חדשים. זו הייתה ההצתה השלישית במגרשי המכוניות בעיר הצפונית הקטנה תוך חודשיים. "קיבלתי טלפון באמצע הלילה מחברת האזעקות שעדכנה כי היא רואה אלמונים נכנסים למגרש ושאבדוק מה קורה, אבל פתאום עדכנו כי אלו התחילו להצית את המקום", סיפרה עובדת במקום.
היא לא ידעה להשיב בנוגע לרקע ההצתה, שעד כה לא נתפסו חשודים בגרימתה, אך סיפרה כי "כששיחת הטלפון העירה אותי, כל כך קיוויתי שאני עדיין בתוך חלום הלילה שהפך לסיוט. רק רציתי שמישהו יעיר אותי מהחלום הזה ושאבין שזה לא באמת קרה בעיר שלנו בפעם השלישית". לדבריה, "אנחנו לא זוכים פה באזור אפילו שבועיים של שקט. המדינה צריכה לשמור על העסקים כאן, איך אפשר להתקיים ככה. אין פה כל הרתעה ומפעל החיים שאנשים מקימים כאן בפריפריה מוחרב בידי גובי מיסים שדורשים את שלהם, נוסף על מה שהמדינה לוקחת".

בשבועיים האחרונים הוצתו גם בית אריזה גדול סמוך למירון, אוטובוס בקצרין ועוד. מתחילת השנה הוצתו בגליל העליון ובגולן בלבד שמונה אוטובוסים, שני מיניבוסים ותשע משאיות. בגליל כולו מדובר על עשרות רבות של כלי רכב בבעלות חברות הסעות ועסקים, שלרוב לא היו מבוטחים על הנזק בשל אירועים חוזרים ונשנים.
קשר עמוק של שתיקה, כלפי חוץ לכאורה, עובר בין מרבית בעלי העסקים שמאוימים מנחת ידיהם של השולטים האמיתיים במרחב - עברייני הגליל. רק אלו שמשלמים חודש בחודשו יודעים לילות רגועים של שינה, אך לא לעולם חוסן - ואין לדעת מתי גובי הפרוטקשן, שפועלים באמצעות "חברות שמירה" חוקיות ובחשבוניות מס, יחליטו להעלות את דמי החסות.
9 צפייה בגלריה
אבי מלכה
אבי מלכה
"לא הקסאמים מעזה, לא איראן ולא חיזבאללה - המלחמה האמיתית זה הפרוטקשן". אבי מלכה
אבי מלכה, בעל עסק לשיווק ברזל ואספקה טכנית באזור התעשייה הצפוני של קריית שמונה, סובל לא אחת מהצקות עברייני הפרוטקשן ששולחים לו מסרים שוב ושוב, בציפייה כי ימצא את הדרך להגיע עמם להסדר תשלומים נוח. "קיבלתי מסרים שחבר'ה ששרפו לי את משאית המנוף וגרמו לנזק בעסק דורשים שאשלם להם רטרואקטיבית על השנתיים האחרונות שלא שילמתי להם, ואמרו שאני בעל חוב של חמישה מיליון שקלים, ושמהיום והלאה עליי לשלם סכום קבוע נוסף על החוב". הוא סיפר בכעס. "לאיפה הגענו? במקום שבן גביר יתחיל להתעסק עם מי שיהיה אחראי על המשמר הלאומי - שיתחילו לעבוד".
"אנחנו עובדים כאן קשה מאוד ומשלמים מיסים ולא מקבלים אבטחה", המשיך מלכה. "אין פה משטרה ואין פה מדינה. שיורידו לי את המיסים ואשלם פרוטקשן במקום מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי, אם זה מה שביבי ובן גביר רוצים. הגיע הזמן שהמדינה תתעורר, כי המלחמה האמיתית זה מה שקורה פה - הפרוטקשן. לא הקסאמים מעזה ולא איראן ולא חיזבאללה. אנשים מתמוטטים פה. עובדים ומשקיעים את הנשמה והכסף בעסק והכל יורד לטמיון".
לדבריו, חברות הביטוח לא מוכנות לבטח יותר אותו ואת חבריו בעלי העסקים, כמו גם את בעלי חברות ההסעות שעשרות אוטובוסים ומיניבוסים שלהם הוצתו בחודשים האחרונים בגליל ובגולן. במשטרה מנסים למצוא את המציתים ומחוללי הפשיעה אך לא מגלים הצלחות רבות, אם בכלל. "המשטרה צריכה להתחיל לעבוד. מספיק לפחד. לא יכול להיות ששתיים או שלוש משפחות מטובא זנגריה מטילות אימה על כל הגליל", אמר מלכה.
9 צפייה בגלריה
אביחי שטרן
אביחי שטרן
"זה פשוט סיוט מתמשך". ראש העיר קריית שמונה
ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן אמר כי העיר ידעה שנים של שקט יחסי ולא סבלה מהפרוטקשן, אך בשנה האחרונה המציאות השתנתה. "עם הטרור של הטילים מלבנון ידענו להתמודד יפה ובגבורה, ועם הטרור הזה בתוך הבית אנחנו פשוט לא יודעים איך להתמודד. זה פשוט סיוט מתמשך", הוא אמר. "זה לא נגמר באיומים על העסק, זה חודר לתוך המשפחות והחברים והסביבה המבוהלת. פתאום הפרוטקשן מרים את הראש והם באים בעזות מצח, וכמו ביטוח לאומי לא מסתפקים בדרישות התשלום מהיום והלאה אלא מבקשים רטרואקטיבית על השנים שהיה פה שקט".
שטרן הוסיף: "כל עסק כזה שמקבל בוקר אחד הוצאה של מיליונים שלא צפה - זה משבש את כל המאזן הכלכלי בעסק. צריך לעשות פה ריכוז מאמץ מיוחד עם כל הכלים הדרושים למלחמה בטרור, כי זה טרור. עם טרור לא מתעסקת משטרה כחולה. אנחנו לא צריכים חברות אבטחה ולא משטרה - אלא צבא".
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום