2 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
יזה לארה"ב. רק 39 מדינות קיבלו את הפטור המיוחל,
(צילום: shutterstock)
ראש הממשלה נפתלי בנט ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן סיכמו הלילה (בין רביעי לחמישי) לקדם את ביטול חובת אשרת הכניסה לארצות הברית עבור ישראלים - ולהפוך את ישראל למדינה ה-40 שתקבל את הפטור המיוחל. אז למה עכשיו ובמה זה תלוי? ynet עושה סדר.

למה עכשיו?

התזמון לא מקרי: השגריר גלעד ארדן, שעוסק בנושא זה כבר חודשים ארוכים, "בישל" אותו כך שניתן יהיה להעלות אותו בפגישות של ראש הממשלה בנט, וזה גם היה רעיון שלו להביא נושא שלא נתפס כמדיני-ביטחוני, אך מהווה ביטוי לידידות בין המדינות, לפגישה של ראש הממשלה והנשיא ג'ו ביידן. חשוב גם לציין שיש לשגריר הכרות אישית קרובה עם אלחנדרו מיורקס, המכהן כמזכיר ביטחון המולדת.
השגריר ארדן התעקש עד שקיבל מהאמריקנים פילוח של אחוזי הסירוב לישראלים, אז גם התברר שהאמריקנים לא מבדילים בין צעירים ישראלים אחרי צבא שאין להם תואר או עבודה קבועה כחשודים בהגירה. לכך תרמו גם הישראלים הלא מעטים שעבדו בניגוד לחוק בעגלות מכירה בקניונים בארה"ב ומכירת תמונות בבתים. האמריקנים לא הבינו שהחיים של הצעירים הישראלים פשוט מתחילים 3-4 שנים מאוחר יותר בגלל השירות הצבאי והטיול שאחריו. הפתרון שמצא ארדן והציע דרך מיורקס: תיקון חקיקה או דרך מדידה חדשה של אחוזי סירוב הוויזות. השגריר הציג את הנתונים ואת העיוות הזה לגורמים בכירים בארה"ב, שהופתעו מאוד מהנתונים והבטיחו לפעול בנושא.
אם המצב אכן יתוקן ופקידי הקונסוליה יקבלו הנחיה לשנות את המדיניות, אחוזי הסירוב של ישראל ירדו והיא תוכל להיכנס לתוכנית. שאר המכשולים העומדים בדרך פתירים בהנחה שאחוז הסירוב ירד.

מי מבטיח שהפעם זה יצליח?

הסיכויים הפעם גדולים יותר בשל העובדה שהנושא נמצא בטיפול מול הרמות הכי גבוהות של הממשל האמריקני, ובגלל שכאמור, לראשונה, בוצע ניתוח של שורש הבעיה, אפיק הפעולה השתנה וכעת יש אפשרות ריאלית לפתרון. כמו כן, העיתוי הפוליטי כרגע לטובת ישראל וניתן להעריך שהנושא לקראת פתרון.

מה צריך לקרות עכשיו ובמה זה תלוי?

אם אכן תינתן הנחיה ברמת נשיא ארה"ב שתרד למטה - סבירות גבוהה שהנושא יהיה לקראת פתרון. נזכיר כי כשטראמפ הכריז על הכוונה לצרף את פולין לתוכנית - לא עברו 30 יום והיא אכן צורפה.

האם פטור מוויזה הוא קבוע ובאיזה תנאים הוא יכול להתבטל?

רשימת המדינות הכלולות בתוכנית הפטור מוויזה נבחנת על-ידי גורמי הממשל בארה"ב מעת לעת. נדיר מאד שמדינה יוצאת מהתכנית אחרי שכבר אושרה, אבל זהו תרחיש אפשרי.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט פגישה עם אנתוני בלינקן מזכיר ההגנה של ארה"ב
ראש הממשלה נפתלי בנט פגישה עם אנתוני בלינקן מזכיר ההגנה של ארה"ב
בנט בפגישתו עם בלינק
(צילום: רויטרס )

מה ישראל תצטרך לתת בתמורה?

ברמה המיידית ישראל תצטרך להפסיק את האפליה נגד אזרחים אמריקנים ממוצא פלסטיני, שבהגיעם לנתב"ג או אפילו עוד לפני שהמריאו מארה"ב – סורבו כניסה לישראל; או שעם הגיעם לישראל נלקחו לתשאולים. השגריר ארדן פנה לשב"כ בעניין הזה ונאמר לו שאם העניין הביטחוני יהיה המכשול האחרון לפני קבלת ישראל לתוכנית – שב"כ ימצא פתרון משביע רצון.
שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם גלעד ארדן אמר כי "מיום כניסתי לתפקיד שגריר ישראל בארה"ב אני פועל כדי לקדם את הנושא הזה, שהוא חשוב לי במיוחד. הגיע הזמן שאזרחי ישראל ירגישו באופן מעשי את הברית החמה שלנו עם ארה"ב, ויוכלו להכנס לארה״ב בלי לבזבז זמן וכסף על בירוקרטיה מיותרת".
"הקמתי צוותי עבודה משותפים עם האמריקנים ונפגשתי עם מספר גורמים בכירים, ביניהם השר להגנת המולדת, ודרשתי נתונים והסברים", הוסיף ארדן. "בעקבות זאת, גילינו את שורש הבעיה, שהיא אחוז הסירוב לחיילים משוחררים, על רקע חוסר הבנה תרבותי של אורח החיים בישראל. לשמחתי, המאמצים שלי נושאים פרי ואנחנו שומעים תמיכה פומבית של השר להגנת המולדת ושל מחלקת המדינה בארה"ב. אני מאמין שאנחנו לקראת פתרון ואמשיך לפעול כדי שזה יקרה".