4 צפייה בגלריה
כוחות משטרה בלוד
כוחות משטרה בלוד
כוחות משטרה בלוד ב"שומר החומות"
(צילום: רויטרס)
ראש הממשלה נפתלי בנט הצהיר שלשום בישיבת הממשלה על כך שהורה למועצה לביטחון לאומי להציג עד סוף החודש תוכנית להקמת משמר לאומי אזרחי. אבל בפועל, בנט גרר רגליים בסוגיה הזו במשך שנה.
צה"ל, המשטרה ומג"ב לחצו לעשות זאת, אבל משום מה המהלך הכי מתבקש וחשוב לסוגיית ביטחון הפנים, טורפד תחילה דווקא על ידי השר שאחראי לביטחון פנים, עמר בר-לב. עם זאת, די ברור שבר-לב לא נתקל בראש ממשלה שהיה נלהב מאוד לעשות זאת, למרות שבנט היה מודע לסוגיה ואף תמך במהלך טרם כניסתו לתפקיד. לכן אין מנוס מלהגיע למסקנה המצערת: קיים סיכוי סביר שהשניים פעלו מסיבות לא ענייניות, כמו למשל שיקולים קואליציוניים.
כבר נכתב כאן שוב ושוב שהלקח המרכזי של מבצע שומר חומות, שבו נרשמו הפרות סדר אלימות בערים המעורבות, בחברה הבדואית ובצירי תנועה חשובים (כגון הכבישים המובילים לבסיס נבטים, מהחשובים בבסיסי חיל האוויר), היה הגדלת הכוח של המשטרה ומשמר הגבול בהיקפים שייתנו מענה באירוע המתפרץ הבא.
4 צפייה בגלריה
מהומות בלוד
מהומות בלוד
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
משטרה בלוד
משטרה בלוד
(צילום: רויטרס)
מיד עם סיום המבצע חיבר ראש אגף המבצעים דאז בצה"ל, אלוף אהרון חליוה, מסמך מיוחד בנושא, שקרא להקמת המשמר הלאומי. האלוף חליוה הציע להתבסס על חיילי צה"ל במילואים במסגרות מיוחדות, שיעברו אימון הקמה מיוחד ויסופחו למשטרה לפי הצורך, או שיהיו כפופים לצבא.
התוכנית שופצה בהמשך וההבנה שהתגבשה הייתה כי נכון להתבסס רק על שוטרי מג"ב במילואים, שלהם ההכשרה המתאימה מהשירות הסדיר והניסיון בהתמודדות מול אוכלוסייה ישראלית או פלסטינית, לצד סמכויות שיטור. תוכנית קריטית כזאת הייתה צריכה להיות מוצגת ומאושרת בממשלה תוך שבועות, אבל המשרד לביטחון פנים מיסמס אותה. בצמרת הצבא עוד הפגינו תמימות בהתחלה וחשבו שזאת רק הביורוקרטיה שתוקעת את הנושא, אבל הבינו מהר שהשר עצמו בולם אותה. הם עלו עם התוכניות לשר הביטחון ובני גנץ אכן ניסה לקדם אותה מול בר-לב, אבל גם אז הוא נתקל בהתנגדות מוזרה.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
התעלם מהתוכנית של צה"ל. רה"מ בנט
(צילום: AP)
לכן הורה גנץ לגבש תוכנית צה"לית ולהתקדם איתה. ראש אגף המבצעים החדש, אלוף עודד בסיוק, גילה בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet לפני כשבועיים שכבר הוקצו 16 פלוגות על בסיס חיילי מילואים של פיקוד העורף, שיעברו הכשרה בחודש אוגוסט. כמו כן, יצאה פקודת רכש לאמצעי לחימה מתאימים להפרות סדר, וכן לסיוע בשמירה על זרימת התנועה בצירים חשובים, למשל בדרום הארץ או באזורים אחרים כמו ואדי ערה במידת הצורך.
בנוסף, הוחלט להקים חטיבה על בסיס מילואימניקים של מג"ב, שתהיה מוכנה בשנה הבאה. הדבר החשוב באמת הוא שהתוכנית הזאת תצא לפועל, אבל לבנט לא מגיע הקרדיט על כך. אם בנט היה רוצה, הוא היה מחזק את המשטרה כבר מזמן, לא בהצהרות אלא במעשים. בשורה התחתונה, הוא ובר-לב צריכים רק להודות על כך שעימות נוסף עדיין לא פרץ ולקוות שגם לא יפרוץ. אם חלילה זה יקרה, לא יהיה להם על מי לגלגל את האחריות.