1 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
שרת הפנים איילת שקד
(צילום: קובי קואנקס)
שכונות רבות בישראל, שהמדוברות ביותר ביניהן נמצאות בדרום תל אביב, שינו את פניהן במהלך העשור וחצי האחרונים, והעובדה שהן מרכזות כיום עשרות אלפי מסתננים ומבקשי מקלט הפכה אותן לגטאות הסובלים מפשיעת רחוב. משרד הפנים מכיר בכך, ואכן, לאחרונה הודיעה רשות האוכלוסין וההגירה על ניסיון חדש לפיזור גיאוגרפי שלהם: על פי נוהל שפורסם בסוף יוני ואמור להיכנס לתוקף באוקטובר, נקבע שב-17 ערים תוגבל תעסוקת מסתננים ומבקשי מקלט בישראל.
בערים הללו – שהבולטות ביניהן תל אביב, נתניה, פתח תקווה, אילת וירושלים - יוטל איסור על העסקת מסתננים ומבקשי מקלט, למעט בכמה ענפים ספציפיים שנקבעו: בניין, חקלאות, סיעוד מוסדי ומלונאות. במה הם כן יוכלו להמשיך לעסוק בערים הללו? ניקיון, שמירה, ממכר, משרות סטודנטיאליות, חינוך וכו'.
תקנות מגורים שנועדו לפיזור האוכלוסייה כבר הועלו בעבר אך נפסלו בבג"ץ. לדברי מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, תומר מוסקוביץ, המטרה הפעם היא כפולה: הראשונה היא כאמור להקל על האוכלוסייה המקומית על ידי עידוד פיזור של המסתננים ומבקשי המקלט לאזורים אחרים; השנייה, הכלכלית בעיקרה, היא לעודד תעסוקה בענפים שבהם קיים מחסור בעובדים.
אף ששתי המטרות ראויות ונצרכות, בחינה לעומק של הנוהל שפורסם מעוררת סימני שאלה. הבעיה העיקרית טמונה בתחומי העיסוק שהוחרגו בסעיפים הפנימיים של הנוהל, והעיקרי שבהם – ענף המסעדנות. הסייג קובע שתעסוקה בתחום זה תותר גם ב-17 הערים למי שעבד בו לכל הפחות שלושה חודשים ברציפות עד סוף יוני 2022.
אלא שמסעדנות היא אחד מתחומי העיסוק העיקריים - אם לא העיקרי - של המסתננים ומבקשי המקלט בישראל, קל וחומר בתל אביב. ולכן, החרגתה מהנוהל שומטת את הקרקע מתחת למטרה המוצהרת. ממילא מרבית המסתננים ומבקשי המקלט שעובדים במסעדנות לא הגיעו לכאן בחודשים האחרונים, ולכן ההחרגה תתיר לרובם, או לכולם, להמשיך לעבוד באותן ערים שבהן הם מועסקים גם כיום.
הנוהל קובע חריגים נוספים שההגבלות החדשות לא יחולו עליהם, למשל בני 60 ומעלה, קטינים והורים לקטינים הסמוכים על שולחנם ולומדים במערכת החינוך הישראלית. בנוסף, הנוהל מאפשר הגשת בקשות לביטול ההגבלה הגיאוגרפית בשל נסיבות פרטניות.
ולסיום, סעיף נוסף קובע שככל שמדובר בזר שהינו מסתנן או מבקש מקלט נכון ל-1 באוקטובר, הנוהל יחול עליו רק מ-1 בינואר 2023. המשמעות היא שאף שבאופן רשמי הנוהל אמור להיכנס לתוקף בעוד שבועות ספורים, בפועל הוא יחול על כלל המסתננים ומבקשי המקלט רק מתחילת השנה הבאה.
ייתכן שתושבי דרום תל אביב וערים נוספות נושאים עיניהם לנוהל החדש, אבל מבט מעמיק באותיות הקטנות מעלה שמדובר באחיזת עיניים. חרף הרציונל החשוב העומד בבסיסו, הוא לא צפוי לממש את התכלית הראויה שאותה הוא מבקש להשיג, ואינו צפוי להביא לשיפור תושבי האזורים המדוברים כפי שאולי היה ניתן לקוות.
  • עו"ד לירון כהן היא חוקרת במרכז למדיניות הגירה ישראלית
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il